سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸

«رییس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و فراگیر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

چنین ادعایی نداریم که توانمندی این را داریم که هر کسی هر تخلفی کرد با آن مقابله کنیم/ ممنوعیت فقط بستن یک سکو محسوب نمی‌شود

غرفه سینماپرس در نمایشگاه مطبوعات؛ سعید مقیسه

سینماپرس: «سعید مقیسه» ریاست سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و فراگیر «ساترا» در تبیین شیوه تنظیم گری و نظارت بر سکوهای نمایش خانگی بیان داشت: نباید در کشور چنین تلقی شود که ما برای مقابله با یک سکو، صاحبش را اعدام کردیم، سکو را پلمپ کردیم و کارکنانش را از کشور اخراج کردیم. این یک ایده آل نشدنی و شاید نباید گفت ایده آل بلکه یک امر نشدنی است. باید به نسبت مورد تخلفی که شخص انجام می دهد مجازات گذشته نظر گرفته شود. ما چنین ادعایی نداریم که توانمندی این را داریم که هر کسی هر تخلفی کرد با آن مقابله کنیم.

«سعید مقیسه» ریاست سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و فراگیر «ساترا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس و در تبیین استراتژی‌های «ساترا» برای مشروعیت بخشی و مقبولیت بخشیدن به جایگاه تنظیم گری این نهاد بیان داشت: ما در کشور افراد زیادی داریم که هنوز جمهوری اسلامی را به رسمیت نمی‌شناسند. عده زیادی که خودمان با آنها مصاحبه کردیم و در پاسخ به عدم رعایت حجاب یا مسائل دیگری گفتند، ما این قوانین را قبول نداریم. در هر صنفی همیشه متخلفینی هستند که قبول قوانین به ضرر منافعشان هست. پس ما با آن ها لزوما همراهی نمی‌کنیم. همیشه هستند. آنچه که اهمیت دارد این است که قوانینی که ایجاد می‌شود منصفانه و دارای پشتوانه‌های حقوقی و علمی کافی و لازم باشند. و به گونه ای نباشد که منفعت گروهی را بر دیگران ترجیح دهد. این موارد که ما در نظام تنظیم اعمال کردیم کاملا رعایت شده است. اما در خصوص افرادی که اعلام می کنند در برابر قانون و حتی مجازات ایستادگی می کنند و حاضر به رعایت قوانین نیستند معتقدیم باید مقابله کرد.

ریاست «ساترا» تصریح نمود: ممنوعیت فقط بستن یک سکو محسوب نمی‌شود. نباید در کشور چنین تلقی شود که ما برای مقابله با یک سکو، صاحبش را اعدام کردیم، سکو را پلمپ کردیم و کارکنانش را از کشور اخراج کردیم. این یک ایده آل نشدنی و شاید نباید گفت ایده آل بلکه یک امر نشدنی است.

ایشان در ادامه افزود: باید به نسبت مورد تخلفی که شخص انجام می دهد مجازات گذشته نظر گرفته شود. ما چنین ادعایی نداریم که توانمندی این را داریم که هر کسی هر تخلفی کرد با آن مقابله کنیم. کما اینکه مثلا پلیس کشور با این همه پایداری از نظر قانونی و با این همه دوربین و با این همه همکار پلیس موجه آیا باعث نشده که هیچ کسی در این کشور از چراغ قرمز رد نشود. باعث نشده است که هیچ کس توقف ممنوع را نقض نکند. در حالی که هم قانون مجلس دارد هم ضابط دارد. همه افراد می دانند جریمه میشوند ولی با این حال هنوز متخلفین وجود دارند. ما هم در این نظام متخلف داریم ولی با متخلف مقابله می کنیم و روز به روز هم مقابله با متخلف را سخت تر می کنیم. ولی این خیلی ایده آل نگری است که بگوییم وقتی قانون گذاشته می شود دیگر تخلف از آن غیرممکن است. این اتفاق وقتی رخ می‌دهد که فناورانه جلوی تخلف گرفته شود ولی وقتی تنظیم گرانه بخواهیم جلوی تخلف را بگیریم متخلف هست و باید با متخلف برخورد شود.

