«رضا فیاضی» بازیگر و کارگردان پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با اشاره به نقش مدیران فرهنگی در افول ژانر کودک و نوجوان و با انتقاد از آنان اظهار داشت: همه چیز در این مملکت به مدیران برمیگردد. ما آدمهای درستودرمانی برای این کار داریم و اعتمادمان را هم نشان دادهایم. گفتهایم ما کسانی هستیم که میخواهیم برای کشور کار کنیم. بنابراین باید برای کار سرمایهگذاری شود، اما نمیشود. من حتی سرمایهگذارانی را دیدهام که خواستند حرکتی انجام دهند، اما به خاطر مدیریت نادرست در اکران سینمای کودک و نوجوان از جمله زمانبندی بد، بیتوجهی و تبلیغات ناکافی فیلمهایشان نتیجه نگرفت و سرمایهشان بازنگشت.
وی افزود: به همین دلیل، بار مسئولیت دوباره به دوش سرمایهگذار دولتی میافتد. سؤال این است که چرا زمانی با وجود تنها دو شبکه، وضعیت خیلی بهتر بود؟ الان این همه شبکه و امکان جستوجو در رسانههای مختلف داریم، اما کیفیت بالا نمیرود. در حالی که میتوانیم کیفیت را ارتقا بدهیم، ولی اصلاً دعوت نمیشویم. چرا دعوت میکنید و بعد زیر کار میزنید؟ چرا بعد از سالها، خودتان دوباره سراغم میآیید، اما وقتی به قرارداد میرسیم، همه چیز منتفی میشود؟ چرا طرحها با بهانه اسپانسر رد میشوند؟
بازیگر مجموعه های تلویزیونی «امین و مینا» و «با بهار تا بهار» با بیان این مطلب که من طرحهای زیادی نوشتهام. بخشی برای گذشته بوده، اما خیلی از آنها با کمی پیرایش میتواند امروز هم به کار بیاید؛ اظهار داشت: دلم میخواست با همکارانم، با آقای بابک، خانم برومند و بسیاری از عزیزانی که کار بازیگری میکنند، طرحهایمان را اجرا کنیم.
فیاضی در مورد تلویزیون تصریح نمود: رویکرد به جوانها محترم است، اما جوانها چون انتظار زیادی ندارند، قناعت میکنند؛ همانطور که ما قناعت کردیم و خیلی چیزها را رعایت کردیم. اما این تفکر اصلی دیگر وجود ندارد. همه میگوییم فرزندان ما سرمایههای کشور هستند اما در عمل حمایتی نمیبینیم.
او ادامه داد: جالب است بدانید کشورهایی مثل چین و ژاپن مدیران اصلی آینده کشورشان را با «نمایش خلاق» پرورش میدهند. نخبهها را در گروههای ۲۵ نفره جمع میکنند و با نمایش خلاق، آنها را به جایگاهی میرسانند که شایسته زمامداریاند. چرا ما نمیتوانیم از چنین روشی استفاده کنیم؟ راهش وجود دارد. میشود چند روانشناس از همین تیمهای نمایش خلاق آورد تا کار کنند.
این سینماگر همچنین در پاسخ به چرایی کنار گذاشته شدن کارشناسان حوزه کودک در پروسه تولید آثار این ژانر اظهار داشت: دلیلاش این است که میخواهند هزینه نکنند. برای مثال، کتاب نیاز به ویراستار دارد، اما پول ویراستاری نمیدهند. کار کودک هم کارشناس میخواهد. یادم هست برای سریال «دنیای شیرین» و دیگر کارهایی که با دوستانی مثل آقای بهرنگ انجام میدادیم روانشناس در گروه حضور داشت. او قصه را در اختیار ما میگذاشت و همراه نویسندگان کار میکرد. اما الان اینطور نیست؛ یک نویسنده باید خودش هزینه بدهد تا کارشناس بیاید و فقط متنش را ویرایش کند.
«رضا فیاضی» در پایان این گفت و گو خاطرنشان ساخت: ما باید به داستان های کهن ادبیاتمان رجوع کنیم. ما باید داستان های گلستان را برای بچه هایمان بازآفرینی کنیم و بسازیم. هنوز هم این داستان ها برای بچه ها جذاب و آموزنده خواهد بود.
ارسال نظر