یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۲۴

نشست خبری «نهمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین» برگزار شد؛

زارعی: در وضع فعلی «تئاتر مرده» است/ «تئاتری» که ما کار می‌کنیم «تئاتر حکومتی» نیست بلکه «تئاتر دلی» است

کوروش زارعی

سینماپرس: نشست خبری «نهمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین» در صبج روز یکشنبه ۱۲ مردادماه و با حضور «کوروش زارعی» مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و «مصطفی موتورچی» دبیر این رویداد در مجل «حوزه هنری تهران» برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری نهمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

شلمچه نقطه آغاز حرکت

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ابتدای این نشست ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: سفر ما از شهر شلمچه آغاز می‌شود و از آن جا به سمت عمود ۹۰۹ حرکت خواهیم کرد، محل استقرار و اجرای اول‌مان در عمود ۹۰۹ خواهد بود، اجرای دوم در عمود ۱۲۹۷ و پس از آن در شهر سامرا حاضر می‌شویم، که در هر کدام از موقعیت‌های مکانی ۳ روز ساکن خواهیم بود و در این بین در عمودهای میانی نیز به اجرای نمایش خواهیم پرداخت.

تئاتر ما حکومتی نیست و دلی است

وی با رویکردی انتقادی به وضع فعلی تئاتر ایران، تصریح کرد: در خارج از ایران دولت‌ها حامی تئاتر هستند، اما آیا در ایران این‌گونه است؟ به نظر من تئاتر حاکم ما، تئاتر خوبی نیست، اگر از افراد کنش‌گری که در دهه ۶۰-۷۰ ایران تئاتر کار می‌کردند بپرسیم که آیا در وضع فعلی تئاتر وجود دارد؟ در وضع فعلی تئاتر مرده است. ما در حوزه هنری سعی می‌کنیم که به سهم خودمان کاری کنیم، تئاتری که ما کار می‌کنیم تئاتر حکومتی نیست بلکه تئاتر دلی است، البته ما ما متولی تئاتر ایران نیستیم و بودجه بسیار محدودی داریم، امروزه مخاطبان تئاتر ما مخاطبان تکراری است.

آغاز اجراها از ۱ ساعت پیش از غروب آفتاب

وی درباره ساعت شروع برنامه‌های همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین، افزود: ساعت اجراها از ۱ ساعت مانده به غروب آفتاب که کمر گرما شکسته است آغاز می‌شود و مابقی اجراها در شب اجرا خواهد شد، برنامه اصلی اجراها ۹ تا ۱۲ شب برگزار خواهد شد.

زارعی در مورد سیاست انتخاب آثار برای این رویداد هنری، عنوان کرد: تقریباً اکثریت می‌دانند که یک فراخوانی توسط حوزه هنری هر ساله منتشر می‌شود، پس از آن آثاری مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس با ما همراه می‌شوند، چندین دوره است که موضوع «زبان» برای ما دغدغه است، حتی در حال رایزنی هستیم با برخی از کشورها که اگر گروه‌های نمایشی و آثار مرتبطی در این‌باره دارند، با ما همراه شوند که اگر بتوانیم به‌شکلی چند زبانه برگزار شود.

در باب اهمیت جریان‌سازی؛ چند زبانی مهم است

وی درباره دغدغه‌های موجود برای برگزاری همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین، مطرح کرد: چشم‌انداز ما از روز اول، جریان‌سازی بوده است و این آینده را برای این رویداد متصور بودیم که از کشورهای دیگر نیز استفاده کنیم که در این همایش حضور پیدا کنند و نمایش‌هایی را با زبان خودشان اجرا کنند. در وضع کنونی با کشور عراق در حال ارتباط‌گیری هستیم که در این همایش حضور پیدا کرده و آثار خود را با زبان عربی اجرا کنند. در سال گذشته‌ همکاری‌هایی با کویتی‌ها صورت گرفت.

مکان اجرا چالش برانگیز بوده است

زارعی در مورد چالش‌های موجود در مورد برگزاری این همایش، توضیح داد: ما در مورد، مکان اجرا در سال‌های گذشته چالش داشتیم، زیرا در نجف موقعیت جغرافیایی مشخصی برای اجرای آثار وجود ندارد، به همین دلیل در امسال تصمیم بر تمرکز بیشتر روی تئاتر پیاده‌روی اربعین بود و نه اجرا در موقعیت مشخص.

۱۰ هزار مخاطب از آثار دیدن خواهد کرد!

مصطفی موتورچی دبیر این رویداد درباره شیوه برگزاری این رویداد عنوان کرد: اجراهای تئاتر پیاده‌روی اربعین بدین شکل است که مخاطب ثابت نیست و مخاطبان در حین پیاده‌روی اجراهایی را می‌ببینند و ممکن از طی ۲ ساعت و نیم ۱۰ هزار مخاطب از این نمایش‌ها دیدن کند، اگر تمامی مخاطبان این رویداد را جمع کنیم، فکر می‌کنم به اندازه کل مخاطبان تئاتر حوزه هنری در یک سال، تماشاگر وجود خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.