«ریحانه کاوش» کارگردان انیمیشن و سینماگر ژانر کودک در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با اشاره به لزوم شکل گیری چرخه اقتصاد صنعت انیمیشن و توجه مدیران فرهنگی به حمایت از تولید محصولات جانبی انیمیشن ها اظهار داشت: در کشورهای غربی، پس از تولید یک انیمیشن، حقوق آن در قالب محصولات متنوعی توسعه پیدا میکند. شخصیتهایی مانند آنا و السا از انیمیشن یخزده، تنها در قاب تلویزیون یا سینما نمیمانند؛ بلکه در قالب کیف مدرسه، دفتر، مداد و دیگر لوازم تحریر به زندگی روزمره کودکان وارد میشوند. همه این محصولات به عنوان کالای جانبی زیر نظر و با مجوز تولیدکننده اصلی عرضه میشوند و این زنجیره اقتصادی کمک میکند تا صنعت انیمیشن بتواند به صورت پایدار به فعالیت خود ادامه دهد.
او افزود: در این مدل، شرکتها و هنرمندانی که در تولید انیمیشن نقش داشتهاند، از فروش کالاهای جانبی نیز منتفع میشوند. همین موضوع انگیزه را برای خلق آثار بیشتر، با کیفیت بالاتر و استانداردهای جهانی، دوچندان میکند.
کاوش با بیان این مطلب که خوشبختانه در سالهای اخیر، تلاشهایی برای استفاده از ظرفیتهای فرهنگی بومی در تولید کالای جانبی آغاز شده است؛ تصریح نمود: نمونههایی مانند ببعی و ببویی، یا مجموعه پرمخاطب شکرستان، توانستهاند تا حدی در بازار حضور پیدا کنند و با استقبال کودکان روبهرو شوند. همچنین انیمیشن سینمایی پسر دلفینی نیز بهتازگی موفقیتهای خوبی در داخل و حتی برخی بازارهای خارجی کسب کرده است.
این سینماگر همچنین متذکر شد: در مقایسه با گستره وسیع محصولات خارجی که بازار کودک و نوجوان ما را اشباع کردهاند، این تلاشها هنوز اندکاند. مشکل اصلی هم نبود قوانین حمایتکننده، بهویژه در حوزه حقوق مالکیت فکری و کپیرایت است. تا زمانی که از تولیدکننده داخلی انیمیشن حمایت قانونی، رسانهای و اقتصادی نشود، نمیتوان انتظار داشت که شخصیتهای بومی ما جای خود را در ذهن و زندگی کودکان باز کنند.
«ریحانه کاوش» در پایان این گفت و گو خاطرنشان کرد: حرکتهایی در راستای اصلاح این وضعیت آغاز شده، اما برای رسیدن به یک صنعت انیمیشن حرفهای، منسجم و تأثیرگذار در سطح ملی و بینالمللی، نیاز به برنامهریزی کلان، سرمایهگذاری پایدار و آموزش نیروی متخصص داریم. کودکان امروز، آیندهسازان فردای این سرزمیناند و شایسته است محتوایی ببینند که با فرهنگ، زبان و هویت آنها سازگار باشد.
ارسال نظر