شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۲۲:۰۵

نشست خبری سومین دوره جشنواره نمایشی عروسکی تلویزیونی کودک «عروسکخونه» برگزار شد؛

باطنی: بهره‌گیری از «عروسک‌های قدیمی» از مسایل «حقوقی» تا «کپی رایت» و حتی «حق معنوی صداپیشه عروسک» فرایندی پیچیده دارد و به راحتی نمی‌توانیم این عروسک‌ها را احیا کنیم

نشست خبری سومین دوره جشنواره نمایشی عروسکی تلویزیونی کودک «عروسکخونه»

سینماپرس: نشست خبری سومین دوره جشنواره نمایشی عروسکی تلویزیونی کودک «عروسکخونه»؛ بعدازظهر روز شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه و با حضور محمد صادق باطنی» رئیس مرکز کودک و نوجوان صداوسیما، «متین محجوب» به نمایندگی از حوزه هنری کودک و نوجوان، «سید میلاد ناظمی» برنامه ساز و مشاور پویش تهران دوست داشتنی، «نازیلا نوریشاد» کارگردان نمایش عروسکی و «علی خواجه» دبیر این دوره از جشنواره «عروسکخونه» در محل «کارستان بهارستان» برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در ابتدای این نشست علی خواجه دبیر جشنواره در سخنانی بیان کرد: جشنواره «عروسکخونه» در سال سوم تغییراتی دارد که مهمترین آن رویکرد آموزشی است. ما دی ماه فراخوان را منتشر کردیم و ۱۱۲ گروه آثارشان را ارسال کردند. از این میان ۲۰ گروه به همراه سه گروه از کشور عراق، ارمنستان و گرجستان راهی رقابت خواهند شد.

وی درباره زمان بندی جشنواره عنوان کرد: تا پایان تیر نمایش های منتخب ضبط تلویزیونی شده و شهریور ماه از شبکه کودک پخش می شود تا مردم بتوانند رای بدهند. آمار این برنامه و جشنواره در سال های گذشته بسیار قابل توجه بود. «عروسکخونه» به عنوان اولین جشنواره تلویزیونی کشور به دستاوردهای خوبی رسیده است.

در ادامه صادق باطنی تصریح کرد: خدا را شکر در حوزه کودک در سال های گذشته با رشد چشمگیر تولیدات مواجه بودیم از حوزه کتاب تا سینما، انیمیشن، وی او دی ها، موسیقی و ... که یکی از این عرصه ها تئاتر عروسکی است که در مرکز کودک و نوجوان سیما تمرکزی جدی در این حوزه داریم. جشنواره تلویزیونی «عروسکخونه» پیشران تلاش برای تئاتر کودک است. تئاتر عروسکی در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ دوره های ماندگاری را به ویژه در تلویزیون طی کرده است با این حال از ابتدای دهه نود یا آثار نمایشی و عروسکی جای خود را به کارهای ضعیف تر دادند یا عروسک ها کنار عموها و خاله ها بیشتر معنا پیدا کردند تا کاراکترهای قوی. برخی عروسک ها هم در دنیای بزرگسال فعالیت کردند و انگار از دوره کودکی به بزرگسالی کوچ کردند. اتفاقات خوبی هم رخ داد که جریان نبود و به صورت فردی بود.

وی اضافه کرد: از سه سال پیش از شروع تولیدات عروسکی جدید و تبدیل کاراکترهای انیمیشن به عروسک، تجربیاتی شکل گرفت. همان سال اول که جشنواره برگزار شد ما با ۱۹ میلیون رای مواجه شدیم و مجموعه ۲ جشنواره بیش از ۴۰ میلیون رای دارد. خروجی این برآورد این است که نمایش عروسکی زنده است. از دوره دوم همکارانی از شهرداری، حوزه هنری، تئاتر عروسکی و … به ما اضافه شدند. در دوره سوم جشنواره کیفیت آثار رشد چشمگیری داشت و اولین استارتاپ ویکند یا رویداد آخر هفته عروسکی هم در آستانه جشنواره در حال برگزاری است و خود جشنواره هم بعد از ایام محرم و صفر در تلویزیون پخش خواهد شد.

رئیس مرکز کودک و نوجوان صداوسیما تصریح کرد: ما به دنبال یک زیست بوم در حوزه تئاتر عروسکی هستیم و این آمادگی ایجاد شده است که در کنار نمایش ها و تئاترهای سالم حوزه کودک در صحنه بایستیم. دوستان ما در حوزه هنری و شهرداری در حال افزایش تماشاخانه های کودک هستند. در آستانه عقد پنج قرارداد برای برندهایی هستیم که برای کودکان شناخته شده هستند و بعد از عقد قراردادها یکی یکی شخصیت ها وارد پروسه مرچندایز خواهند شد.

