شنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۶

نیم نگاهی به فیلم سینمایی «شوهر ستاره»؛

اثری «فمینیستی» که به مواجهه با «دین» رفته و به «اتوریته خدا» معترض می‌شود!

فیلم سینمایی شوهر ستاره

سینماپرس: «شوهر ستاره» عنوان یک اثر «فمینیستی غلیظ» است که در آغاز مخاطب خود را با کلیشه‌های سنتی مظلومیت زن مسلمان ایرانی مواجه می‌سازد.

محمدرضا مهدوی‌پور/ «شوهر ستاره» عنوان یک اثر «فمینیستی غلیظ» است که اگر چه در آغاز مخاطب خود را با کلیشه‌های سنتی مظلومیت زن مسلمان ایرانی و در قالب‌های متداول «موجِ اولِ فمینیسم» (First-wave feminism) مورد خطاب قرار می‌دهد، اما این رویکرد خویش را در امتداد اثر متحول ساخته و عمده زمان اثر را در چارچوب تصوری «موجِ سومِ فمینیسم» (Third-wave feminism) سپری می‌نماید و در این میان بسیار مستقیم و در لایه‌های اثر «اسلام» و «تفکر اسلامی» را مورد هجمه قرار می‌دهد و به عنوان اصل و اساس بدبختی و «فلاکت زن» در جامعه معرفی می‌سازد و از این جهت به سبک و سیاق «فیلم‌های ضد اسلامی هالیوود» در جای جای اثر از کلیشه‌های دینی قاب می‌گیرد و این همه را همراه با تصاویری فلاکت و بدبختی انسان ایرانی تصویرسازی می‌کند و جالب آن است که در این مسیر به مواجهه با «دین» اکتفا نمی‌کند و رویکرد نمادین اثر را آشکارا در تقابل با آفریننده بشر تنظیم می‌کند و مخاطب خود را به انگاره‌های «همجنس‌خواهی» رهنمون ساخته و گویی می‌خواهد مخاطب را به این باور برساند که مشکل اصلی «اتوریته خدا» است. سلطه‌ای که موجب وابسته بودن زن به مرد شده، وابستگی ویژه‌ای که عامل اصلی بدبختی زن است و زنان را آنچنان دچار مشکل ساخته که به خاطر یک نطفه مجبور می‌سازد تا تن به تحمل و همزیستی در کنار موجودی به عنوان مرد دهند!


اثری «فمینیستی» که به مواجهه با «دین» رفته و به «اتوریته خدا» معترض می‌شود!


فیلم سینمایی «شوهر ستاره» تازه‌ترین اثر تولید شده توسط کارگردانی است که در اثر پیشین خود نشان داده که بیش از هر چیز به ارایه روایت‌های سیاه در قالب «سینما اجتماعی» علاقمند است و همواره سعی دارد تا با عینکی متفاوتی به روابط انسانی و مشکلات رایج در زندگی روزمره انسان ایرانی نگاه بیاندازد و این همه را به عنوان محصول «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» به تصویر بکشد. کارگردانی که حالا پس از هفت سال، با فیلم سوم خود به «جشنواره فجر» آمده و گویی «شوهر ستاره» نیز همانند دو فیلم قبلی این کارگردان، یعنی فیلم سینمایی «تابستان داغ» و فیلم سینمایی «عنکبوت» در «ژانر فلاکت اجتماعی» جای خواهد گرفت و بنا ندارد به ارایه روایتی آسیب‌شناسانه از «مشکلات اجتماعی» و نگاه متفاوتی به روابط انسانی و مشکلات رایج در زندگی روزمره بپردازد.


نخستین گام برای بازگشت «جشنواره فیلم فجر» به جایگاه اصلی!


شایان ذکر است که «شوهر ستاره» عنوان یکی از فیلم‌های سینمایی حاضر در «بخش مسابقه سینمای ایران» بود که در روز جمعه ۱۹ بهمن به عنوان هشتمین روز از برگزاری «چهل و سومین جشنواره ملی فیلم فجر»، در سئانس ابتدایی «کاخ جشنواره» و در محل «برج میلاد» به نمایش درآمد. اثری به کارگردانی «ابراهیم ایرج‌زاد» و تهیه‌کنندگی مشترک «علی اوجی» و همسراش «نرگس محمدی» است که «ابراهیم ایرج‌زاد» و «ندا رسولی» به صورت مشترک نویسندگی آن را عهده‌دار بوده و «حامد بهداد» و «فریبا نادری» در کنار نازنین احمدی، سوسن پرور، نوشین مسعودیان، زینب شعبانی، الهام شعبانی، میثم دامن‌زه، اکبر معززی، ژاکلین آواره، یوسف یزدانی، فاطمه شکری، حمیدرضا حاجی محمدزاده، با حضور فریده سپاه منصور، نادر سلیمانی، هومن حاجی عبدالهی، لاله اسکندری، نصرت بهنام منش، بهار فردوسی، نازنین منصوری، نورا فرهادنیا، هلن رضایی، امیرحافظ هاشم لو و خود «علی اوجی» ترکیب اصلی بازیگران این اثر سینمایی را تشکیل می‌دهند.

همچنین سایر عوامل فیلم سینمایی «شوهر ستاره» عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده، تدوین: ابراهیم ایرج‌زاد و هانیه جلوخانی، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، موسیقی: بامداد افشار، طراح گریم: ریحانه عادل‌نژاد، طراح صحنه: پوریا اخوان، طراح لباس: زهرا صمدی، مدیر صدابرداری: سهیل متولی، جلوه‌های بصری: علی جبلی، مدیر تولید: محسن گوهرشناس، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: علی نوابی، مدیر تدارکات: محمد میسمی تمار، عکاس: ایران انتظام، منشی صحنه: شهرزاد مطلق، اصلاح رنگ و نور: نیما دبیرزاده، طراح لوگو: روژان ایرجی، مشاور رسانه‌ای: مریم قربانی‌نیا.


اثری «فمینیستی» که به مواجهه با «دین» رفته و به «اتوریته خدا» معترض می‌شود!


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.