«ایرج محمدی» که امسال با تهیه کننده فیلم سینمایی «۱۹۶۸» در «چهل و سومین دوره جشنواره فیلم فجر» حضور دارد؛ در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با اشاره به بحران انحصار در پخش و اکران فیلم ها وتولیدات سینمایی بیان کرد: یکی از چالشهای بزرگ سینمای ایران در سالهای اخیر، محدود شدن اکران فیلمها به ژانر کمدی است. متأسفانه، سایر ژانرها تقریباً از فرصت نمایش در سینما محروم بودهاند. خودم این تجربه را داشتهام و متأسفانه آسیبهای آن را نیز دیدهام.
این تهیهکننده پیشکسوت سینما و تلویزیون تاکید کرد: به نظر من، سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش باید تدابیر جدی و مؤثری بیندیشند. درست است که یک فیلم باید از نظر تجاری توانایی فروش داشته باشد، اما در عین حال باید شرایطی فراهم شود که فیلمهای غیرکمدی هم فرصت دیده شدن پیدا کنند.
او افزود: در غیر این صورت، همانطور که شاهد هستیم، سلیقه مخاطبان به سمت فیلمهای کمدی سوق پیدا کرده است. از طرفی، این فیلمها اغلب با بودجههای کلان ساخته میشوند، درحالیکه سایر سینماگران چنین سرمایهای در اختیار ندارند.
محمدی سپس با انتقاد نسبت به تک ژانر شدن سینمای کشور اظهار داشت: یا باید سینمای ایران رسماً خود را به سینمای کمدی محدود کند، یا فرصتی برای فیلمسازان دیگر فراهم کند تا در ژانرهای مختلف فعالیت کنند. بهویژه کارگردانان جوان که استعداد بالایی در فیلمسازی دارند و در سالهای اخیر این را ثابت کردهاند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال، فیلم ۱۹۶۸ که تهیهکننده آن هستم، یک تریلر سیاسی-تاریخی پرتنش است. این فیلم نهتنها بخشی از تاریخ مبارزاتی مردم ایران را به تصویر میکشد، بلکه از جذابیتهای سرگرمکننده هم برخوردار است. لازم است که چنین آثاری فرصت اکران پیدا کنند تا بتوانند جایگاه خود را در سینمای ایران تثبیت کنند.
این سینماگر شناخته شده در ادامه این گفتگو و در پاسخ به این پرسش که ورود سرمایههای مشکوک به سینمای ایران به چه صورت است؟ تصریح نمود: در مورد سرمایه خارجی، آمار دقیقی ندارم، اما معتقدم ورود سرمایههای نامطلوب یکی از چالشهای جدی سینمای ایران است. این موضوع را میتوان با حکایت قدیمی مقایسه کرد که فردی چندین بار درخواست یک کاسه آش میکند، اما پس از رد شدن درخواستش، در نهایت موشی را داخل آش میاندازد و آن را غیرقابل مصرف میکند. در اینجا هم سرمایههای آلوده همان موشهایی هستند که میتوانند سینمای ایران را مسموم کنند.
محمدی در خاتمه با بیان این مطلب که سینما یک صنعت فرهنگی است و اگر نظارتی بر سرمایههای نامطلوب نباشد، آسیب جدی خواهد دید. خاطرنشان ساخت: سازمان سینمایی باید قاطعانه با این نوع سرمایهگذاریها برخورد کند تا از آسیب به بدنه فرهنگی سینما جلوگیری شود.
ارسال نظر