به گزارش سینماپرس، علی بخشیزاده ـ معاون صدا ـ در گفتوگویی با ایسنا درباره تهیدات نرمافزاری دشمن و نقش رادیو در مقابله با آن، اظهار کرد: همه معترفیم که سرمایه اجتماعیمان تا حدودی ضربه خورده است. وقتی میگوییم سرمایه اجتماعی، یعنی چه و از این مفهوم که شامل چند مولفه است، چه پنداشتی داریم. امید فردی، احساس امنیت، نشاط، مشارکت و رضایتمندی، همه و همه مفاهیمی است که مجموع آنها سرمایه اجتماعی را میسازد و طبیعی است که این مسئله هم در دستور کار رادیو باشد.
معاون صدا درباره شاخصه امید و نقش رسانهای همچون رادیو در زمینه تاکید بر هویت ملی، با بیان اینکه دشمن تلاش میکند که بگوید شما نمیتوانید، در این زمینه اظهار کرد: کافی است به تجربیاتمان و به آمارهای دقیق و صادقانه برگردیم؛ به عنوان مثال در حوزه مرگ و میر کودکان، در حوزه مرگ و میر بانوان هنگام زایمان، یا اصلا در زمینه شاخص امید به زندگی، ببینیم کجا بودیم و به کجا رسیدیم. آیا دنیا در این زمینه این سرعت را داشته است؟ در زمینههای دیگر هم همینطور. جوانانمان را باور کنیم. اگر زحمات جوانانمان در این شرکتهای دانش بنیان را به درستی به تصویر بکشیم، آیا امیدبخش نیست؟ آیا مقابله با جنگ نرم دشمن نیست؟ جنگی که در آن به ما تزریق میکنند، شما نمیتوانید و شما موفق نمیشوید.
بخشیزاده با بیان اینکه درست است که در نقطه مطلوب نیستیم، در عین حال گفت: میتوانم بگویم ما به سمت هدف دقیق راه میرویم. مسائلی هم داریم، مشکلات هم داریم، ولی افتان و خیزان به سمت هدف حرکت میکنیم. رادیو موظف است در این زمینه زبان مردم باشد. پاسخگویی را از مسئولان محترم طلب کند؛ یعنی در حیطههای مختلف مطالبهگری کند.
معاون صدا در همین زمینه با اشاره به اهداف راهاندازی رادیو بهاران که ویژه نوروز افتتاح شد، توضیح داد: همین بحث رادیو بهاران یکی از نیازهای اساسی مردم است. مردم ایران اهل مسافرت هستند و تا شرایط ایجاد شود، مسافرت میکنند؛ الحمدالله این چقدر روحیه خوبی است. ما باید در این حوزه فرهنگسازی کامل انجام دهیم و خطرهای احتمالی این سفر را گوشزد کنیم. طبیعی است که رسانه باید در این زمینه در خدمت مردم باشد.
بخشیزاده در زمینه اعتمادسازی و جذب مخاطب، به لزوم بهره بردن از هنرمندان طنز و کمدی شناخته شده برای بالا بردن روحیه نشاط اجتماعی تاکید و اظهار کرد: شما اگر کنداکتور رادیو را مرور کنید و میزان برنامههایی که منجر به نشاطافزایی میشود را بررسی کنید، میبینید که ما اصلا شبکه تخصصی ویژه صبا را در همین زمینه راهاندازی کردیم. نشاطافزایی یکی از مولفههای سرمایه اجتماعی است؛ اینکه داشتههای مردم را به آنها یادآوری کنیم و طبیعی است که در این شرایط نشاط پیدا میکنند و این امر در دستور کار رادیو صباست.
این مقام مسوول در صداوسیما با اشاره به برنامههای طربانگیز و برنامهای نظیر «صبح جمعه با شما» تصریح کرد: برخی فکر میکنند، این برنامه لوده است! نه، خواهش میکنم برنامه را با دقت گوش کنید. بسیاری از خواستههای ما را در حوزه تعامل فردی و اجتماعی در قالب طنز در این برنامه بیان میشود. بخش طنز شبکه رادیویی سلامت و بخشهای طنز شبکه رادیویی ایران، به دنبال همین نشاط اجتماعی هستند.
معاون صدا با بیان اینکه ما در یک جنگ تمام عیار رسانهای هستیم، تصریح کرد: باید اعتراف کنیم دشمن از ما در این زمینه قویتر است و بیشتر توانسته رفتار مردم را شکل بدهد. اما ما انشاءالله با رفع معایب و با تکیه بر نقاط قوت، حتماً باید برنامهریزی ویژه داشته باشیم.
بخشیزاده در پایان در پاسخ به اینکه ساخت کار طنز و کمدی با وجود شبکههای اجتماعی کاری دشوار است، رادیو در این زمینه چقدر تلاش کرده برای بیان نقدها و ایجاد نشاط از نویسندگان شناخته شده و آزمون پسداده بهره ببرد؟ اظهار کرد: رسانه رادیو مبتنی بر نویسندگی است. در تمام ساختارهای برنامهسازی اینگونه است. یعنی حوزه نمایش مبتنی بر نویسندگی است. برنامههای ترکیبی، حتی مستندهای ما باید اتکایشان به پژوهش باشد. وقتی در برنامه تحقیق و پژوهش صورت گیرد، طبعاً در حوزه ادبیات مسئله دارای غنای خاص خواهد شد و مجریان توانمند ما میتوانند این را به زبان برنامه بیان کنند. برنامه «ایرانشهر» و «استاد کمال همنشین» در رادیو ایران نمونهای از همین برنامههاست.
ارسال نظر