سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۱

نیم نگاهی به فیلم سینمایی «شمال از جنوب غربی»؛

«کارگردانی» قابل قبول یک اثر «استراتژیک» بر بستر «فیلمنامه‌ای گیج»!

فیلم سینمایی «شمال از جنوب غربی»

سینماپرس: فیلم سینمایی «شمال از جنوب غربی» اثری در «ژانر سینمای استراتژیک» است که به سبب بازنمایی یکی از مقاطع مهم و موضوعات غفلت‌ شده در «تاریخ انقلاب اسلامی» می‌تواند اینگونه مورد دسته‌بندی قرار گیرد.

سید عرفان فاطمی/ فیلم سینمایی «شمال از جنوب غربی» اثری در «ژانر سینمای استراتژیک» است که تنها به سبب بازنمایی یکی از مقاطع مهم و موضوعات غفلت‌ شده در «تاریخ انقلاب اسلامی» می‌تواند خود را در گونه «سینمای استراتژیک» مورد دسته‌بندی قرار دهد. اثری که با اتکا و بهره‌مندی از توان کارگردان خود در امر مستندسازی توانسته مخاطب را با یک اثر نسبتا مناسب از لحاظ کارگردانی و از منظر فُرم سینمایی مواجه سازد و این همه در حالی است که موضوعی همچون ایده فیلمنامه «شمال از جنوب غربی» توجیه لازم برای سرمایه گذاری «بنیاد فرهنگی روایت فتح» را دارد، ولی پرداخت بسیار ضعیف فیلمنامه لزوم توجه این نهاد فرهنگی به حداقل استانداردهای لازم برای یک فیلمنامه سینمایی جهت تولید یک اثر موفق را مورد تاکید قرار می‌دهد. اثری با فیلمنامه‌ای لاغر و نحیف که به جز دو کپشن به نمایش گذاشته شده در ابتدا و انتها، آورده مناسب تاریخی و دست‌آورد فکری برای مخاطب سینمایی خود ندارد!


کارگردانی قابل قبول یک اثر «استراتژیک» بر بستر فیلمنامه‌ای گیج


فیلم سینمایی «شمال از جنوب غربی» پس از فیلم سینمایی «شماره ۱۰» توانسته یک تجربه جدید و تا حدی موفق کارگردانی را در کارنامه کارگردان خود به ثبت برساند. اثری که با بومی‌سازی مدل‌های هالیوودی تلاش دارد تا به باز تولید یک اثر سینمایی در «ژانر جاسوسی دلهره‌آور» مبادرت ورزیده و با الهام‌ از «شمال از شمال غربی» به کارگردانی «آلفرد هیچکاک» اقدام به تعریف داستانی کم عمق از ماجرای استقرار «اتحادیه کمونیست‌های ایران» در «جنگل‌های آمل» و تصمیم ایشان برای منفجر کردن یک پل راه‌آهن» به منظور ایجاد خلأ در عملیلات «آزادسازی خرمشهر» می‌نماید. داستانی ضعیف و البته برخوردار از کارگردانی قابل قبول، که با سرمایه «بنیاد فرهنگی روایت فتح» توسط «انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس» ساخته شده است. اثری که متاسفانه نه تنها تقریبا هیچ اطلاع قابل قبولی از مختصات و زوایای فکری و نگرش ایدئولوژیک «فرقه سربداران» به مخاطب خود ارائه نمی‌دهد؛ بلکه به سبب ضعف شدید و لکنت فیلمنامه، عملا از قالب اثر یک درام تاریخی و اقتباسی منطبق بر واقعیت دور می‌شود و با افتادن در ورطه «وسترن جنگلی» در مسیر کلیشه‌های رایج این فرم سینمایی گام برمی‌دارد.


کارگردانی قابل قبول یک اثر «استراتژیک» بر بستر فیلمنامه‌ای گیج


شایان ذکر است که «شمال از جنوب غربی» عنوان یکی از فیلم‌های سینمایی حاضر در «بخش مسابقه سینمای ایران» است که در روز دوشنبه ۱۵ بهمن به عنوان چهارمین روز از برگزاری «چهل و سومین جشنواره ملی فیلم فجر»، در سئانس سوم «کاخ جشنواره» و در محل «برج میلاد» به نمایش درآمد. اثری به کارگردانی «حمید زرگرنژاد» و تهیه‌کنندگی «مهدی مددکار» که خود «حمید زرگرنژاد» در کنار «مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس» یعنی «سید محمد حسینی» و «محمدجواد اسلامی» نویسندگی آن را عهده‌دار بوده و مصطفی زمانی، امیر آقایی، بهناز جعفری، مهدی زمین پرداز، هومن حاجی عبداللهی، علی دهکردی، امیررضا دلاوری، مهدی احمدی، سیامک صفری، خاطره اسدی، رضا توکلی، مجید پتکی، محمدرسول صفری، بهزاد جعفری و ویهان نوروزی ترکیب اصلی بازیگران این اثر سینمایی را تشکیل می‌دهند.

همچنین سایر عوامل فیلم سینمایی «شمال از جنوب غربی» عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: علی محمد قاسمی، آهنگساز: حبیب خزاعی فر، تدوین: حمید زرگرنژاد، مجید طارمی، طراح لباس: نیاز حمیدی، صدابردار: مسیح حدپور سراج، جلوه‌های ویژه بصری: حسن ایزدی، برنامه ریز: امیر رحمت حیدری، دستیار اول کارگردان: علی غیاثوند، جلوه‌های ویژه میدانی: رضا ترکمان، اصلاح رنگ‌: سامان مجد وفایی، مدیر روابط عمومی: جواد تمدنی، مدیر تدارکات: سید رسول حسینی، مشاور رسانه و تبلیغات: مریم کریمیان.


کارگردانی قابل قبول یک اثر «استراتژیک» بر بستر فیلمنامه‌ای گیج


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.