«مقصود نعیمی ذاکر» مدیرعامل پیشین خانه تئاتر در آستانه برگزاری سیاُمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با انتقاد از بی توجهی مدیران فرهنگی نسبت به تئاتر کودک و نوجوان اظهار داشت: هنر تئاتر، بهویژه برای مخاطب کودک و نوجوان، مهمترین پشتوانهی سینمای کودک است. حتی در حوزهی فیلمنامهنویسی که بسیار موضوع مهمی است، پشتوانهی قالب انیمیشن نیز هست. هنر تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی از سویی دیگر یکی از سرمایههای نظام آموزشی است.
وی افزود: متأسفانه هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی در بیتوجهی عمیقی از سوی مدیران فرهنگی بهسر میبرند؛ و با تجربههای این عرصه که بهطور وسیع داشتند کنار گذاشته شدند. عروسکها برای مخاطب کودک و نوجوان مرجعیت دارند و میزان حرفشنوی خردسالان و کودکان از عروسکها حیرتانگیز است، و غرب و فرهنگش از آنسوی زمین با عروسکهایش اندیشهی کودکان جهان را تسخیر کرده. اما در داخل عروسک ها به حاشیه رانده شده اندـ
او ادامه داد: نمونههای زیادی دارد، از جملهی آن «باربی» است. خب! اکنون بپرسیم از خودمان و از مسئولین این بخشها که تهیهکنندهی یک اجرای سادهی عروسکی در یک سالن نمایش با چه دشواریهایی مواجه است!؟ و این حدود ۴۰۰ نفر عروسکی و ۵۰۰ نفر تئاتر کودک که سرمایهی مهم تئاتر و سینمای کشورند، چند سال است که حتی در یک فیلم سینمایی هم حضور نداشتند!؟
نعیمی همچنین با بیان این مطلب که از مهمترین موضوعات در همهی بخشهای هنر، بهویژه هنرهای نمایشی، رعایت زبان و ادبیات فارسی است؛ تصریح نمود: وقتی مخاطب کودک و نوجوان است، این موضوع از حساسیت بیشتری برخوردار میشود، زیرا حجم واژگان شنیداری مخاطب در یک تقسیمبندی خردسالان، کودکان و نوجوانان، علیرغم ظاهر ساده، کار را بسیار پیچیده و دشوار میکند. پیشترها دکتر بدرهای پژوهشی در تقسیمات واژگان شنیداری، گفتاری، دیداری و نوشتاری انجام داده بودند.
این مدیر ارشد فرهنگی افزود: زمانی که بنده در انتشارات امیرکبیر مدیر کتابهای شکوفه بودم، با گرایش مخاطب یادشده، فیشبرداریهایی شد و این موضوع به سال ۱۳۶۳ بازمیگردد. پس از تغییر مدیران، هیچوقت این پژوهش منتشر نشد. نتیجه آنکه نویسندهای که برای خردسالان مینویسد، با توجه به ظرفیت شنیداری مخاطب، ممکن است نتواند از بیش از ۲۰۰ کلمه استفاده کند و باید بداند که مخاطب جملات و عبارات کوتاه را میفهمد.
وی تاکید کرد: فیلمنامهنویس و کارگردان باید بدانند که گاهی درک واژگان برای این دورهی سنی، به کمک زبان بدن مقدور میشود. از سوی دیگر، درست سخن گفتن بسیار حائز اهمیت است، و اخلاقی حرف زدن نیز همینطور. در نتیجه، سینماگران کودک و نوجوان کارشان بسیار پیچیده و خطیر است و ارسال پیام برای مخاطب کودک و نوجوان در واقع ذاتش معلمی است، و این مهم از مأموریتهای ذاتی تیم تولید است. امیدوارم موضوع پژوهش واژگان برای مخاطب یادشده روزی به انجام برسد.
مدیرگروه سابق کودک و نوجوان شبکه دو سیما با انتقاد از عملکرد سینمای تأمینی کودک و نوجوان در رسانهی ملی بیان کرد: تأمین سریالهای داستانی و سینمایی برای مخاطب کودک و نوجوان بسیار موضوع مهمی است و بیشترین هجمهی فرهنگی رسانهای غرب، به معنای مفهومی آن، از این طریق صورت میگیرد. لذا به نظر میرسد کودکان و نوجوانان مخاطبان بسیار جدی سینما و سریالهای رسانهی ملی هستند، و حتی مخاطب سریالهای بزرگسالان ایرانی. لذا تأمین برنامهی سازمان، وقتی فیلم بزرگسالان انتخاب و پخش میکند، نباید تصور کند که در این خصوص مسئولیتی در قبال مخاطب کودک و نوجوان ندارد.
وی افزود: باید واقعبین باشد. ضمن آنکه فیلمهای تأمینی شبکهی امید نیز نیازمند انتخاب و دقت بیشتری است. در کنداکتور پخش فیلمهای سینمایی، در وقتهای پیک مخاطب، بسیار دیده میشود که فیلمهای منهای ۱۴ پخش میشود، که آثار تبعات آن در رفتارهای اجتماعی، در مدرسه، خانواده و... میتواند نگرانکننده باشد. غفلت از اینکه احساس و رفتار و تصمیم مخاطبان کودک و نوجوان به دلیل وجود رسانههای مجازی تغییر کرده است، حتماً باید در انتخاب سینما و سریال رسانهی ملی تأثیر بگذارد.
«مقصود نعیمی ذاکر» در پایان این گفت و گو خاطرنشان ساخت: فیلمهای خشن که نیمهشب نهایتاً باید پخش شود، نیازی به بازپخششان نیست. این رویکرد رسانهی ملی در تأمین برنامه سبب تغییر سلیقهی مخاطب میشود، و بعد از مدتی کودکان و نوجوانان دیگر تمایلی به دیدن فیلمهایی که مناسبشان است، نخواهند داشت.
ارسال نظر