به گزارش سینماپرس، پوستر این رویداد تئاتری در جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره با حضور اعضای شورا، نادره رضایی معاون هنری وزارت فرهنگ، اتابک نادری سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی و خیرالله تقیانیپور دبیر جشنواره و برخی هنرمندان، عصر چهارشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۳ رونمایی شد.
رضایی در این جلسه با اشاره به حضور برجستگان تئاتر در شورای سیاستگذاری جشنواره اظهار کرد: زمانی آمدیم که مجالی برای تغییرات نبود و فکر کردیم در این فرصت شاید بتوان به قدر وسع بهبودهایی را ایجاد کرد.
وی با تاکید بر حضور بزرگان تئاتر در جشنواره چهل و سوم افزود: این جشنواره برای هنرمند و مردم است و مردم تعیین میکنند چه کسانی را میخواهند.
معاون هنری وزیر فرهنگ تصریح کرد: تلاش کردیم در مسیر تغییر قدم برداریم و بسیاری از پیشنهادات خوب را میتوان به کار گرفت.
رضایی با دعوت از بزرگان حاضر در این نشست و خطاب به جامعه تئاتر تاکید کرد: درخواست من این است که بیایید و برای نسل جوان از تجربیات خود بگویید و آنها را امیدوار کنید؛ که امروز بیش از هر چیزی بدان نیاز است. نخواستیم ویترینی بهنام شورا داشته باشیم و حضور شما و دیگر هنرمندان در این شرایط اثرگذار است.
وی در این جلسه به شکل گیری نشستهای «گفت وگو بر سر مسائل اساسی خانواده تئاتر» در حاشیه جشنواره تاکید کرد و گفت: باید کمک کنیم صنف قدرت و نظام صنفی شکل بگیرد و امور اجرایی به دست صنف صورت پذیرد.
احیای بخش دیگرگونههای نمایشی/ سعی کردیم با گروههای معترض گفتوگو کنیم
در ادامه اتابک نادری سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی با ارائه گزارشی از فعالیتهای انجام شده، عنوان کرد: تدبیر این بود که بخش دیگرگونهها که نگاهی ویژه است و نسبت به خیلی از جشنوارههای همسایه مانور بیشتری دارد، احیا شود. در دو سه سال گذشته این بخش تقریبا حذف شده بود. دیگرگونهها شامل آثاری است که نه خیابانی است و نه در فضای باز؛ بلکه در فضاهای دیگر اجرا میشود.
وی افزود: این بخش امسال به شکل خوب با استقبال مطلوب با مدیریت دکتر محمودرضا رحیمی برگزار میشود. در این بخش اول طرحها خوانده و کارگردانها دعوت شدند؛ ایدهها توضیح داده شد و سپس بازبینی اتفاق افتاد. در بخش مرور آثار هم با رشد ۵۰ درصدی آثار کارها روبرو بودیم.
نادری یادآور شد: از ۲۸۱ اثر وقتی ۱۵ کار را انتخاب میکنید ۵ درصد انتخاب میشود و ۹۵ درصد انتخاب نمیشود. ترکیب داوری هم عوض شود این ۵ درصد تغییر نمیکند.
وی با اشاره به گستردگی سطح تحصیلکردگان و مراکز تئاتری و بخش خصوصی عنوان کرد: ۱۰۴۸ گروه ثبت شده در استانها بهجز تهران داریم و سطح تولیدات بالا رفته است.
نادری افزود: اگر به جشنوارهای خارج ایران اثری بفرستیم میگوییم در جشنواره پذیرفته نشده اما برخورد با جشنواره داخلی متفاوت است که به فرهنگ تئاتر ما برمیگردد. سعی کردیم با گروههای معترض گفتوگو کنیم.
تندیس جشنواره رونمایی و نامگذاری میشود
خیر الله تقیانیپور دبیر جشنواره چهل و سوم تئاتر فجر نیز در این جلسه بیان کرد: در دوره سی و سوم جشنواره با نمایش «بوقلمون» در این رویداد حضور داشتم و عمده انگیزه پذیرفتن دبیری جشنواره، اما و اگرهایی بود که در این رویداد با آن مواجه شده بودم.
وی افزود: مدتهاست جشنواره برای جشنواره برگزار میشد و این آسیب بود؛ هنر، تکریم و کیفیت آثار از دغدغههای من بود و میخواستم جشنواره چابک شود.
دبیر جشنواره تئاتر فجر تاکید کرد: بخشی از بودجه امسال را روی تنخواه هنرمندان گذاشتیم. در سالهای قبل این بودجه ۴۰ میلیون بود که این رقم به طور قابل توجهی برای هر گروه افزایش یافت. همچنین جوایز ۳۵ میلیون تومان بود که امسال ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است.
