چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۰

سیروس مقدم 11 محور تولید سریال "پایتخت" را برشمرد

پایتخت

سیروس مقدم در یادداشت تازه‌ای با اشاره به چگونگی سفارش، حمایت و پایان‌بندی این سریال، 11 محور اصلی تولید سریال "پایتخت" و برخی محورهای دیگر لحاظ شده در تولید این سریال را برشمرد.

به گزارش خبرگزاری سینمای ایران،"سیروس مقدم" طی یادداشتی درباره "محورهای پیشنهادی تولید سریال پایتخت" و "پایان‌بندی" این سریال توضیح داد.

در این یادداشت آمده است: طرح فیلمنامه‌ "پایتخت" اواسط سال گذشته با نام اولیه‌ "یه مورد استثنایی" توسط محسن تنابنده برای من تعریف شد. طرح از قابلیت‌های خوبی برای یک سریال نمایشی برخوردار بود. طرح اولیه به شبکه ارائه شد و سپس طی جلسات متعددی با حضور مدیریت محترم شبکه اول و مدیر گروه فیلم و سریال، پیرامون اهداف طرح و انطباق آن با نیازها و اهداف سازمان، بحث و گفت‌وگو شد. و در این جلسات مباحث مهمی پیشنهاد و در طرح گنجانده شد:

1- برجسته‌تر کردن بحث مهاجرت و نشان دادن سختی‌ها و معضلات زندگی پایتخت نشینی‌ها در مقابل خانواده‌ای ساده و شهرستانی و بازگشت آنها به زادگاه خود.
2- پرداخت بیشتر به بحث خانواده، احترام به والدین و رعایت حقوق زن و شوهر نسبت به همدیگر و احترام متقابل افراد خانواده.
3- تکیه بر سخت‌کوشی و داشتن اراده قوی در خانواده در مقابل مشکلات پیش رو. همراهی‌های هما و تلاش نقی برای حفظ خانواده و از خودگذشتگی افراد خانواده نسبت به خود و دیگران.
4- توجه داشتن به بحث حلال و حرام و نشان دادن عواقب لقمه‌ی حرام در زندگی آدم‌ها
5- همکاری خانواده‌ ایرانی با نهادهای قانونی و بخصوص پلیس.
6- توجه و التزام به غیرت خانوادگی و توجه به ناموس و فرائض دینی.
7- اهمیت دادن به صدق و صفای شهرستانی‌ها و با عاطفه بودن آنها.
8- صداقت در گفتار و بی‌آلایشی در کلام و رفتار.
9- پرهیز از تجمل گرایی و ترویج زندگی ساده و ساده‌زیستی که خاص مردمان شمال هم هست.
10- تقبیح طمع‌کاری و حرص‌ورزی و مال‌اندوزی بی‌مورد
11- بحث ازدواج با تکیه بر سنت‌ها و روابط پاک و انسانی و عاطفه‌ی فیمابین...

در ادامه این یادداشت آمده است: به جز مباحث مطرح شده، چندین مسئله‌ دیگر از قبیل خداترسی، تأثیر مذهب در ناخودآگاه آدم‌ها و ... نیز مطرح شد و سپس نگارش فیلمنامه آغاز شد. در طول نگارش فیلمنامه نیز همواره نقطه نظرات شبکه ارائه و در فیلمنامه گنجانده می‌شد. مسائلی مثل بحث طلاق و تفاوت فرهنگی آن در تهران و شهرهای کوچک، تقبیح بدبینی و سوءظن به شوهر و ...

مقدم در این یادداشت متذکر شده است: با شروع فیلمبرداری پروژه "پایتخت" و حمایت‌های شبکه، ما توانستیم با رعایت اصول، موضوعات اجتماعی را که به خطوط قرمز نزدیک می‌شد را با مشورت و صلاحدید شبکه را در کار بگنجانیم و جذابیت کار را بیشتر کنیم. انتخاب بازیگران با مشورت و همراهی ناظران شبکه انجام شد و بعد از تأیید تست گریم و لباس آنها، مقابل دوربین رفتند. و قبل از آن طی جلساتی و موافقت مدیریت محترم شبکه موافقت شد که لهجه نیز برای رنگ‌آمیزی بهتر کار، به کاراکترها اضافه شودو در تمامی موارد توصیه می‌شد که مبادا به لودگی، شوخی‌های بی‌جا، توهینی، تحقیر و سهل‌انگاری در گفت‌وگوها نزدیک شویم و از این نظر دقت و مراقبت‌ کاملی توسط سازمان انجام می‌شد.

این کارگردان درباره انتهای این سریال پربیننده نوروزی نوشته است: برای فینال قصه‌ "پایتخت" فکرهای متعددی شده بود، اما همگی در یک وجه باهم مشترک بودند و آن هم تقبیح مهاجرت بی‌رویه و بازگشت‌ خانواده نقی به زادگاهشان بود. اما چگونگی و کیفیت آن مورد بحث بود تا طی مشاوره‌هایی دو طرفه، همگی به این نتیجه رسیدیم که بابا پنجعلی را که در ضمیر ناخودآگاه مذهبی خود، آرزوی رفتن به مشهد را دارد، به خواسته‌اش برسانیم و پایان سریال را همچون "چهاردیواری" در سال گذشته، با نام مبارک امام رضا (ع) مزین و تمام کنیم...

این حق خانواده‌ نقی بود که بعد از تحمل آن همه سختی و بحران، با رفتن به مشهد مقدس و زیارت حرم امام به آرامش برسد و سپس به زادگاه‌شان برگردند.

این فینال، فینالی قلبی و دلی بود و برگرفته از یک فکر جمعی و تصمیم همگانی. در اینجا جا دارد که از رهنمودها و حمایت‌ها و کمک‌های فکری و مادی معاونت سیما و شخص آقای دارابی، در به سلامت رسیدن سریال پایتخت به انتها تشکر فراوان نمایم.

و حالا همه امیدواریم که بتوانیم بار دیگر در آینده با همین فکر جمعی و خواست و عزم مدیریتی و هنری پایتخت‌های دیگری را تولید نماییم و مردمان کشورمان را خوشحال کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.