سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷

خاطرات درون خانوادگی جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان سی و ششم (۳)

از نگاه فرمالیته و اختتامیه بی‌رمق «بخش غزه» تا رقابت «انیمیشن‌سازان» برای فاصله گرفتن از مفاهیم «سبک زندگی اسلامی و ایرانی»!

اختتامیه بخش فیلم‌های کوتاه، پویانمایی و غزه سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان

سینماپرس: سومین روز از «سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان» در حالی برگزار شد که در کنار اکران آثار «بخش مسابقه سینمای ایران» ، این جشنواره خود را برای برگزاری «اختتامیه بخش فیلم کوتاه، انیمیشن و غزه» آماده می کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی سینماپرس، سومین روز از «سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان» در حالی برگزار شد که در کنار اکران آثار «بخش مسابقه سینمای ایران» ، این جشنواره خود را برای برگزاری «اختتامیه بخش فیلم کوتاه، انیمیشن و غزه» آماده می کرد. در این روز بر خلاف روزهای قبل تنها دو اثر در بخش بلند داستانی حضور داشتند که هر دو از آثار انیمیشن این دوره از جشنواره بودند.


از نگاه فرمالیته و اختتامیه بی‌رمق «بخش غزه» تا رقابت «انیمیشن‌سازان» برای فاصله گرفتن از مفاهیم «سبک زندگی اسلامی و ایرانی»!


نخستین اثری که در روز سوم جشنواره اکران شد، انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» به کارگردانی مشترک «حسین صفار زادگان» و «میثم حسینی» و تهیه کنندگی «محمد مهدی مشکوری» بود. انیمیشنی که با سرمایه «سازمان هنری رسانه‌ای اوج» تولید شده و در «چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر» برای نخستین‌بار به نمایش درآمد و حالا به تازگی اکران عمومی خود را در سینماهای کشور آغاز نموده است. اثری که البته با حضور و اکران خود در این دوره از «جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان» توانست تحسین مخاطبان خود را آنچنان برانگیزد که حتی بعضی از کودکان و نوجوانان حاضر در «پردیس سینمایی ساحل» آن را بهترین اثر به نمایش درآمده از ابتدای جشنواره قلمداد نمایند و ...؛ اما در این میان نکته بسیار حائز اهمیت و البته مغفول مانده آن است که اساسا «ببعی قهرمان» نه تنها از کارکرد فرهنگی و در راستای اهداف نهاد سرمایه‌گذار خود برخوردار نیست؛ بلکه اصلا معرف «فرهنگ ایرانی و اسلامی» نبوده و فاقد الگوسازی در بحث «ترویج سبک ایرانی و اسلامی» برای مخاطبان خود است. ضعف‌ها و کاستی‌های آنچنان مشهودی که اساسا کارکرد «ببعی قهرمان» آن را در سطح یک اثر متوسط غربی و سرگرمی بخش و با المانها و نمادهای رایج در سبک کارتون‌سازی‌های اروپایی تقلیل داده است.


از نگاه فرمالیته و اختتامیه بی‌رمق «بخش غزه» تا رقابت «انیمیشن‌سازان» برای فاصله گرفتن از مفاهیم «سبک زندگی اسلامی و ایرانی»!


«ببعی قهرمان» به روایت فانتزی از داستان زندگی یک «ببعی» می‌پردازد که رویای خلبان شدن و پرواز را در سر دارد و به همراه خواهر کوچکش «ببعو» برای رسیدن به آن تلاش بسیار زیادی می‌کند و در این مسیر «شخصیت قهرمان سازی» شده‌ای که در ادامه با «جغدی» آشنا می‌شود که به کمک آن در برابر مکر «خانم بوقلمون» ایستادگی می‌کند و در نهایت پیروز مسابقه می‌شود.


از نگاه فرمالیته و اختتامیه بی‌رمق «بخش غزه» تا رقابت «انیمیشن‌سازان» برای فاصله گرفتن از مفاهیم «سبک زندگی اسلامی و ایرانی»!



