«علیرضا کاظمی» وزیر آموزش و پروش در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس به بحث محدودیت های مالی در تولید آثار سینمایی مختص کودک و نوجوان پرداخت و در این خصوص تصریح کرد: آموزش و پرورش که پولی برای تولید آثار ندارد، و در این زمینه این کانون پرورش فکری است که فیلم میسازد و از ساخت آن حمایت میکند. توجه کنید، بزرگترین حمایت ما از یک فیلم، بیننده آن فیلم است.
وی ادامه داد: اما کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فیلمهای مختلفی مانند «در آغوش درخت»، «باغ کیانوش» و «بچه زرنگ» را تولید کرده و برای آنها هزینه کرده است. این فیلمها در سطح بینالمللی، مثل اسکار، معرفی شدهاند. کانون همچنان به حمایت از این فیلمها ادامه میدهد، البته به شرطی که موضوع و استانداردهای ما رعایت شوند.
وزیر آموزش و پرورش دولت چهاردهم در پاسخ به این پرسش که معیار آموزش و پرورش برای حمایت از ساخت یک اثر سینمایی چیست پاسخ داد: آموزش و پرورش، به ویژه سازمان پژوهش، سیستمی دارد که در آن دفتر تکنولوژی آموزشی ایجاد شده است. این دفتر خاستگاهش همین است که استانداردهای هنری یک اثر را عرضه میکند: چارچوب، زمان، محتوا و جامعه مخاطب. این استانداردها در قالب جشنوارهها ارائه میشوند. برای مثال، همین جشنوارهای که اخیراً برگزار شد و ۱۱۱۷ فیلم دریافت کردهاند، بر اساس یک چارچوب مشخص و با داوران برگزیده و متخصص ارزیابی شدهاند. پس، ما هم شاخص و هم چارچوب ارزیابی داریم.
ایشان افزودند: حالا اگر کسی بخواهد فیلمی تولید کند و از فضای آموزش و پرورش استفاده کند، دو نکته باید رعایت شود: اول، استانداردها باید رعایت شوند؛ دوم، فیلم باید بر اساس تقاضای آموزش و پرورش تدوین شود. این کارمانند یک پژوهش یا نوشتن کتاب است. تفاوت این است که وقتی کتاب تولید میکنید، ممکن است برای فروش یا جذب مخاطب باشد. اما وقتی برای نیاز و تقاضایجامعه مخاطب تولید میکنید، این فرق دارد.
علیرضا کاظمی تصریح کرد: فیلم هم همینطور است. یک بار ممکن است فیلمی را تولید کنید چون به ذهنتان رسیده که این موضوع مهم است، مثل موضوعات تربیتی. اما یک بار دیگر ممکن است ما بر اساس نیازهای پژوهشی خود، آنها را به دانشگاهها یا پژوهشگاهها میفرستید، و بر اساس آنها فیلم تولید میشود. در این صورت، اگر کسی پژوهش را انجام دهد، حمایت میکنیم. تولیدات هنری هم به همین صورت است.
وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت و گو خاطرنشان ساخت: اگر قرار باشد حمایتی صورت گیرد، میگوییم این فیلم با این موضوع، در این زمان و برای این جامعه مخاطب (نوجوان، مقطع ابتدایی، متوسطه اول یا دوم) تولید شود. حالا، این بالاترین اعتبار یک فیلم مخاطبش است، چرا که ما میگوییم این فیلم باید بر اساس نیاز ما و در چهارچوب استانداردهای ما تولید شود و مخاطبش را خودمان معرفی خواهیم کرد. تبلیغش با ماست، و حمایت مالی هم خواهیم کرد.
ارسال نظر