رضا مهدوی دبیر جشنوارههای اخیر موسیقی فجر درباره وضعیت موسیقی پاپ در سال گذشته و راهکارهایی برای ارتقای کیفی این گونه موسیقی به گفت و گو با ایرنا پرداخت. این پژوهشگر موسیقی درباره وضعیت موسیقی پاپ از لحاظ کمّی و کیفی در سال ۱۴۰۳ اظهار داشت: موسیقی پاپ ایرانی یا موسیقی مردموار به لحاظ کمی هر ساله رشد دارد؛ اما به لحاظ کیفی شاهد رشد قابل توجهی در این گونه موسیقی نیستیم. چهرهسازی و معرفی خوانندگان نسبت به معرفی آهنگسازان و تنظیمکنندگان در حال پیشی گرفتن است که این موضوع خلایی در ناتوازنی کمیت و کیفیت ایجاد میکند.
وی گفت: با وجود این، حضور دو برابری هنرمندان موسیقی پاپ در جشن ملی و بینالمللی موسیقی فجر طی سالهای اخیر چشمگیرتر بود و نشان از همراهی و همدلی بیشتر هنرمندان نسبت به دیگر موسیقیهای رایج در ایران در این جشنواره داشته است.
رضا مهدوی کارشناس و پژوهشگر موسیقی
راهکارهایی برای بهبود کیفیت کنسرتها
مهدوی درباره انتقادات مطرح شده مبنی بر اجرای بیکیفیت و پلیبک کنسرتهای پاپ در سال گذشته و ارائه راهکارهایی برای بهبود کیفیت این کنسرتها بیان کرد: در سالهای اخیر همگان کم و بیش دچار این معضل هستند. پختهخواری، تنبلی، درآمدزایی بدون توجه به کیفیت، نبود نظارت، نبود مطالبهگری از سوی مردم و ارائه ندادن پاسخ مناسب از سوی دستاندرکاران و سیاستگذاران عاملی برای توسعه و حتی ترویج این نوع کنسرتها و به عبارتی کمفروشی و بیاعتنایی به شعور جمعی شده است. اجراها نباید در دو سانس در یک روز باشد؛ زیرا باعث خستگی مفرط اجراکنندگان میشود.
این کارشناس موسیقی افزود: برای بهبود شرایط و ارتقای کیفیت کنسرتهای موسیقی پاپ باید ناظران جدی صنف و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالنهای اجرا حضور داشته باشند، در هنگام صدور مجوزهای لازم سفته ضمانت اجرا دریافت شود و در صورت اجرای کنسرتی به صورت پلیبک، ۵۰ درصد پول بلیت به مردم بازگردانده شود و پس از اخطار اولیه اگر دوباره تکرار شد کمیته انضباطی جرایمی مثل محدودیت اجرا اعمال کند. به عبارتی جایگاه برخوردهای سلبی و ایجابی تعیین شود.
وی درباره مجاز بودن یا مجاز نبودن آثار موسیقی پاپ و محتوای آنها در فضای مجازی اظهار داشت: تمام آثار و کنسرتهایی که در سالنها برگزار میشوند، مجوز دارند اما مردم گاه دچار شبهه میشوند که این آثار و اجراها مجوز رسمی دارند یا خیر، در اینجا نیاز به آسیبشناسیهای جدی است و باید ساز و کار صدور مجوزها به یک تراز منطقی نزدیک شود.
از نیمه دوم دهه هشتاد شاهد افت کیفیت و محتوای انواع موسیقی هستیم. تولید و اجرای سرودهای ناب و موسیقی مناسب کودک ایرانی از نیمه دوم دهه هفتاد رو به افول رفت که این موارد نیازمند زیرساخت تولید و اجراهای موسیقی مردموار ایرانی استمهدوی گفت: امروزه به واسطه توسعه فراگیر فضای مجازی صدور مجوز معنی اخص خود را از دست داده و فقط در اماکن نیازمند مجوز تا حدی معنی پیدا میکند. مجراهای بسیاری برای تولید و عرضه موسیقی ایجاد شده که کار را برای سیاستگذاران دشوار کرده است، قطعا مدیران باتجربه نهادهای دولتی باید با مردم، اهل فن موسیقی و شرکتها و موسسههای فرهنگی و هنری در ارتباط باشند تا شاهد ارتقای کیفی آثار موسیقایی و وفاق ملی همه جانبه در عرصه فرهنگ و هنر و اقتصاد هنر باشیم.
این پژوهشگر موسیقی برگزاری جشنواره سالانه مستقل موسیقی تلفیقی و پاپ (مردموار) ایرانی، جشنوارههای مستقل موسیقیهای خیابانی و کودک و نوجوان را برای ارتقای سطح کیفی کلان موسیقی در کشور ضروری دانست و افزود: متاسفانه از نیمه دوم دهه هشتاد شاهد افت کیفیت و محتوای انواع موسیقی هستیم. تولید و اجرای سرودهای ناب و موسیقی مناسب کودک ایرانی از نیمه دوم دهه هفتاد رو به افول رسید که این موارد نیازمند زیرساخت تولید و اجراهای موسیقی مردموار ایرانی است.
مهدوی بیان کرد: ایجاد رقابت سالم میان نسل نو هم در اجرای صحنه و هم تولید استودیویی با انگیزه و جوایز بالا نیاز است تا آثار باکیفیت و بیکیفیت تا حدی متمایز شوند، هر چند مردم در نهایت خود انتخاب کنند. نهادهای فرهنگی و هنری موظف هستند الگوسازی، نمونهآوری و نهادینهسازی را سرلوحه کار خود قرار دهند.
ارسال نظر