ریاست «ساترا» سپس به موضوع دستاوردها و عملکرد سومین دوره نمایشگاه رصتا پرداخت و خاطرنشان ساخت: این دوره از نمایشگاه ملی رسانه های صوت و فراگیر نسبت به ادوار گذشته، قطعا پرشورتر و با محتوای بسیار بیشتری عرضه شد. الحمدالله توافقنامه هایی که اصلا پیش بینی نکرده بودیم که اینجا انجام بشود صورت گرفت. طی نمایشگاه روزانه چند تفاهمنامه بین سازمان صدا و سیما و سکو ها یا بین سکوها با همدیگر منعقد می شد و این اتفاقات اگر قرار بود طبق روال عادی بروکراسی اداری انجام بشود مدت ها طول می کشید و زمان بر بود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال طی یکی از همین جلسات یکی از سکوها که نیازمند به استدیو بود با سکوی دیگری که آن استدیو را در اختیار داشت با همدیگر به توافق رسیدند و قرار است از هفته آینده همکاری خود را شروع کنند. هم افزایی ها نیاز به حضور دارد و باید من و شما با همدیگر رو در رو صحبت بکنیم تا بتوانیم به توافق برسیم. نامه و تماس و ارتباط هایی از این دست نمیتوانند چنین توافقاتی را ایجاد کنند.

ایشان همچنین در خصوص استقبال از این دوره نمایشگاهی بیان کرد: یکی از کارکردهای جدی این نمایشگاه ایجاد یک دور همه ی تخصصی است که به این هم افزایی و کار اشتراکی کمک کند. در این دوره حتی حضور مردم خیلی بهتر از سال های قبل بود. اگر چه که مردم یک دسته از مخاطبان نمایشگاه هستند. مخاطبان دیگر نمایشگاه، سکوها و ذی نفعان صنعت و همچنین مسئولین امر هستند که باید با این زیست بوم آشنا شوند و بتوانند حمایت و برای توسعه و رشد صحیح این صنعت قانونگذاری و ریل گذاری ایجاد کنند. اگر صنعت با قوانین کشور منطبق باشد میتواند سرعت بگیرد؛ موانع را بردارد و به طور مطمئن سرمایه گذاری داشته باشد.

ریاست «ساترا» با اشاره به مباحث طرح شده در نشست های تخصصی نمایشگاه رصتا، به تحلیل کیفیت نشست‌های حاشیه‌ای و توافقات صورت گرفته در طی این جلسات پرداخت و افزود: قسمتی از این توافقات در مورد کارهای مشترک بود. بخش دیگری در مورد مقرراتی بود که گاهی اوقات افراد نسبت به مسائلی معترض بودند و می گفتند چرا این مقررات گذاشته شده است. خب ما در این نمایشگاه جلسات و کارگروههای تخصصی اجرا کردیم که بین خودشان برقرار شد و سعی بر این بود که این موضوعات در جلسات تبیین شود. افراد نظراتشان را میگفتند و ما نظام رتبه بندی خودمان را برای مردم و برای سکوداران و برای مسئولین عرضه می کردیم. ایرادهایی که مطرح می شد و خیلی وقت ها ما در سدد این بودیم که این ایرادها را برطرف کنیم؛ و برای اینکه این معضلی برطرف شود ما اعلام می کردیم این تغییرات را اعمال خواهیم کرد.

«سعید مقیسه» در پایان این گفتگو به کیفیت تعامل «ساترا» با سایر نهادها اشاره نموده و بیان داشت: طی همین نمایشگاه با یک بخش از مجموعه تحلیلگر و ارزیاب که از طرف نهاد دیگری بودند تفاهم نامه ای امضا کردیم و مدل ارزیابی با آنها یکی شد. یعنی گفته شد خب ۳۰ درصد از رتبه بندی ما کلا در اختیار شما ولی دیگر دو ارزیابی وجود نداشته باشد. و بنا براین گذاشته شد که این مجموعه هم در همینجا ارزیابی خود را داشته باشند. از محاسن این توافق این است که کل زیست بوم بدانند با یک مدل پیش میروند. این اتفاق هم به آنها کمک می‌کند که دارای تشتت آرا و قوانین نباشند. و از سوی دیگر بستری برای عملیاتی ساختن برنامه هایشان ایجاد می شود ضمن اینکه میتوان ارزیابی جامعی به جای ارزیابی های مقطعی داشت. نتیجتا این توافق می تواند به پیشرفت و توسعه در زمینه تنظیم گری دست یابد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.