به گزارش سینماپرس، ایرج محمدی، تهیهکننده سریال «قول مردونه» درباره چرایی ساخت این اثر بیان کرد: طرح کلی این قصه را سیمافیلم ارائه داد. از قصه آن خوشم آمد و، چون در دهه ۱۳۶۰ که دورهای باشکوه از تاریخ انقلاب اسلامی روایت میشد، از آن استقبال کردم. مجموعههای نمایشی دیگری طی این سالها درباره این دوران ساخته شده؛ ولی ما دوست داشتیم نوعی کمدی حلال خلق کنیم که بیننده تلویزیون اثر طنز خوبی از این دوران را در ذهن داشته باشد.
وی در پاسخ به این سؤال که کمدی حلال را چه نوعی از کمدی تعریف میکند، گفت: بخشی از فیلمهایی که این روزها به اسم کمدی در فضای سینما و... پخش میشوند، با استفاده از شوخیهای نامناسب و سوءاستفاده از شرایط اجتماعی دوران دهه ۱۳۶۰ کشور بهدنبال فروش بیشترند؛ ضمن اینکه بهنوعی مسائل و داشتههای سال ۱۴۰۰ بهبعد را در تاریخ ۱۳۶۰ میآورند که قلب و تحریف تاریخ است. من در سال ۱۴۰۰ مسائل روزی دارم که اگر اینها را به دهه ۱۳۶۰ ببرم و مطرح کنم، درست نیست. روابط انسانها در دهه ۱۳۶۰ در رفتوآمد و نشستوبرخاست و غذا خوردن، مراودات اقتصادی و اجتماعی و نحوه صدا زدن همدیگر و... چیزی نبود که در برخی آثار طنز سالهای اخیر ارائه میشود. در سالهای آن دهه مردم بسیار ایثارگر بودند و روابط جوانمردانه و بخشایشگرانه داشتند، با همدیگر بسیار صمیمیبودند و روابط خانوادگی دلچسب بود. این شامل همه روابط عادی و روزمره میشد، نه صرف اعیاد و مناسبتها. مردم گذشت میکردند و کلاهبرداری و دروغ نبود.
محمدی ادامه داد: تاکنون آثار طنز زیادی ساختهام؛ اما این کار طنز را براساس کمدی درام پیش بردهایم و کمدی صرف و مطلق نبوده است. وقتی موضوعی به نام دفاعمقدس داریم، باید جوانب کار را رعایت کنیم و لحظاتی شیرین بیافرینیم و، چون از تلویزیون پخش میشود، باید رعایت مخاطب عام را هم بکنیم. در نتیجه، به درام قصه نکاتی اضافه کردیم، ازجمله اینکه برای شخصیت ما که به دیدن خون حساسیت دارد و از آن میترسد، چه اتفاقاتی رخ میدهد و خانواده و اطرافیانش با چه حوادثی روبهرو میشوند. نگاهمان این بود که تضادهای اینگونه در درام، بیشتر مخاطب و قصه را جلو میبرد. به نظر من کمدی بدون درام جذاب نیست. کمدی مطلوب من باید درام و داستان داشته باشد.
وی افزود: سابقه کاری من نشان میدهد که یکی از پایگاههای مهم و پایه روایت داستان، برای من خانواده است و خانواده اهمیت بسیاری در کارهای من دارد؛ چون تنها واحد اجتماعی است که زیرساخت یک کشور را رقم میزند و اگر این زیرساخت دچار چرکی و گزند باشد و آن را به زبان و لحن گفتاری و رفتار خاصی آلوده کنیم، تأثیر خاص بر مخاطب میگذاریم. لذا، همواره میکوشم خانواده را در قصه به شکلی طراحی کنم که این نهاد گزندی نبیند و بنیان آن محکم تصویر شود.
محمدی درباره همخوانی این قصه با سند تحول سازمان صداوسیما تصریح کرد: تا جایی که ما بلد بودیم و توانایی داشتیم و کارگردان و نویسندگان برایش مایه گذاشتند، تلاش کردیم تا به نقاط تحولی که در ساختار محتوایی وجود دارد، نزدیک شویم. در قصه شاهد خانوادهای مذهبی هستیم که فرزندانش در خط مقدماند و پدر هم چندین بار در جبهه حضور داشته و همسرش فرماندهی پشتیبانی رزمندگان در شهر را بر عهده دارد و تمام همسایگان را برای کمک فراخوانده است. این اتفاقی بود که در دهه ۱۳۶۰ بسیار رخ میداد و قصه در همین بستر روایت شده است.
وی با اشاره به ضرورت زنده کردن خاطرات آن دوران گفت: مردم باید به یاد بیاورند که در آن دوران چه انسجامی داشتیم و بهنظرم، یکی از نقاط قوت این سریال همین خانوادهای است که به تصویر کشیده میشود. توجه ویژه به فرهنگ دینی و اجتماعی و زنده نگه داشتن آرمانهای انقلاب از مصادیق سند تحول است.
تهیهکننده این مجموعه نمایشی یادآور شد: بازخوردها تا به اینجا خوب بوده است و تماشاگران عمدتاً به فضای خاطرهساز این کار اقبال نشان میدهند و اینکه این سریال تاریخ دهه ۱۳۶۰ را بهدرستی روایت کرده است.
محمدی در پاسخ به این سؤال که آیا برای این سریال، فصل دومی هم در نظر گرفته شده است یا خیر، افزود: تاکنون سریالی را در چند فصل نساختهام.
نظرات