یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

نوروز ۱۴۰۴ در تلویزیون؛

معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان در «نابغه‌های کوچک»

پویانمایی نابغه‌های کوچک

سینماپرس: پویانمایی «نابغه‌های کوچک» از جدیدترین پویانمایی‌های در حال تولیدی است که پخش آن از نوروز سال ۱۴۰۴ در تلویزیون آغاز می‌شود.

به گزارش سینماپرس، پویانمایی «نابغه‌های کوچک» ازجمله جدیدترین پویانمایی‌های در حال تولیدی است که پخش آن از نوروز سال ۱۴۰۴ در تلویزیون آغاز می‌شود. این پویانمایی از تولیدات مرکز پویانمایی صباست و تمرکزی جدی بر اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان و اختراعات و ابداعات کودکان دارد.

امید نجیب‌زاده، تهیه‌کننده این پویانمایی در توضیح ماهیت این اثر، تصریح کرد: مدتی بود که حضرت آقا در صحبت‌هایشان از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گفتند و در مقطعی که حجم برنامه‌سازی کودک و نوجوان و خردسال کاهش پیدا کرده بود، ایشان تأکید داشتند که باید برای بچه‌ها شرایطی را درست کرد که امید به آینده داشته باشند و به خود ببالند که در این مملکت استعداد هست.

وی ادامه داد: ایده کار ما از اینجا آمد که در سطح کشور طبق اسناد و آمار ثبت شده و رسمی‌کودکان پنج تا ۱۷ سال نوآوری و اختراعاتی را ثبت کرده بودند. براین‌اساس ما نوآوری‌ها و اختراعات کودکان ایرانی رده سنی پنج تا ۱۲ سال را استخراج کردیم و از این مجموعه به تعدادی سرفصل رسیدیم که قابلیت برنامه‌سازی داشت یعنی این داده‌ها مابه‌ازای تصویری هم می‌داد.

تهیه‌کننده پویانمایی «نابغه‌های کوچک» در ادامه گفت: براین‌اساس من قصه‌ای را طراحی کردم که تعدادی بچه‌های نخبه به‌واسطه نمایشگاهی در مدرسه اختراعاتشان دیده می‌شود و توسط برادر یکی از آنها که نوجوان است و در یک شرکت دانش‌بنیان کار می‌کند به مدیر آن شرکت معرفی می‌شوند و قرار می‌شود در اوقات فراغتشان که کاری ندارند به آن شرکت بروند و زیرنظر دانشمندان و راهنمایانی که آنجا هستند اختراعاتشان را ارائه دهند و درصورتی‌که موفقیت‌آمیز باشد به مرحله تولید برسانند.

نجیب‌زاده با بیان اینکه رده سنی این پویانمایی چهار تا ۱۲ سال و پیام قصه این است که در کشورمان استعدادهای زیادی داریم که از سنین پایین و کودکی شروع می‌شود، عنوان کرد: تلاش کردیم به کودکان این سرزمین بگوییم که شما بااستعداد هستید، در نتیجه امید به آینده داشته و پرنشاط باشید و دیگر اینکه پدران و مادران و خانواده‌ها در این سن به بچه‌ها توجه داشته باشند و به‌راحتی از کنار استعدادهای آنان نگذرند. مراکزی در کشور وجود دارد که همین شرکت‌های دانش‌بنیان هستند و استعدادها را حمایت و بارور می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به عرصه‌ای که در فضای مجازی و رسانه‌های خارجی باز شده و برتری‌ای که متأسفانه شبکه‌های خارجی در ارائه پویانمایی پیدا کرده‌اند تلاش کردیم که اثر از منظر بصری و کیفیت، طوری باشد که برای کودک جذاب بوده و در مورد محتوا هم صرفاً به خود اختراع پرداخته‌ایم. ما مدل اختراع را در مجموعه‌مان نداریم، یعنی اینکه بگوییم چطور این ماجرا اختراع شد و صرفاً به قصه می‌پردازیم که اختراعی صورت گرفته است.

نجیب‌زاده تصریح کرد: این کارمان دلیل داشت، چراکه در آن صورت وجه آموزشی قوی می‌شد و ما این را نمی‌خواستیم، چون رده سنی‌مان کودک بود و بحث سرگرمی‌برای ما اهمیت داشت. پس از آن اگر به آن اختراع نظرشان جلب شد می‌توانند به فضای مجازی مراجعه کنند و اطلاعات بیشتری کسب کنند.

تهیه‌کننده پویانمایی «نابغه‌های کوچک» در مورد تکنیک ساخت این اثر، اظهار کرد: برای ساخت این پویانمایی از آخرین متدی که وجود داشت استفاده کردیم؛ ازمنظر سخت‌افزاری از سامانه‌ها و رایانه‌های پیشرفته که امکان بهره‌گیری از جدیدترین نرم‌افزارها را داشته باشند استفاده کردیم؛ و این کار در نرم‌افزار «مایا» انجام شد.

وی درباره توجه این اثر به سند تحول رسانه ملی، گفت: مبنای کار که معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان همراه با بحث شادی و نشاط بود همان سند تحول است. در ابتدا طرح براساس محورهای محتوایی ۱۲ گانه سندتحول اولویت پیدا کرد و سپس وارد جزئیات شدیم. مفاهیم خانواده، سبک ایرانی-اسلامی، تربیت فرزندان و استفاده از علم و فناوری از موارد مهم سند بودند که در کار ما نمود دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.