چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷

تهیه کننده «عمو» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«فیلم کوتاه» با موضوع «دفاع مقدس» و «انقلاب اسلامی» در جشنواره‌های خارجی «برگشت سرمایه‌» نخواهد داشت!/ از مسئولین انقلابی حمایتی نمی‌بینیم

میثم عباسی

سینماپرس: «میثم عباسی» تهیه کننده و کارگردان فیلم کوتاه، در خصوص عدم حمایت عادلانه نهادها از فیلمسازان این عرصه اظهار داشت: فیلم کوتاه مستقل آن هم با موضوع دفاع مقدس و انقلاب فقط و فقط برای داخل کشور ساخته می شود و در جشنواره های خارجی طرفداری ندارد و در نتیجه برگشت سرمایه ای نخواهد داشت، یعنی یک فیلمساز مستقل بدون حمایت نهاد حاکمیتی، تنها با عشق و بدون در نظر گرفتن برگشت سرمایه کار می‌سازد . اگر کوتاه خارج پسند بسازی باید یا سیاه نمایی کنی یا فقر جامعه را به صورت خیلی منفی به تصویر بکشی تا از دست آنان حداقل خرج فیلم را به عنوان جایزه بگیری.

«میثم عباسی» تهیه کننده و کارگردان آثاری چون فیلم «همدم» فیلم کوتاه «بختک رها» در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس ضمن طرج گلایه هایی نسبت به عدم حمایت مسئولین گفت: بی مهری مسئولان نسبت به فیلم سازان مستقل که بدون رابطه و ضابطه در سینما فعالیت می کنند موجب ناراحتی و شاید دلسردی است. اما به طور قطع این طیف به کارشان ادامه خواهند داد. چون عاشق این حرفه هستند و تمام سختی‌هایش را به جان می‌خرند. ولی باید توجه داشت، هفت خوانی که باید طی شود تا در نهایت فیلم ساز بتواند به کمک نهادها اثری انقلابی خلق کند.

تهیه کننده فیلم کوتاه «عمو» که در سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان هم حضور داشت در ادامه افزود: برای فیلم «عمو» و چند فیلمنامه دیگر که با موضوع دفاع مقدس و انقلاب بود به اکثر جاهایی که فکر می‌کنید سر زدم، اما متاسفانه با بی‌مهری همین هم ریشان خودم مواجه شدم ، ولی با این وجود کارها را ناامید از حمایت، با هزینه شخصی ساختم.

کارگردان «بختک رها» همچنین به لزوم حمایت از آثار دفاع مقدس اشاره کرد و تصریح کرد: می‌دانید که فیلم کوتاه مستقل آن هم با موضوع دفاع مقدس و انقلاب فقط و فقط برای داخل کشور ساخته می شود و در جشنواره های خارجی طرفداری ندارد و در نتیجه برگشت سرمایه ای نخواهد داشت، یعنی یک فیلمساز مستقل بدون حمایت نهاد حاکمیتی، تنها با عشق و بدون در نظر گرفتن برگشت سرمایه کار می‌سازد . اگر کوتاه خارج پسند بسازی باید یا سیاه نمایی کنی یا فقر جامعه را به صورت خیلی منفی به تصویر بکشی تا از دست آنان حداقل خرج فیلم را به عنوان جایزه بگیری.

وی ادامه داد: «عمو» را ساختیم و در آخر به جشنواره کودک و نوجوان راه یافت ، هم زمان با راهیابی فیلم عمو به جشنواره حادثه شهادت سید عزیز مقاومت پیش امد ، به فکر فرو رفتم و فیلم‌نامه ای به نام طلوع دوباره با محور مقاومت نوشتم. جالب است بدانید این کار را برای ارگان‌های مختلف فرهنگ و ارشاد همچنین رسانه ارسال کردم، با یکی از دوستان که صحبت می‌کردم گفتم می‌دانم‌که نتیجه‌ای نمی‌گیرم و در نهایت باید با هزینه جیب شخصی بسازم ولی یک سوال دارم؟ برای یک فیلم کوتاه چقدر بودجه می‌دهید ؟ بازه‌ی مشخصی به را به من گفت. گفتم همان را به من بدهید؛ می‌نویسم و امضا می‌دهم چند کار مختلف و با کیفیت با همان بودجه می‌سازم!

کارگردان «همدم» همچنین افزود: متاسفانه ما چوب دو سر طلا هستیم. از طرفی، کفش آهنی پا کرده ایم و از مسئولین عزیز انقلابی نتیجه ای نمیگیریم و حمایتی نمی‌بینیم ، از طرفی دیگر چون فیلمی که ساخته ایم در مورد انقلاب و شهداست به اثر انگ سفارشی می‌بندند و می گویند که حکومتی هستیم. حالا بیا و ثابت کن که خودت برای عشق به هنر و عشق به فرهنگ انقلاب و شهادت با هزینه خودت ساختی؛ بدون حتی یک ریال حمایت دولتی، اسپانسر و یا چیزی که این روزها به نام اسپانسر بازیگر مد شده است.

کارگردان مستند «یادیار» در پایان گفت و گو به انتظاراتی که از مسئولین در این مسیر دارد اشاره و بیان داشت: ما فیلمسازان مستقل فیلم کوتاه با عشق کار می‌کنیم برای هنر و برای فرهنگ این مرز و بوم حداقل کمک مادی نمی‌کنید سنگ اندازی نکنید در جشنواره‌های خودتان رانت بازی نکنید. همه مدیون شهدا هستیم ، اگر این پست و سمت را دارید و پشت میزی نشسته اید به برکت خون این شهداست پس حداقل یک قدم بردارید. باور کنید با یک درصد بودجه های میلیاردی فیلم های بلند، چند فیلم ساز کوتاه می‌توانند اثرهای ارزشمندی خلق کنند.

کارگردان «تردست» خاطرنشان کرد: البته نمی‌گویم محاسنی نیست و خوبی هایی وجود ندارد ولی همه چیز گل و بلبل نیست که به به و چهچه کنیم. امیدوارم بتوانم همیشه مثمر ثمر باشم. با این وجود حتی اگر باز هم حمایت نکنند ، تا جایی که توان دارم کار می‌کنم، پس انداز می‌کنم و فیلم می‌سازم. یک مستند و چند فیلم کوتاه و یک تله فیلم برای شهید مدافع حرم مهدی ثامنی راد و جبهه مقاومت و پیاده روی اربعین دارم که ان شالله با یاری خدا و شهدا می‌سازم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.