شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۰

بهزاد ابتهاج عنوان کرد:

اعضای خانه سینما از نادیده گرفتن اخذ پروانه فعالیت موسسات از طرف هیئت مدیره بی‌اطلاعند

بهزاد ابتهاج مشاور حقوقی سازمان سینمایی

سینماپرس-گروه سینما/ مشاور حقوقی سازمان سینمایی در مورد برنامه هفت شب گذشته و تحلیل های قانونی در بازگشایی آن گفت: مقررات قانونی روند تأسیس موسسات فرهنگی و روند اخذ پروانه فعالیت از طرف هیئت مدیره خانه سینما نادیده گرفته شد و من مطمئن هستم تمامی اعضای خانه سینما به جز هیئت مدیره اصلا از وجود چنین قانونی شاید مطلع نباشند.

بهزاد ابتهاج؛ مشاور حقوقی سازمان سینمایی در گفت و گو با سینماپرس در مورد موارد مطرح شده در برنامه هفت گفت: ضمن اینکه باید تاکید کنم ما نهایت احترام را برای آقای اسعدیان به لحاظ شخصیت بسیار مسلط، شخصیت والای هنری ایشان و تعصبی که برای وضعیت خانه سینما دارند قائلیم، اما چون در موضوعات مطرح شده در برنامه دیشب هفت به نام من اشاره شد توضیح چند نکته ضرورت دارد. اولا تمام اتفاقات خانه سینما تا قبل از سال ۷۵ می شود گفت تقریبا فعالیت مشروعی داشته منتهی با تصویب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۷۵ وضعیت آن تغییر پیدا کرد. با این حال مقررات قانونی روند تأسیس موسسات فرهنگی و روند اخذ پروانه فعالیت از طرف هیئت مدیره خانه سینما نادیده گرفته شد و من مطمئن هستم تمامی اعضای خانه سینما به جز هیئت مدیره اصلا از وجود چنین قانونی شاید مطلع نباشند.

 

وی افزود: طبق صراحت قانون مذکور برای تمام موسسات فرهنگی از جمله خانه سینما ۶ ماه فرصت قانونی قرار داده شده است تا این موسسات وضعیت خودشان را با قانون مذکور تطبیق دهند. اثر عدم توجه و عدم عنایت به مقررات حاکمه قانونی این است که موسسه فاقد مجوز قانونی تلقی شده و فعالیت آن موسسه متوقف گردد.

 

ابتهاج یاد آور شد: تاکید بر این نکته ضروری ست که وزارت ارشاد حس تعلق سینماگران به خانه سینما را کاملا محترم می داند به لحاظ اینکه مدیران سینمایی وزارت ارشاد نیز همگی خود هنرمند سینما هستند. لکن احکام قانونی در خیلی از موارد تلخ، قاطع و دارای آثار حقوقی هستند و یکی از موارد مذکور همین مبحث تعطیلی دائم خانه سینماست.

 

مشاور حقوقی سازمان سینمایی در ادامه عنوان کرد: مطلب دوم این است که اساسنامه ای که به هیئت مدیره خانه سینما ابلاغ گردید، اساسنامه ای بود که بعد از تغییرات و اصلاحات اساسنامه هفت نفره با جلسه مشترک اینجانب و وکیل محترم خانه سینما انجام گرفت. توافق کتبی در مورد این اصلاحات نیز به وقوع پیوست. پس انتظار اینکه اساسنامه هیئت هفت نفره بدون انجام اطلاحات مذکور به سینما ابلاغ گردد انتظار بی اساس و ناشی از عدم آگاهی هیئت مدیره است. لذا ۹ مورد از اصلاحات مذکور با امضای جناب آقای خندان در اساسنامه لحاظ گردید.

 

وی خاطر نشان کرد: موارد اختلافی نیز که آقای اسعدیان مدعی بود این جانب آن موارد را به مجمع عمومی فوق العاده محول کرده ام، مواردی بود که توافق طرفین در مورد آن صورت نگرفته و اینجانب نیز اشاره کرده ام که چنانچه مجمع عمومی نظر مغایر با این موارد داشت می شد از طریق صحیح موارد مذکور را به هیئت هفت نفره یا سازمان سینمایی اعلام نمایند.

 

ابتهاج در پایان تصریح کرد: در حالی که می شد همین اقدامی که اخیرا ۲۶ صنف خانه سینما مبادرت به امضای اساسنامه ۷نفره نموده اند ماه ها پیش انجام گیرد و قطعا اکنون خانه سینما از لحاظ قانونی آماده اجرای مجمع قانونی فوق العاده خود بود.

 

انتهای پیام/ع/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.