«مهدی فرجی» دبیر چهارمین دوره جشنواره بین المللی چند رسانه ای میراث فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با اشاره به اقداماتی که به موجب آن این رویداد فرهنگی از یک اقدام گزارشی و بیلان کاری به یک جشنواره کارآمد تبدیل شود؛ اظهار داشت: یکی از راهها این است که جشنواره هر سال در یک استان برگزار شود تا عملاً همهٔ کشور تجربهٔ میزبانی آن را داشته باشند.
وی افزود: نکتهٔ دوم این است که پس از پایان جشنواره بتوانیم از نخبگان و برگزیدگان حمایت کنیم تا بتوانند تولیدات بعدی خود را با موضوع میراث فرهنگی ادامه دهند. اگر طرح یا ایدهای دارند، این حمایت از سوی میراث فرهنگی و دیگر سازمانها میتواند کمک کند تا کارهایشان را تولید کنند؛ این هم یکی از راههای گسترش جشنواره است.
او ادامه داد: مسئلهٔ بعدی این است که بخش بینالملل جشنواره که امسال نیز برگزار میشود، جدیتر و گستردهتر دنبال شود؛ بهگونهای که بتوانیم مهمان خارجی و آثار مرتبط با موضوع میراث فرهنگی از دیگر کشورها داشته باشیم. نکتهٔ دیگر ورود جوانان و نوجوانان به حوزهٔ میراث فرهنگی است؛ باید از آنها حمایت و تشویق کنیم تا در این زمینه تولیداتی داشته باشند. در این میان، مجموعههایی مانند انجمن سینمای جوان و صدا و سیما نیز در سطح کشور میتوانند وارد شوند. ما هم قصد داریم با آنها تعامل داشته باشیم تا اگر تولیداتی در زمینهٔ میراث فرهنگی دارند، حتماً به جشنواره ارائه کنند.
وی یادآور شد: امسال ارتباط خوبی هم با پلتفرمها گرفتیم و آثارشان را دعوت کردهایم. چون جشنواره در خوزستان برگزار میشود، جایزهٔ ویژهٔ خوزستان نیز در نظر گرفته شده و در بخش دفاع مقدس هم پذیرش آثار وجود دارد. امیدواریم جشنوارهٔ امسال گستردهتر از دورههای قبل برگزار شود.
فرجی درمورد میزان حضور آثار مرتبط با مسئله میراث فرهنگی در این جشنواره اظهار داشت: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همه در اولویت تولیدات قرار دارند و خیلی با آثاری مواجه نشدیم که ارتباطی با موضوع نداشته باشند. فقط باید توجه داشت که ما میراث ملموس و ناملموس داریم. مثلاً فیلمی مثل مست عشق که دربارهٔ شخصیت مولاناست، طبیعتاً مربوط به میراث فرهنگی ماست. از همین جنس آثار امسال هم در بخش سینمایی و هم در بخش سریال حضور دارند؛ مثل «سووشون»، «بامداد خمار» و «شکارگاه».
این تهیه کننده سینما و تلویزیون با اشاره به دلیل حضور کمرنک آثار تاریخی در سینمای ایران تصریح نمود: البته که سریالها گستردهتر عمل میکنند، اما در بخش سینما این تولیدات کمتر است. ما باید تلاش کنیم بخش خصوصی را وارد این حوزه کنیم؛ چون طبیعتاً بخشهای دولتی فرصت سرمایهگذاری گسترده ندارند. صدا و سیما هم مأموریت و وظیفهٔ خودش را در این حوزه دنبال میکند. اما تلاش ما باید این باشد که ظرفیت بخش خصوصی را بالا ببریم تا در آینده در جشنواره شاهد آثار بیشتری باشیم.
فرجی در ادامه گفت و گو با بیان این مطلب که برای اینکه جشنواره اعتبار بیشتری پیدا کند، چند اقدام ضروری است؛ متذکر شد: اول اینکه بخش بینالملل جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی باید تقویت شود. دوم اینکه باید نشستها و جلساتی با هنرمندان برگزار کنیم تا موضوع «میراث فرهنگی» بهعنوان یک مسئلهٔ ملی در اولویت برنامهسازی آنها قرار بگیرد. اکنون میتوان گفت ارتباط میان هنرمندان و متولیان میراث فرهنگی نامناسب نیست، اما کافی هم نیست و باید گستردهتر شود. این گستردهتر شدن میتواند باعث شود میراث فرهنگی تبدیل به دغدغهٔ هنرمندان گردد.
«مهدی فرجی» در پایان گفت و گو خاطرنشان ساخت: خودِ میراث فرهنگی باید تلاش کند بودجهٔ قابلتوجهی از دولت دریافت کند تا تولید آثار مرتبط با میراث فرهنگی را حمایت کند. در بسیاری از جشنوارههای کشور ما و دیگر کشورها، خودِ جشنواره متولی تولید بخشی از آثار است؛ یعنی وقتی فراخوان آغاز میشود، سفارش تولید میدهند: ساخت مستند، فیلم کوتاه، موسیقی و… . این شیوه به رونق جشنواره کمک میکند. بنابراین لازم است میراث فرهنگی هم تلاش کند سطح بودجهٔ خود را افزایش دهد و علاوه بر حمایت از تولید، خودش نیز بهطور مستقل در تولید آثار مرتبط نقش داشته باشد.
ارسال نظر