پیروز ارجمند آهنگساز و نوازنده در گفت و گو با خبرنگار موسیقی سینما پرس، گفت: من ساخت موسیقی برای فیلم «رسوایی» را از مرحله فیلمنامه شروع کردم و اتودهایی را برای آن انتخاب کردم.
وی افزود: ساختار موسیقی در رسوایی ارکسترال است با تمرکز بر سازهای سنتی ایران و آواها به همین دلیل دستگاه همایون را به عنوان درون مایه موسیقی فیلم انتخاب کردم. اشعاری از مولانا و حافظ و خیام برای این کار انتخاب شد و در مرحله بعد پس از مونتاژ کار را دیدم و موسیقی نهایی شد.
این آهنگساز تصریح کرد: خواننده اثر علیرضا وکیلی منش هستند که تصنیف تیتراژ پایانی را در دستگاه همایون با اشعاری از خیام، حافظ و مولانا خواندند.
وی درخصوص جزئیات موسیقی این فیلم اظهار کرد: موسیقی را با تکیه بر احساس نوشتم و خیلی درگیر تکنیک نشدم. باتوجه به تضادی که بین دو شخصیت اصلی فیلم وجود داشت موسیقی هم دچار دوگانگی می شد؛ موسیقی شخصیت پرداز و همذات پندار. لذا در پرداخت نهایی موسیقی سعی می کردم این تعادل موسیقایی برقرار شود و نهایتا آنچه بر روی فیلم شنیده می شود کمتر چندگانگی داشته باشد و یک یکدستی در کل فیلم مشاهده شود.
ارجمند در پاسخ به اینکه چقدر از موسیقی شخصیت استفاده شده است و آیا سازی نمایانگر شخصیت خاصی در فیلم بوده یا خیر، خاطر نشان کرد: توجه من بیشتر از ساز، به تم و ملودی بوده است و توسط ملودی و تم شخصیت پردازی صورت گرفته است به جز برخی قسمت ها که برادر افسانه و خود افسانه حضور داشتند و سازها و آواهای خاصی انتخاب شد در باقی قسمت ها ملودی و تم شخصیت پردازی کرده است.
انتهای پیام/ص
ارسال نظر