سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۵۳

رئیس مرکز تحقیقات رسانه ملی:

در سراسر کشور میزان مخاطب پویش «ایران جان» ۴۹.۳ درصد بوده است/ بر اساس این نظرسنجی ۷ درصد «تلویزیون» را دیده‌اند!

صدا و سیما

سینماپرس: نشست خبری رویداد ملی «ایران جان» بدون دعوت از رسانه‌های منتقد و با حضور علیرضا کیخا معاون امور استان‌های رسانه ملی، سلیم غفوری قائم‌مقام معاون سیما، محمدباقر اعلمی قائم‌مقام معاون امور استان‌ها، محسن شاکری‌نژاد رئیس مرکز تحقیقات سازمان، غلامرضا نوری معاون فضای مجازی رسانه ملی، محسن صفایی فرد مدیر مرکز شعر و موسیقی و سرود رسانه ملی و اصحاب رسانه در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، معاون امور استان‌های رسانه ملی با بیان اینکه رویداد «ایران جان» صرفاً مرتبط به رسانه ملی نیست، بلکه رسانه‌های مختلف می‌توانند در این رویداد ایفای نقش کنند، گفت: از آنجایی که رسانه ملی قرارگاهی است، تمام نهادها می‌توانند در این رویداد در کنار ما باشند، تا ما «ایران جان» را آنطور که باید معرفی کنیم. ایران یک سرزمین پهناور با مردمان دوست‌داشتنی است.

کیخا ادامه داد: رویداد «ایران جان» ایده‌ای بود که پس از کار میدانی و پژوهشی تبدیل به طرح شد و در اواخر سال ۱۴۰۳ به رئیس سازمان صداوسیما تقدیم شد. از آنجایی که ما ایران را آنطور که باید به تصویر نکشیده بودیم، با این طرح به انعکاس توانمندی‌ها پرداختیم. این طرح نوشته شد و در اولین هفته استان خوزستان پای کار آمد. ما همیشه مدیون استان خوزستان هستیم؛ چراکه این استان همیشه خط‌شکن بوده است.

وی با بیان اینکه ما قبل از رویداد خوزستان نظرسنجی‌ای را ناظر به سه هدف از جمله افزایش میزان رضایتمندی مردم خوزستان، افزایش آگاهی مردم نسبت به خوزستان و حل مسائل استان بر اساس شعار سال انجام دادیم، گفت: آنچه در نظرسنجی‌ها آمده امیدوارکننده بود. بناست هر ماه یک هفته به یک استان بپردازیم. موضوع خوزستان از سوم خرداد آغاز شد. قرار است از ۳۱ خرداد تا ۶ تیر در خدمت مردم اصفهان باشیم و سعی کنیم به بیان ناگفته‌ها بپردازیم. بعد از آن به سراغ ایلام، کردستان، فارس، خراسان جنوبی، همدان، هرمزگان و در نهایت سال ۱۴۰۴ به استان سیستان و بلوچستان ختم می‌شود. مجدد در سال ۱۴۰۵ به ۱۲ استان دیگر می‌پردازیم.

در ادامه رئیس مرکز تحقیقات رسانه ملی یکی از ماموریت‌های این سازمان را سنجش برنامه‌های سازمان و تاثیر آن بر افکار عمومی دانست و گفت: به طور علمی تاثیرسنجی کار سخت و قریب به محال است. چون امکان کنترل متغیرهای مداخله‌گر محدود است. در دوره جدید ماموریتی که دکتر جبلی طراحی کرد، اثرسنجی تولیدات رسانه‌ای است. ما برای اثرسنجی پویش «ایران جان» و سایر استان‌ها از دو روش علمی استفاده کردیم. یکی از روش‌ها روش پیش آزمون و پس آزمون است. ما یک ماه قبل از عملیات‌ها در استان‌ها حضور پیدا می‌کنیم و و کلیات آنچه که قرار است در ایران آن استان اتفاق بیفتد، از استان مدنظر دریافت و تبدیل به پرسشنامه پیش آزمون می‌شود.

