سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۵

در نخستین نشست جشنواره فیلم کودک مطرح شد؛

قوی‌تن: وقتی اکران نیست، حضور فیلم‌ها در جشنواره کودک بهترین فرصت است

علی قوی تن

سینماپرس-گروه سینما/ نشست پرسش و پاسخ فیلم «آفتاب مهتاب زمین» ساخته علی قوی‌تن، پس از نمایش این فیلم در سالن فرشچیان برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نخستین نشست پرسش و پاسخ فیلم‌های داستانی بلند جشنواره فیلم کودک برای فیلم «آفتاب مهتاب زمین» ساخته علی قوی‌تن، پس از نمایش این فیلم در سالن رسانه‌های گروهی برگزار شد.


این مراسم با حضور علی قوی تن (کارگردان)، شادی محمد پور (بازیگر)، حسن محمدیان (بازیگر)، علی علایی (منتقد سینما) و علاقه‌مندان به سینما در سالن شماره ۲ مجموعه استاد فرشچیان برگزار شد و در ابتدای آن علی علایی ضمن خیر مقدم به میهمانان جشنواره و علاقه مندان پرشور سینما از میهمانان خواست که دقایقی از زمان خود را برای بررسی فیلم آفتاب مهتاب زمین اختصاص دهند. او از علی قوی تن کارگردان این فیلم دعوت کرد روی صحنه برود و سپس از بازیگران فیلم خواست تا در جایگاه خود حضور یابند ضمن آن که بازیگر خردسال این فیلم به برنامه نرسید.

 

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان هر فیلمی را در زمره فیلم کودک قرار داد، گفت: اگر اینگونه باشد ما فیلم‌های گوناگونی همچون مالنا را هم می‌توانیم به عنوان فیلم کودک نمایش دهیم. من با گنجاندن فیلم درباره کودک در زمره فیلم‌های کودک مشکل دارم و به نظر من فیلمی فیلم کودک محسوب می‌شود که برای کودک ساخته شود و دارای جنبه‌های فانتزی، شاد و دارای جنبه‌های آموزشی باشد و در ادامه از علی قوی‌تن خواست تا درباره ساخت این فیلم و دغدغه‌های خود برای ساخت آن بگوید.

 

نشست  فیلم آفتاب مهتاب زمین
علی قوی تن گفت: این فیلم راجع به کودک است و برای کودک نیست اما باید بگویم در بخش جنبی جشنواره بمبئی که جشنواره فیلم کودکان است هم پنج فیلم انتخاب شدند که هیچکدام برای کودک ساخته نشده بودند که علائی در پاسخ گفت اما فیلم شما در بخش رقابتی جشنواره حضور دارد. 

وی ادامه داد: فیلم در جشنواره فجر دیده شد و برای این جشنواره نیز خواسته شد، کودکی که در فیلم ایفای نقش کرده است که نقش موثری بود، من با سیاست‌های جشنواره‌ها کاری ندارم چرا که این فیلم را با نگاه دیگری کار کردم.


قوی تن همچنین گفت: از حضور فیلم‌ام در جشنواره راضی‌ام و نمایش فیلم در جشنواره‌ها را با در نظر گرفتن شرایط فعلی اکران که فیلم‌های تجاری سالن‌های سینمایی را تسخیر کرده‌اند، مثبت می‌دانم.

در ادامه نشست حسین محمدیان بازیگر فیلم «آفتاب مهتاب زمین» گفت: من سینمایی نیستم و کار تئاتر کرده‌ام. از سال‌های دور با علی قوی تن دوست هستم و با هم فیلم‌های کوتاه و تئاتر کار می کردیم، سپس علی قوی تن به تهران آمد و مشغول فیلمسازی شد و من نیز به کار تئاتر در شهرستان ادامه دادم تا در این فیلم که با هم همکاری کردیم.


شادی محمدی‌پور بازیگر دیگر این فیلم گفت: پیش از این با آقای قوی‌تن کار نکردم و این نخستین کار من با علی قوی تن است.


