سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۴۹

کارگردان نمایش «جعفرخان از فرنگ برگشته»:

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها اعتماد «سالن‌های دولتی» به «کارگردان‌های جوان» است/ گاهی متن‌ها» خوانده نمی‌شوند و «داوری‌ها» به درستی انجام نمی‌شود

نمایش «جعفرخان از فرنگ برگشته است»

سینماپرس: کارگردان نمایش «جعفرخان از فرنگ برگشته» گفت: این نمایش روایت تقابل سنت و مدرنیته است.

به گزارش سینماپرس، کارگردان نمایش «جعفرخان از فرنگ برگشته» در گفت‌وگو با خبرنگار ما به بررسی پیام اصلی این اثر نمایشی پرداخت و گفت: «نمایش درباره تقابل سنت و مدرنیته است؛ تقابلی که بیش از صد سال است در جامعه ما وجود دارد و هنوز حل نشده است. شخصیت‌هایی داریم که به اروپا و کشورهای غربی می‌روند، ظاهر فرنگی می‌گیرند اما در واقع علم و تکنولوژی مفید را به کشور منتقل نمی‌کنند. این افراد تنها تغییر ظاهری دارند؛ مثلاً در نوع پوشش و گویش، اما آنچه به کشور کمک می‌کند، منتقل نمی‌شود.»

ذوالفقاریان ادامه داد: «در مقابل، گروهی از مردم هستند که سنتی‌نما هستند و به عقایدی پایبندند که حتی دلیل آن را نمی‌دانند؛ این سنت‌ها از پدرانشان به آنها رسیده و نسل به نسل ادامه یافته است.»

وی با اشاره به دغدغه خود از شروع این پروژه گفت: «سال‌ها بود که می‌خواستم نمایشی تولید کنم که المان‌های نمایش ایرانی را داشته باشد اما به شیوه‌ای نو و غیرسنتی. هدفم این بود که نسل جدید با این نمایش‌ها آشنا شود و احساس کند نمایش ایرانی فقط یک نوع نمایش قدیمی و محدود نیست.»

او درباره روند اجرا افزود: «کار را از آذرماه شروع کردیم و با استقبال خوبی مواجه شدیم. حتی نمایش تمدید شده و تا هفته آینده هم اجرا خواهیم داشت.»

در پاسخ به سوال درباره مهم‌ترین چالش‌های اجرای تئاتر، ذوالفقاریان گفت: «یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها اعتماد سالن‌های دولتی به کارگردان‌های جوان است. معمولاً از کارگردان خواسته می‌شود که رزومه قوی داشته باشد، در حالی که سالن‌های خصوصی اغلب هزینه اجرای آثار جوانان را تأمین نمی‌کنند و دولت هم بر اساس روابط تصمیم می‌گیرد. گاهی متن‌ها خوانده نمی‌شوند و داوری‌ها به درستی انجام نمی‌شود.»

وی همچنین درباره فضای تماشاخانه سنگلج اظهار داشت: «تماشاخانه سنگلج فضای بسیار خوبی برای اجراست. امکانات نورپردازی و فنی مناسبی دارند و همکاران آنجا همکاری خوبی دارند. سالن ظرفیت ۲۳۰ نفر دارد و با توجه به لوکیشن، ما مخاطب خوبی جذب کرده‌ایم.»

در پایان درباره اهمیت کمدی در تئاتر گفت: «کمدی در تئاتر امروز بسیار لازم است، ولی کمدی باید عمق داشته باشد. کمدی قهقه زدن نیست، بلکه باید مخاطب را به فکر وادارد. «جعفرخان» کمدی است که تلخی‌های تقابل سنت و مدرنیته را به نمایش می‌گذارد. این تقابل همچنان پابرجاست و هنوز در قرن بیست و یکم ما به طور کامل وارد مدرنیته نشده‌ایم.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.