شاکری‌نژاد ادامه داد: از لحاظ علمی این اثرسنجی در سه سطح اتفاق می‌افتد، که سطح اول شناختی، سطح دوم احساسی و عاطفی و سطح سوم رفتاری است، که منجر به کنش می‌شود. مثلاً ما می‌خواهیم ظرفیت‌های گردشگری استان خوزستان را معرفی کنیم، این سطح شناختی است. سطح دوم ایجاد علاقه و انگیزه برای بازدید از استان هدف است و سطح سوم بازدید از استان است. ما در کل دو نظرسنجی انجام دادیم، که یکی بر روی مردم ایران بجز خوزستان و دیگری بر روی مردم خوزستان بود. در سراسر کشور میزان مخاطب پویش «ایران جان» ۴۹.۳ درصد بوده است. بر اساس این نظرسنجی ۷ درصد تلویزیون را دیده‌اند، ۱۸ درصد برنامه‌های رادیو و ۲۸.۱ درصد در فضای مجازی با این پویش مواجه شده‌اند.

«ایران جان» یکی مصادیق به ثمر رسیدن سند تحول است

معاون فضای مجازی رسانه ملی با بیان اینکه رویداد ملی «ایران جان» یکی مصادیق به ثمر رسیدن سند تحول سازمان صداوسیماست، توضیح داد: این رویداد حاصل فرآیند چند ساله برای توجه به استان‌ها و روستاهاست. اینکه به ظرفیت‌ها و توانایی‌های استان‌ها و روستاها توجه شود. اعتماد به ظرفیت‌های انسانی در استان‌ها یکی ثمرات این رویداد است. ما در حوزه فضای مجازی با همکاری دوستان در استان‌ها دو اتفاق ویژه را رقم می‌زنیم. اولین اتفاق راه‌اندازی تلویزیون تعاملی محلی در استان‌هاست. ما در استان خوزستان یک تلویزیون تعاملی به اسم کارون را راه‌اندازی کردیم. تلوبیون حدود ۴۵ میلیون کاربر فعال در کشور دارد و بزرگترین زیست بوم صوت و تصویر فراگیر در کشور است. یعنی یک استان در بستر فضای مجازی داخلی فرصت برقرار ارتباط با داخل و خارج از کشور دارد.

۱۸۳ ساعت به رویداد «ایران جان» اختصاص داشت

در ادامه مراسم، قائم‌مقام معاون سیما با اشاره به اینکه اولویت جدی دوره اخیر بحث عدالت رسانه‌ای و دیده شدن همه مردم ایران در قاب تلویزیون بود، توضیح داد: قطعاً طراحی برنامه «ایران جان» به برقراری عدالت رسانه‌ای و دیده شدن افرادی و اهمیت و ضریب دادن به اقوام و استان کشور کمک می‌کند. بعد از اینکه رویداد «ایران جان» تشکیل شد، بنا شد تمام شبکه‌های سیما برنامه‌های خود را منعطف به این موضوع بکنند. در مجموع معاونت سیما ۱۸۳ ساعت برنامه برای استان خوزستان داشت، که ۱۳۵ ساعت آن برنامه و ۳۷ ساعت میان برنامه و آیتم بود. در این میان، ۱۰ ساعت به بازپخش اختصاص یافت.

نظرات

  • ۱۴۰۴/۰۳/۲۱ - ۰۷:۲۲
    0 0
    رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما تأکید کرد: در کل کشور میزان مخاطبان رویداد خوزستان ایران ۴۹.۳ درصد بوده که از میان آن‌ها ۴۷ درصد تلویزیون را دیده‌اند، ۱۸ درصد برنامه‌های رادیو را شنیده‌اند و ۲۸.۱ ازطریق فضای مجازی با پویش مواجه شدند. وی افزود: درمجموع ۲۶ درصد افزایش آگاهی مردم نسبت به ظرفیت‌های خوزستان بعد از رویداد صورت گرفته است. این اصل کلام آقای شاکری نژاد بوده، حالا چرا یک رسانه ی مدعی انقلابی گری میاد تحریف میکنه سخن یکی از مدیران رسانه ی اصلی نظام رو و خوراک میده به اصلاح طلبان و معاندین، خودش باید پاسخ گو باشه؟ بد نیست یه سوزن هم به خودتون بزنید

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.