تقیانیپور با بیان اینکه ۴۲ دوره از جشنواره تئاتر فجر برگزار شده و تندیس جشنواره اسم نداشت عنوان کرد: در جشنواره فیلم فجر، سیمرغ داریم و جشنوارههای بینالمللی با نشانی مزین هستند؛ تلاش کردیم با استاد بیضایی برای نامگذاری تندیس ارتباط بگیریم و عنوانی انتخاب شود که با فرهنگ ما همخوانی داشته باشد. همچنین با اعضای فرهنگستان هنر گفتوگو کردیم. چند روز دیگر از تندیس رونمایی میکنیم و این تندیس نام خواهد داشت.
دبیر جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه هر روز جشنواره به نام یکی از اهالی تئاتر نامگذاری میشود، گفت: امسال یک هتل ۵ ستاره برای اسکان گروههای تئاتری دیدیم و تلاش کردیم هنرمندان را تکریم کنیم.
تقیانیپور گفت: در بحث آثار، کیفیت مدنظرمان بود و خوشبختانه اسامی آثار در جدول اجرا شامل هنرمندان جوان و پیشکسوتانِ جزو بدنه تئاتر میشود.
لزوم ایجاد مرکز ملی تئاتر
اکبر زنجانپور نیز با اشاره به اهتمام شورای سیاستگذاری بر ارتقای کیفی آثار حاضر در جشنواره گفت: بسیاری از هنرمندان بزرگ ما از دل شهرستان ها بیرون آمدند.
وی افزود: جشنواره باید محلی برای ارتقای کیفی آثار باشد و باید به هنرمندان بها بدهیم تا شاهد افزایش آثار با کیفیت باشیم.
این پیشکسوت اظهار امیدواری کرد آثار خوبی در این دوره از جشنواره اجرا شود.
مرکز تئاتر ملی نداریم
بهزاد فراهانی نیز اظهار کرد: مرکز تئاتر ملی نداریم و هرچه میگوییم کسی توجه نمیکند؛ این سیستم جزو نیازهای کشور است. هر استان باید یک مرکز ملی تئاتر داشته باشد و دانشکدهای در کنار هر مرکز بسازیم. فارغالتحصیلان میتوانند تئاتر را عام کنند. ما زاده پرورش هستیم؛ تئاتر این کشور بهترینها را از شهرستانها داشته است. باید در استانها مرکز تئاتر ملی داشته باشیم.
صدرالدین زاهد نیز یادآور شد: هنرمند، پیشرو جامعه است و تصمیم میگیرد چه خط قرمزی را با مسئولیت خود رد کند. جامعه ما تغییر کرده ولی هنرمند و تئاترمان تغییر نکرده است. میبینم بچههای تئاتر با چه زجری کار میکنند. اگر امکاناتی فراهم نکنیم، برای تئاتر ما اتفاقی نمیافتد.
جشنواره باید نماد گشایش فرهنگی باشد
حسین سلیمی نیز اظهار کرد: تجلی تفکر، در جامعه تئاتر است؛ هر دوره جدیدی که در فرهنگ ایران شروع میشود، جشنواره تئاتر نماد آن فرهنگ است.
وی افزود: امروز پس از ۳ سال فشار فرهنگی و اجتماعی جشنواره باید نماد گشایش فرهنگی باشد.
عضو سیاستگذاری جشنواره تئاتر فجر تاکید کرد: جشنواره تقویتکننده تولید تئاتر در کشور است. نمونه بالندگی دوباره تئاتر باید در جشنواره دیده شود. پیشنهاد میکنم حضور استادان و گفتوگوی برجستگان ایران و جهان شکل گیرد. امیدوارم چهرههای برجسته حضور یابند. در شرایطی که ایران به دنبال گشایش گفتوگو با دنیا است، این اتفاق کمک خواهد کرد.
افشین هاشمی نیز با اشاره به تفاوتهای برگزاری و داوری آثار در این دوره از جشنواره گفت: در بازبینی کارهای شهرستان، سه داور در یک سالن رفتند و فیلمتئاترهای متقاضی را با دقت دیدند و با کارگردان نیز ارتباط گرفته شده است.
شهرام گیل آبادی نیز با بیان اینکه باید در جشنواره چهل و سوم فضایی متفاوت دیده شود، گفت: این امیدبخشی به جامعه و هنرمندان است و نشان میدهد تغییر عملی رخ میدهد.
وی همچنین پیشنهاداتی برای دیده شدن آثار حاضر در جشنواره در استانها و تکریم گروههای حاضر استانی در استانهای خود ارائه کرد.
چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر سوم تا ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ برگزار میشود.
ارسال نظر