وی اضافه کرد: سال گذشته فیلم سینمایی «ببعی قهرمان» اولین تجربه مرچندایز را داشت که حق بهره برداری آن به اوج واگذار شد و به پرفروش ترین انیمیشن تاریخ کشور بدل شد. تبلیغ محصولات جانبی را از این پس خواهیم داشت. منتظر باشید که این شخصیت ها را در بازی کامپیوتری و بازی رو میزی داریم. درباره عروسک های حال حاضر و عروسک های قدیمی قرار است پروسه محصولات جانبی و بازارپردازی آنها را داشته باشیم.

سید میلاد ناظمی درباره همکاری جشنواره با پویش تهران دوست داشتنی گفت: در فرهنگسازی، امور به راحتی اتفاق نمی افتد و فرایندی سخت دارد. نسلی که هرروز بابا برقی را می دید یا همیار پلیس و سیاساکتی را دیده بود جنسی از حساسیت به این ماجراها و قانون پذیری داشت که شاید الان وجود ندارد. در هیچ دوره ای نباید از بچه ها غافل شد. زیست بوم کودک و نوجوان به دلیل ابزارهای ارتباطی موجود یک شبکه ارتباطی کامل است. گاهی می بینم پدر و مادرها حتی همه آهنگ های شبکه کودک را حفظ هستند. از طرفی با نرم افزار شاد یا دیگر شبکه های اجتماعی مرتبط با فرزندان شان در ارتباط هستند.

وی اضافه کرد: در برنامه «عروسکخونه» نگاهمان این نبود که در تهران متوقف باشیم و دوست داشتیم به وسعت کشور باشد چون فرهنگسازی در حوزه مسایل مرتبط با کودک فقط به شهر تهران مربوط نمی شود.

حضور نمایش های در صحنه در قاب تلویزیون

متین محجوب نماینده حوزه هنری کودک و نوجوان نیز در این نشست در سخنانی تصریح کرد: اقدام برای شکل گیری زیست بومی برای آثار هویت ساز برای کودکان توسط مرکز کودک و نوجوان کاری بزرگ و مهم است. پیوند حوزه هنری کودک و نوجوان با صداوسیما از منظری شکل گرفته است که در این زیست بوم تولید و مصرف محصولات هنری محل بحث است. وضعیت ما در تولید قابل قبول است اما در مصرف هنوز سوال برانگیز است باید سبد مصرف کودک را از محصولات درجه یک بیشتر کنیم. در این سبد مصرف سهم تئاتر و نمایش عروسکی پایین است. اقدام حساب شده رسانه ملی در شکل گیری جشنواره پاسخی برای لزوم مصرف تئاتر توسط کودک است.

وی اضافه کرد: ما می توانیم تئاترها را از تماشاخانه ها در قالب برنامه های تلویزیون به تصویر بکشیم. در برخی شهرستان ها حتی تصوری از نمایش و تماشاخانه ندارند و جشنواره «عروسکخونه» می تواند این تصویر را منتقل کند. ما نمایش هایی داریم که در جشنواره شرکت نکرده اند اما می توان آنها را به عنوان آثاری که بر صحنه است برای مخاطب معرفی کرد و به خانه آنها بیاوریم.

در ادامه نازیلا نوریشاد به نمایندگی از انجمن نمایش عنوان کرد: در انجمن نمایشگران عروسکی ۴۰۰ عضو فعال داریم که در سراسر کشور مشغول کار هستند. «عروسکخونه» فرصت مجددی به هنرمندان داد که کودکان سرزمین بتوانند از این فضا بهره ببرند. ۲ سال است که انجمن به صورت پویا با این جشنواره همکاری دارد.

برندهای سینمایی شبکه کودک

سپس باطنی در پاسخ به برندهای سینمایی شبکه کودک تصریح کرد: «عروسکخونه» و مجموعه انیمیشن «پهلوانان» ۲ اثری هستند که قرار است پروسه سینمایی شدن برندهای آنها طی شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره حمایت از گروه های نمایشی برنامه «عروسکخونه» گفت: از تولیدات تلویزیونی گروه ها حمایت می شود و مجموعه حوزه هنری هم برای این گروه ها شرایط تئاتر عروسکی در صحنه را فراهم می کند. بنا داریم تئاتر عروسکی را به صحنه مساجد و مدارس برگردانیم. بردن این نمایش ها به صحنه بین المللی هم از دیگر برنامه های ماست.

باطنی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر و حمایت از تئاتر که معمولاً تبلیغ آن در تلویزیون ممنوع است، بیان کرد: اتفاقات خوبی در حوزه تئاتر کودک در حال رخ دادن است. ما پای کار ترویج تئاتر سالم هستیم که چارچوب های آن مشخص است.

وی درباره احیای شخصیت های عروسکی قدیمی نیز عنوان کرد: بهره گیری از عروسک های قدیمی از مسایل حقوقی تا کپی رایت و حتی حق معنوی صداپیشه عروسک فرایندی پیچیده دارد و به راحتی نمی توانیم این عروسک ها را احیا کنیم. البته الان مجموعه «نابغه های کوچک» اسپین آفی از «چاق و لاغر» را داریم که به صورت انیمیشن است ولی استفاده از آن عروسک ها، زنجیره ای از مسایل را می طلبد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.