یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰

«هوشنگ توکلی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

بر طبق «قانون اساسی» این وظیفه «دولت» است که تصمیم بگیرد چه آثاری باید ساخته شود تا به «رشد فکری و فرهنگی جامعه» کمک کند/ در «دوره خاتمی» به طور ناشیانه این مسئولیت به «بخش خصوصی» سپرده شد

هوشنگ توکلی

سینماپرس: «هوشنگ توکلی» با بیان این مطلب که در حوزه مسائل فرهنگی بر طبق قانون اساسی، این وظیفه به عهده دولت است که تصمیم بگیرد چه آثاری باید ساخته شود تا به رشد فکری و فرهنگی جامعه کمک کند، گفت: در دوره آقای خاتمی، اشتباهی رخ داد و مسئولیت‌هایی که در قانون اساسی به آن پرداخته شده بود، به درستی انجام نشد و متاسفانه به طور ناشیانه این مسئولیت به بخش خصوصی سپرده شد، که در بسیاری از مواقع خودشان یا عوامل آن‌ها از این وضعیت منافع بردند.

«هوشنگ توکلی» کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با اشاره به صدمات ناشی از خصوصی سازی در عرصه فرهنگ و هنرهای نمایشی بیان داشت: رویکرد هر نهاد دولتی یا معاونتی که به جشنواره و تئاتر توجه دارد، قطعا بر آن تاثیرگذار خواهد بود، چرا که تئاتر تنها به جشنواره محدود نمی‌شود. آقای خاتمی در دوره خود به موضوع خصوصی‌سازی در حوزه فرهنگی و هنری توجه ویژه‌ای داشت. این موضوع در شرایط اقتصادی جامعه مطرح شد، اما کارشناسان لازم برای این تغییرات در دسترس نبودند و برخورد یکسانی با آن انجام شد.

وی در ادامه بیان داشت: در حوزه مسائل فرهنگی، طبق قانون اساسی، این وظیفه به عهده دولت است که تصمیم بگیرد چه آثاری باید ساخته شود تا به رشد فکری و فرهنگی جامعه کمک کند. در دوره آقای خاتمی، اشتباهی رخ داد و مسئولیت‌هایی که در قانون اساسی به آن پرداخته شده بود، به درستی انجام نشد و متاسفانه به طور ناشیانه این مسئولیت به بخش خصوصی سپرده شد، که در بسیاری از مواقع خودشان یا عوامل آن‌ها از این وضعیت منافع بردند. بودجه‌ها و هزینه‌ها خرج شد، اما زیرساخت‌ها آماده نشد. ساختارهای فرهنگی موجود مثل موزه هنرهای معاصر و دیگر موارد، در آن زمان به چشم طمع افراد خاص درآمدند.

این پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی با بیان این مطلب که زمانی شهرداری در اقدامات خود اعلام کرد که می‌تواند ساختارهایی را در اختیار عوامل فرهنگی و هنری قرار دهد، متاسفانه آن هم ناکارآمد و کارشناسی نشده بود؛ تصریح کرد: در عمل، چه بخش خصوصی و چه دولتی نتواستند به درستی از تئاتر حمایت کنند و در نتیجه، هر دو بخش ضربه زدند. آسیب‌های این وضعیت بیشتر به چشم می‌آید، به خصوص در پایتخت و مرکز. تلاش‌هایی برای بررسی وضعیت هنرمندان شهرستان‌ها و استان‌ها انجام شد و هدف این بود که این هنرمندان نیز در عرصه تولید وارد شوند. فکر می‌کنم تا حدی موفق بودیم، ولی باز هم حمایت‌ها آنطور که باید، انجام نشد.

توکلی همچنین به مقوله ضعف های زیرساختی در عرصه هنرهای نمایشی اشاره و بیان کرد: الان مهم‌ترین مسأله‌ای که باعث می‌شود تئاتر ضربه بخورد، زیرساخت‌های ما هستند. حداقل مسئولیت شهرداری طبق تعهداتی که دارد، این است که به آبادانی شهر کمک کند و به ساخت و ساز مراکز فرهنگی هنری توجه کند. متاسفانه این موضوع در اولویت قرار نگرفته است و نتیجه‌اش این است که حتی حداقل توقعات هنرمندان و شهروندان نیز از شهرداری‌ها برآورده نمی‌شود. این واقعاً اتفاق بدی است. در کنار تغییرات مدیریتی در مرکز هنرهای نمایشی، برخی اهداف نیمه‌کاره باقی ماندند که این امر به آسیب‌هایی منجر شد. در واقع، زمان خوبی که می‌توانست برای ساخت و ساز صرف شود، از دست رفت.

این کارگردان پیشکسوت تئاتر در ادامه با بیان این مطلب که درصدی از درآمدهای حاصل از فعالیت‌های فرهنگی، باید به اهالی فرهنگ و هنر اختصاص یابد و در اختیار نهادهای مربوطه قرار گیرد. اظهار کرد: اما در حال حاضر، نهادها بخشی از درآمدهای ناخالص و دیده نشده خود را که درآمدهای زیادی هم هستند، از راه فعالیت‌های هنرمندان به دست می‌آورند و این درآمدها به‌طور انحرافی در جیب مسئولین آن مراکز می‌رود.

«هوشنگ توکلی» در پایان این گفتگو خاطرنشان ساخت: مدیران فرهنگی یا موسساتی که باید به دنبال تولید آثار باکیفیت و حمایت از هنرمندان باشند، به‌جای این کار، به دنبال پروژه‌های ساده و ارزان‌قیمت می‌روند و در آن مراکز اجرا می‌کنند. سپس با درآمدهای حاصل از این نمایش‌ها، منافع خود را تأمین می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.