شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰

لزوم توجه دقیق نهادهای نظارتی و نماینده دادستان؛

«حراج تهران» این‌بار با عرضه ۱۴۰ اثر از ۳۵ چهره‌ جدید برگزار می‌شود

هجدهمین دوره «حراج تهران»

سینماپرس: در بیست‌ویکمین حراج تهران که به صورت آنلاین ۲۰ مهر برگزار می‌شود، آثاری از هنرمندان معاصر و ۳۵ چهره‌ جدید ارائه خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، بیست و یکمین دوره حراج تهران ویژه هنر معاصر ایران، بیستم مهر ۱۴۰۳ با عرضه ۱۴۰ اثر به شیوه آنلاین برگزار می‌شود.

در این دوره حراج تهران آثاری از بزرگان هنرهای تجسمی معاصر و همچنین هنرمندان جوان چکش می‌خورند؛ از جمله این هنرمندان می‌توان به مرتضی اسدی، پرویز کلانتری، کوروش شیشه‌گران، زنده‌یادان رضا مافی، صادق تبریزی، فرامرز پیلارام و مسعود عربشاهی و هنرمندان انقلابی همچون رسول اولیازاده و حسن روح‌الامین اشاره کرد. همچنین بازیگرانی همچون رضا کیانیان و پانته‌آ سیروس در این دوره حراج تهران اثر دارند.

حراج تهران با ۳۵ چهره جدید چکش می‌خورد/ ظرفیت حراج آنلاین چیست؟
نقاشی بدون عنوان مرتضی اسدی و اثر «سپیده دمان» از مصطفی گودرزی

اما باز هم منیر فرمانفرماییان به عنوان هنرمند میلیاردی حراج‌های تهران، با اثری بدون عنوان به شیوه آیینه کاری، نقاشی پشت شیشه و گچ روی چوب مربوط به حدود دهه ۱۳۵۰ با برآوردی بین ۱۰ الی ۱۲ میلیارد تومان گران‌ترین هنرمند این دوره محسوب می‌شود. پس از او آیدین آغداشلو با تابلوی «تابستان، زمستان از مجموعه مغربی‌ها» با بر آورد ۹ تا ۱۰ میلیارد و سپس رضا درخشانی با اثری تحت عنوان «روز و شب را می‌شمارم، روز و شب» با بر آورد ۸ تا ۹ میلیارد تومان جزء گران قیمت‌ترین هنرمندان این مزایده هستند.

یکی از مشخصه‌های این دوره حراج تهران که دومین حراج آنلاین محسوب می‌شود، معرفی چهره‌های جدید و عرضه آثاری از این هنرمندان جدید و پیشرو به عنوان بخش مغفول مانده بازار هنر در قالب یک پیشنهاد هیجان انگیز به بازار رسمی هنر است که در این دوره به شکل پررنگی رسیده است.

حراج تهران با ۳۵ چهره جدید چکش می‌خورد/ ظرفیت حراج آنلاین چیست؟
اثر حسن روح‌الامین از مجموعه «عصیان»

در دوره بیست و یکم، فرصتی برای معرفی ۳۵ هنرمند برای نخستین‌بار فراهم شده است؛ هنرمندانی همچون مهرداد فلاح، کسری گلرنگ، لادن بروجردی، رایکا میلانیان، رضا نصرتی، پریا فرخی، حسین خوش رفتار، مرتضی یزدانی، شیوا بابایی، علی بیگی پرست، کیوان بیرانوند، نسیم حسن بخشان، علیرضا جدی، سوده داود، محمدمهدی طباطبایی، محمد مستان دهی، علیرضا روح الامینی، آناهیتا قاسم خانی، حسین مرکزی، مانی مهرزاد، مرتضی فتوحی لاسیبی، مسعود اصلانی، مینا غازیانی، ساسان نصیری، آوین فرهادی، ساناز دزفولیان، سارا عباسیان، امید خاکباز، یادگار خیام، فرهاد فزونی، شهروز صدر، پویا رضی، رسول اولیازاده، ملینا قائمی اردکانی و جلال الدین سلطان کاشفی.

حراج تهران با ۳۵ چهره جدید چکش می‌خورد/ ظرفیت حراج آنلاین چیست؟
عکس «راه رهایی» اثر رسول اولیازاده

مهرداد فلاح یکی از چهره‌های تازه وارد حراج تهران که با اثری بدون عنوان از مجموعه «خروس نشان» در این رویداد شرکت دارد، درباره حراج آنلاین به خبرنگار مهر گفت: در بازار هنر یک نوع حراج به صورت حضوری وجود دارد که شرکت کنندگان و خریداران، در سالن حضور فیزیکی دارند و صدای چکش حراج را می‌شنوند و به صورت بی واسطه در روند مزایده مشارکت دارند. نوعی از برگزاری حراج نیز وجود دارد که شرکت کنندگان در آن حضور فیزیکی ندارند و به صورت آنلاین اجرا می شود. این نوع حراج را سایلنت آکشن یا «حراج خاموش» می‌نامند، یعنی افراد، آثار را حضوری می‌بینند ولی به صورت آنلاین خریداری می‌کنند. حراج بیست و یکم‌ تهران نیز چنین کیفیتی دارد و یک حراج خاموش است که برای بار دوم به این شکل برگزار می‌شود.

وی درباره ضرورت و اهمیت برگزاری حراج‌های آنلاین توضیح داد: باید این حقیقت را باور کنیم که جامعه به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود. در مورد بازار آنلاین هنر باید اشاره کنم که عمر حراج‌های آنلاین و وابسته به بستر وب، تقریباً ۲۵ سال است و خیلی سال پیش چنین اتفاقی در دنیا رخ داده است. هر چند ما در ایران قدری دیر به فکر این نوع بازار افتادیم ولی هنوز هم دیر نشده و می توان از امکانات و ظرفیت‌های بالقوه آن بهره برد. از آنجا که در خریدهای اینترنتی یکی از چالش های کاربران این است که اغلب تصویر کالا با کالای اصل تفاوت دارد، از همین رو دست اندرکاران حراج تهران تصمیم گرفتند آثار را به صورت حضوری به نمایش بگذارند و به شیوه آنلاین به فروش برسانند.

حراج تهران با ۳۵ چهره جدید چکش می‌خورد/ ظرفیت حراج آنلاین چیست؟
اثر بدون عنوان رضا مافی در حراج تهران

وی که از شاگردان زنده‌یاد صادق تبریزی است، در توضیح اثر این هنرمند بیان کرد: زنده یاد صادق تبریزی پایه‌گذار نقاشی‌خط در ایران و از پیشگامان مکتب «سقاخانه» است و بنده افتخار سال‌ها شاگردی او را داشتم. صادق تبریزی در این حراج با تابلویی بدون عنوان که تکنیک آن اکریلیک روی بوم در ابعاد ۵۵×۷۵ سانتیمتر متعلق به ۱۳۶۱ است، حضوری دارد. برآورد قیمت این اثر که دو سوار را به تصویر می‌کشد، ۲ الی ۳ میلیارد تومان است.

نمایش آثار بیست و یکمین حراج تهران، چهارشنبه ۱۸ و پنجشنبه ۱۹ مهر ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۱ الی ۲۱ در هتل پارسیان آزادی و پایان مزایده جمعه ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۸ خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.