علی قوی تن در ادامه نشست در پاسخ به سوال علی علایی مبنی بر اینکه حضور شما به عنوان بازیگر در فیلم‌های خودتان جنبه اقتصادی دارد یا دلیل دیگری گفت : این موضوع از آنجا شروع شد که در فیلم پرواز باد بادک‌ها به دلیل دوری را و شرایط سخت حضور یک بازیگر صاحب نام سخت بود. در این فیلم احساس کردم نقش روحانی را خودم بازی کنم البته اگر شرایط اقتصادی خوب بود از بازیگر قدرتمندی استفاده می‌کردیم اما به دلایل اقتصادی حضور بازیگر خیلی خوب و قوی سخت بود پس ترجیح دادم این نقش را خودم بازی کنم تا اینکه وقت را صرف آموزش یک بازیگر متوسط کنم.

 

نشست  فیلم آفتاب مهتاب زمین
کارشناس و مجری برنامه در ادامه گفت: حجم زیاد «گفتار متن» لحن وصدای خاصی می‌خواهد و شما تمام آن‌ها را با صدای خود ادا کرده‌اید و اینکه وقتی فیلمنامه با تصویر پیش نمی‌رود با گفتار متن موضوع جلو برود و اگر از عکس‌ها چشم پوشی شود مانند یک نمایشنامه رادیویی است.


قوی تن در پاسخ گفت: اینطور نیست و خیلی از ایرادهای گرفته شده، تعمدی بوده است، درباره گفتار متن هم خودم خواستم که به این شکل باشد و فیلم سیمرغ بهترین فیلمنامه را در بخش بین‌الملل جشنواره فجر گرفته است. من با حدود ۲۲ سال تجربه و کارهای دیگر در این حوزه به جزئیات فیلمنامه نویسی آشنا هستم.


قوی تن ادامه داد: هر کس سلیقه خود را دارد. من قبول ندارم که این گفتار متن‌ها اضافه بوده است اما ایرادهایی از این دست را که شاید صدای من برای این کار مناسب نبود، قبول می‌کنم.


در ادامه نشست یکی از حاضران که از اعضای انجمن سینمای جوانان بود، پرسید: جاهایی از فیلم گفتار متن‌ها اضافی است و راکوردهای فیلم هم رعایت نشده است. پرداخت شخصیت و ضد قهرمان داستان خوب نیست و حتی ظاهر روحانی و فرم موی او متناسب با واقعیات جامعه روحانیت به نظر نمی‌آید.

 

نشست  فیلم آفتاب مهتاب زمین
قوی تن در پاسخ گفت: من هرچه بگویید قبول دارم. نظرات دوستان در تجربیات بعدی تأثیر خواهد داشت و بیشتر مراقب خواهم بود. اما درباره شخصیت روحانی در فیلم با شما و حتی با روحانیان زورآزمایی می‌کنم.


علایی نیز گفت بحث راکورد در نقد فیلم از مد رفته است و دیگر قالب منتقدان به بحث ایراد در راکورد فیلم توجه نمی‌کنند.


قوی تن در پاسخ به پرسش دیگری درباره مشکل قاب‌بندی‌های فیلم گفت: موضوع فیلمبرداری سلیقه‌ای است. فیلمبرداری این فیلم به قدری در نگاه دو داور بین‌المللی باکیفیت بود که آنها تقاضای دیدار با فیلمبردار فیلم را داشتند. این ها اختلاف سلیقه است و اختلاف فنی نیست.


محمدیان بازیگر فیلم در ادامه گفت : با توجه با امکانات زحمت زیادی برای این فیلم کشیده شده است و به نظرم آفتاب مهتاب زمین کار خوبی شده است.


شادی محمدپور نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: از علی قوی تن توقعی جز انجام کار خوب نیست. ایشان تلاش کردند. به نظر من و بر اساس نظرهایی که شنیده‌ام، آفتاب مهتاب زمین کار خوبی است و جنبه عرفانی و ارامش نکته مثبت آن بوده است.

 

انتهای پیام/ح/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.