اما دومین فیلم بلند داستانی به نمایش گذاشته شده در سومین روز از «جشنواره سی و ششم» ، انیمیشنی با عنوان «شنگول و منگول» بود که با نام اولیه «گولز» شناخته می‌شود. اثری که به صورت مشترک توسط «کیانوش دالوند» و «فرزاد دالوند» و به تهیه کنندگی «داریوش دالوند» و «سارا امامی» ساخته شده و حالا نخستین اکران عمومی خود را در این دوره از جشنواره شاهد بود. اثری که داستان آن در خصوص سه شخصیت شناخته شده در متون کهن داستانی با عنوان «شنگول» و» منگولک و» حبه انگور: است. شخصیت‌هایی که به مقابله با گرگ می‌پردازند و تلاش می‌کنند آن را شکست دهند و این در حالی است که این انیمیشن به گفته کارگردان آن یک اقتباس و بازخوانی از داستان «گرگ و شنگول و منگول» است. و برای ساخت اثر بلند مجبور بودند آن را بسیار تغییر دهند. البته بنابر ادعای عوامل تولید، این انیمیشن در جشنواره‌های خارجی زیادی شرکت کرده و مورد استقبال قرار گرفته است؛ اما با این همه نکته حائض اهمیت این انیمیشن هم عدم برخورداری از «فضای کاملا ایرانی» و توجه به اصول «سبک زندکی ایرانی اسلامی» است. مسئله‌ای بسیار مهم و برجسته که در حتی توسط «کودکان و نوجوان» حاضر در نشست خبری این اثر هم مورد سوال واقع شد و عموم مخاطبان این اثر به شمایل کارتون‌سازی و فضای آسیای شرقی این اثر معترض بودند و ...؛ اما با این همه شدت ضعف «شنگول و منگول» به مراتب کمتر از «ببعی قهرمان» بود و این اثر حداقل توانسته بود با ایجاد کاراکتر ها ناظر بر «اقوام ایرانی» و با نشان دادن لهجه ها و تعارفات ایرانی و... آن هم در بستر «محیط غیر ایرانی» به نوعی موجه ضمن انتشار جهانی، تا حدی «فرهنگ ایرانی» را هم ترویج نماید.


از نگاه فرمالیته و اختتامیه بی‌رمق «بخش غزه» تا رقابت «انیمیشن‌سازان» برای فاصله گرفتن از مفاهیم «سبک زندگی اسلامی و ایرانی»!


اما قسمت پایانی سومین روز از «جشنواره سی و ششم» به برگزاری مراسم اختتامیه بخش غزه و فیلم های کوتاه حاضر در این دوره از «جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان» اختصاص داشت. مراسمی که در حاشیه این جشنواره و در هتل کوثر اصفهان برگزار شد.


از نگاه فرمالیته و اختتامیه بی‌رمق «بخش غزه» تا رقابت «انیمیشن‌سازان» برای فاصله گرفتن از مفاهیم «سبک زندگی اسلامی و ایرانی»!


در ابتدای این مراسم که با حضور «دبیر جشنواره سی و ششم» ، «شهردار اصفهان» و برخی چهره‌های آشناس «سینمای کودک» همچون «علیرضا خمسه» ، «رضا بابک» ، «شهره سلطانی» و ... برگزار شد؛ «مجید زین العابدین» در توضیح چرایی ایجاد چنین بخشی در جشنواره امسال گفت: در شورای سیاست‌گذاری جشنواره سال جاری تدارک دیدیم تا به اتکا به تجارب گذشته ایده‌های نویی به جشنواره اضافه کنیم که یکی‌از آن‌ها توجه به فیلم کوتاه بود چرا که در گذشته توجه ویژه نمی‌شد و بر این اساس قرار بر این شد تا برای تشخص بیشتر فیلم کوتاه، این بخش را برجسته‌تر از گذشته کنیم و بر این‌اساس تعداد جوایز را افزایش داده و برنامه امشب را برگزار کردیم. این مدیر سینمایی در ادامه ضمن تشکر از همه افرادی که در پرورش نسل آینده از طریق قاب سینما همدلی می‌کنند بیان داشت: سینمای کودک و نوجوان، سینمای پرورشی و مربی است که می‌تواند به مثابه یک مربی بیاموزد، اما در دهه اخیر نیازمند بازسازی سینما هستیم تا ایرانی قوی و عزتمند داشته باشیم.


از نگاه فرمالیته و اختتامیه بی‌رمق «بخش غزه» تا رقابت «انیمیشن‌سازان» برای فاصله گرفتن از مفاهیم «سبک زندگی اسلامی و ایرانی»!


اما سوای نظر از کاستی‌های معمولی که به واسطه حضور هر بخشی در حاشیه یک محفل جشنواره‌ی هنری و سینمایی، همچون «جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان» قابل پذیرش می‌باشد؛ متاسفانه کیفیت پایین و به شدت نازل برگزاری این مراسم اختتامیه از موضوعاتی بود که نه تنها با انتقادات جدی برخی حاضران همراه گردید و ...؛ بلکه بیش از هر چیز جای خالی شعار «پروانه‌های مقاومت در شهر زندگی» را برجسته ساخت و بار دیگر، نگاه فرمالیته به موضوع «فلسطین» و کم توجهی نهادینه در ساختارهای فرهنگی کشور و مواجهه عادی با کشتار حدود ۲۰ هزار کودک فلسطینی و لبنانی را در کنار مظلومیت «بخش غزه» یادآوری نمود!


از نگاه فرمالیته و اختتامیه بی‌رمق «بخش غزه» تا رقابت «انیمیشن‌سازان» برای فاصله گرفتن از مفاهیم «سبک زندگی اسلامی و ایرانی»!


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.