جمعه ۱۹ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۳

نیم نگاهی به فیلم سینمایی «موسی کلیم‌الله (ع)»؛

تنزل یک اثر «استراتژیک قرآنی» به مستمسکی برای ترسیم «مظلومیت بنی اسرائیل»

فیلم سینمایی «موسی کلیم الله علیه السلام»

سینماپرس: فیلم سینمایی «موسی کلیم‌الله (ع)» روایتی درام پردازی شده‌ی ذهنی و سلیقه‌ای و در آمیخته با تفاسیر توراتی است که متاسفانه از اتکای لازم به قرآن و احادیث شیعه برخوردار نیست.

محمدرضا مهدوی‌پور/ فیلم سینمایی «موسی کلیم‌الله (ع)» روایتی درام پردازی شده‌ی ذهنی و سلیقه‌ای و در آمیخته با تفاسیر توراتی است که متاسفانه از اتکای لازم به قرآن و احادیث شیعه برخوردار نیست و به صورتی محافظه کارانه از آن‌ها رد می‌شود و بدون توجه به خیلی از موضوعات مهم از جمله معرفی فشارهای صورت گرفته توسط قوم یهود به حضرت یوسف علیه السلام و جانشینان آن حضرت و ماجراهای نافرمانی‌های متعدد اسباط از فرمایند الهی و یا پرداخت اصولی به ماهیت وجودی فرعون و عذاب قوم بنی اسراییل توسط خداوند و ... از این موضوعات می‌گذرد و به همین دلیل به اثری با کارکرد ترسیم «مظلومیت تاریخی قوم یهود» مبدل شده است. اثری که بیش از هر چیز از این قابلیت برخوردار است که بتواند به عنوان مستمسکی برای «یهودیان نژاد پرست» مورد استفاده واقع شود.
اثری که به عنوان سندی ایرانی و قرائتی برآمده از ایران خواهد توانست از ابعاد رسانه‌ای خاص در جهان برخوردار شود و با وجود تمام ضعف‌های خود بتواند به عنوان یکی از «آثار مورد تایید صهیونیست‌ها» مورد تبلیغ واقع شود و در جشنواره‌های جهانی مورد تشویق قرار گیرد!


تنزل یک اثر «استراتژیک قرآنی» به مستمسکی برای ترسیم «مظلومیت بنی اسرائیل»


البته باید توجه داشت که فیلم سینمایی «موسی کلیم‌الله (ع)» اگر چه در ابتدا قرار بود تا در قالب یک سریال به روایت زندگی یکی از پنج پیامبر مهم تاریخ بشریت، یعنی «حضرت موسی کلیم الله صلوات الله علیه» بپردازد، اما حالا بعد از گذشت چند سال، سرانجام و با وجود برخورداری از منابع مالی و با اختصاص ردیف بودجه‌ای خاص توسط «سازمان صدا وسیما جمهوری اسلامی» و به تهیه‌کنندگی «دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی» و ... ظاهرا حالا در قالب یک نسخه سینمایی به این دوره از «جشنواره فیلم فجر» رسیده است. نسخه‌ای سینمایی که توسط «مدیران رسانه ملی» بیان شده از دل فصل نخست یک سریال تلویزیونی درآمده. سریالی که دارای چهار فصل دیگر نیز می‌باشد و با استفاده از دستگاه‌های مخصوص و به شیوه «هوش مصنوعی» با استفاده از تکنولوژی «تولید مجازی» (Virtual Production) تولید گردیده است. اتفاقی که سبب شده تا بزرگ‌ترین استودیوی تولید مجازی آسیا و سومین مدل این استودیو در جهان در ایران و برای این پروژه به بهره‌برداری برسد. اما در این میان مهمترین ویژگی فیلم سینمایی «موسی کلیم‌الله (ع)» آن است که این اثر نسخه سینمایی از فصلی است که بر ماجراهای ولادت آن حضرت متمرکز می‌شود و با چنین تمرکزی و صرف روایت و نقل داستان ولادت «موسی کلیم‌الله (ع)» متاسفانه در شرایط کنونی به اثری سینمایی و در مسیر «مظلوم نمایی از قوم بنی اسراییل» بر پرده نقره‌ای سینما مبدل شده است!


تنزل یک اثر «استراتژیک قرآنی» به مستمسکی برای ترسیم «مظلومیت بنی اسرائیل»


شایان ذکر می‌باشد که «موسی کلیم‌الله (ع)» عنوان یکی از فیلم‌های سینمایی حاضر در «بخش مسابقه سینمای ایران» است که در روز پنجشنبه ۱۸ بهمن به عنوان هفتمین روز از برگزاری «چهل و سومین جشنواره ملی فیلم فجر»، در سئانس ابتدایی «کاخ جشنواره» و در محل «برج میلاد» به نمایش درآمد. اثری به کارگردانی «ابراهیم حاتمی‌کیا» و تهیه‌کنندگی «سیدمحمود رضوی» که قرار بود تا «ابراهیم حاتمی‌کیا» باز نویسی آن را بر اساس نسخه به میراث رسیده از مرحوم «فرج‌الله سلحشور» به سرانجام رساند. اثری که حالا مریلا زارعی، علیرضا کمالی، بهنام تشکر، بهاره کیان افشار، با حضور فرهاد آئیش؛ همچنین شکیب شجره، مریم سرمدی، طوفان مهردادیان، مسعود رحیم‌پور، کامبیز امینی، بهار نوحیان و بازیگران کودک گندم شیخی و دلسا محمدی ترکیب اصلی بازیگران آن را تشکیل می‌دهند.

همچنین سایر عوامل فیلم سینمایی «موسی کلیم‌الله (ع)» عبارتند از: مجری طرح و مدیر تولید: بهزاد هاشمی، مدیر فیلمبرداری: تورج منصوری، تدوین: پیمان علیزاده و ابراهیم حاتمی‌کیا، موسیقی متن: کارن همایونفر، مدیر هنری: کیوان مقدم، جلوه‌های بصری (ویرچوال/ ویژوال) : علیرضا واعظ، طراح چهره‌پردازی: شهرام خلج، طراح لباس: آذر محمدی، سرپرست گروه کارگردانی: علیرضا صالحی، صدابردار: امیر نوبخت حقیقی، صداگذار: بهمن بنی‌اردلان، جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیک، فیلمبردار: علی لقمانی، جانشین تولید: فرامرز رضائی، دستیار تهیه: امیرعلی مجلسی‌راد، منشی صحنه: محسن بهاری و عکاس: مجید طالبی و ریحانه زنگنه.



ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.