پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۶

نیم نگاهی به فیلم سینمایی «مرد آرام»؛

لزوم شفاف‌سازی «شهرداری تهران» برای چرایی هزینه‌کرد در اثری با انگاره‌های رقیق شده «فمینیستی» و مختص «مخاطب افغانستانی»!

فیلم سینمایی «مرد آرام»

سینماپرس: «مرد آرام» عنوان  یکی از تولیدات سازمانی این دوره از «جشنواره فیلم فجر» است که در مسیر هدفگزاری شده در پروژه آمریکایی «افغان فمنیسم» گام بر می‌دارد.

محمدعلی سلیمانی/«مرد آرام» عنوان یکی از تولیدات سازمانی این دوره از «جشنواره فیلم فجر» است. اثری «فمینیستی» که در مسیر هدفگزاری شده در پروژه آمریکایی «افغان فمنیسم» گام بر می‌دارد. اثری که نه به صورت غلیظ، بلکه به صورتی کاملا رقیق، اقدام به انگاره سازی از «موج سوم فمینیسم» (Third-wave Feminism) برای «انسان افغانستانی» و در مجموع «مخاطب مسلمان» خود می‌نماید. اثری که روایت خود را بر بستر «کودک همسری افغانستانی» شکل می‌دهد و در ادامه پس از طرح گوشه‌ای از مطالبات «فمنیستی افغان‌ها» به یک «عشق مثلثی» می‌رسد و پس از شخصیت بخشیدن به کاراکتر جنایت پیشه خود که حالا پس از ۳۰ سال حضور در جغرافیای ایران به مرد آرامی مبدل گردیده و ... سعی می‌کند تا به شیوه «فیلمفارسی» داستان خود را سرهم بندی نموده و به پایان برساند و این همه در حالی است که اساسا تولید اثری همچون فیلم سینمایی «مرد آرام» از هیچ گونه ارتباط منطقی و اولیه برای توجیه سرمایه‌گذاری از «جیب مردم تهران» برخوردار نیست و اصل حضور «موسسه تصویر شهر» به عنوان حامی مادی و معنوی آن بسیار مبهم است. اثری که حالا تولید آن لزوم «شفاف‌سازی عملکرد فرهنگی شهرداری تهران» ایجاب می نماید و چرایی هزینه کرد از «بودجه فرهنگی شهر تهران» برای تولید چنین اثر بی‌ربطی ضروری می شود. اثری که در مخیله هیچ مخاطبی نخواهد گنجید که با سرمایه و بودجه «شهرداری تهران» تولید شده و بیش از هر چیر می‌توان تصور نمود که این اثر با سرمایه و یا با مشارکت سکانداران «وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان» در دولت ساقط شده «محمداشرف غنی» تولید گردیده و ...


لزوم شفاف‌سازی «شهرداری تهران» برای چرایی هزینه‌کرد در اثری با انگاره‌های رقیق شده «فمینیستی» و مختص «مخاطب افغانستانی»!


البته سوای نظر از نگاه‌های محتوایی به این اثر؛ فیلم سینمایی «مرد آرام» از جمله آثاری است که از کارگردانی تلویزیونی برخوردار است و کمتر میزانسنی در فرم سینمایی ارایه می‌کند. اثری که به نوعی می‌توان ادعا نمود که تمام قوت خود را مدیون حضور و مدیریت صحنه «مهدی هاشمی» است. فردی که امروزه به عنوان یکی از چهره‌های شاخص و توانمند در عرصه بازیگری ایران شناخته می‌شود و حالا با حضور در این اثر نه تنها نخستین تجربه رسمی خود را در جایگاه «تهیه‌کنندگی» یک فیلم بلند سینمایی رقم زده، بلکه با حضور خود در چهره‌ای متفاوت و با تایمی فراگیر برای ایفای نقش اول مرد و در مقابل دوربین همسرش «مهنوش صادقی»، توانسته ضعف‌های کارگردانی این اثر را نیز تا حد قابل قبولی جبران سازد و اجازه ندهد که عنوان تنها «کارگردان زن» حاضر در «چهل و سومین جشنواره ملی فیلم فجر» با اثری ضعیف، ضایع شود!


لزوم شفاف‌سازی «شهرداری تهران» برای چرایی هزینه‌کرد در اثری با انگاره‌های رقیق شده «فمینیستی» و مختص «مخاطب افغانستانی»!


فیلم سینمایی «مرد آرام» به کارگردانی «مهنوش صادقی» و تهیه‌کنندگی همسرش «مهدی هاشمی» چهارمین اثری می‌باشد که در روز چهارشنبه ۱۷ بهمن، به عنوان ششمین روز از برگزاری «چهل و سومین جشنواره ملی فیلم فجر» به نمایش گذاشته می‌شود. اثری به نویسندگی خود «مهنوش صادقی» که در «بخش مسابقه سینمای ایران» حضور یافته و خود «مهدی هاشمی» در کنار بازیگر نوجوان افغانی به نام «شمیلا شیرزاد» ترکیب اصلی بازیگران آن را تشکیل می‌دهند و حضور «مهنوش صادقی» در مقام بازیگر و در کنار او پویا نوروزی، مهنوش صادقی، بی‌تا عزیز، وحید منتظری، بشیر نیکزاد، امیرجمشید صادقی و سیدعلی میرفتاح به نوعی تکمیل کننده آن ترکیب اصلی محسوب می‌شود.

همچنین سایر عوامل فیلم سینمایی «مرد آرام» عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: فرشاد محمدی، تدوین: محمدعلی حق‌پرست، طراح صحنه: محمد صادقی، طراح گریم: محمود دهقانی، آهنگساز: مدیا هاشمی، صدابردار: فرزین زند، طراح و ترکیب صدا: مهرداد براتی، طراح لباس: مهشید صادقی، طراح جلوه‌های بصری: سیدهادی اسلامی، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: میلاد گروسی، مدیرتولید: میلاد میرزایی، عکاس: علی نیک‌رفتار، منشی صحنه: کیمیا نوری، طراح لوگوتایپ: میثم میرزائی، مدیر روابط عمومی: علی رستگار.


نخستین گام برای بازگشت «جشنواره فیلم فجر» به جایگاه اصلی!


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.