مهدی صالح کرمانی؛ صدابردار فیلم «ساکن طبقه وسط» درباره همکاری با شهاب حسینی به سینماپرس گفت: کار با «شهاب حسینی» در مقام کارگردان تجربه جذابی بود و من بعد از مدتها با کارگردانی کار کردم که تمامی سکانس ها را دکوپاژ کرده بود و فقط دوبار من از شهاب حسینی درباره جزییات پلان پرسیدم و شرح دقیق پلان ها براساس فیلمنامه «محمد هادی کریمی» تنظیم شده بود.
وی افزود: با توجه به تعدد بازیگر در این فیلم و کار محدودمان در هر لوکیشن و اینکه هر بازیگر اتمسفر خاص خودش را داشت و تا هر بازیگر خودش را با فضای پشت صحنه منطبق کند، حوصله زیادی از پشت صحنه می طلبید، برای مثال من با «کامبیز دیرباز» تاکنون کار نکرده بودم و در اوایل احساس سختی داشت و ما هم در پاسخ به این رفتارش سعی کردیم که کار را با آرامش جلو ببریم تا وی احساس راحتی و اعتماد کند، شهاب حسینی سعی می کرد که این فضا را آماده کند و این ویژگی متعلق به فیلم وی بود و ممکن است من تا مدتها به این شکل تجربه نداشته باشم.
صدابردار «پرسه در مه» درباره لوکیشن های این فیلم گفت: طبعا یک سری لوکیشن ها را در اولویت انتخاب داشتیم، برای نمونه ما برای جاهایی وضعیت را به اجبار قبول می کردیم و یا تصمیم می گرفتیم در صداگذاری اصلاح کنیم، این مسائل در فیلمبرداری پلان خارجی که در یک کافی شاپ در وسط شهر بود که انواع صداها در آنجا ایجاد می شد، نمونه دیگری در کارخانه صنعتی بود که به دلیل افزایش صدا «شهاب حسینی» فیلمبرداری را تعطیل کرد که با وساطت مدیر کارخانه صدابرداری به خوبی انجام شد.
وی درباره تفاوت کار در تهران با شهرستان روی صدابرداری گفت: قطعا این مشکل بیشتر در تهران و کلان شهرها به دلیل اصطکاک و تراکم انسانها اتفاق می افتد، چرا که ساخت و ساز در شهرستان ها به مراتب کم تر خواهد بود، در فیلم «با دیگران» که در مشهد فیلمبرداری شد این مشکلات وجود داشت و این در حالی است که در ایران به آلودگی صوتی فکر نمی کنند و ما آنچه که می بینیم برایمان مهم است تا آنچه می شنویم.
صدابردار «آقا یوسف» درباره تفاوت کار در فیلم های شهری و تاریخی، گفت: در فیلم های تاریخی اگر هدف توقف زمان باشد، سخت خواهد بود و من هر دوی اینها را ویژگی می بینم همانطور که الان برای فیلمی کار می کنم که کمتر دیالوگ دارد و این کار من را آسان نخواهد کرد، طبعا من باید کارم را خوب بشناسم که صدابرداری من دیده شود و نکته ای را به فیلم اضافه کنم و سعی می کنم با گفتگو با کارگردان و صداگذاران با تجربه به یک ایده خوب برسم و این دو نوع فیلم ویژگی هایی دارد که به تجربه فرد بستگی دارد و در چند روز ابتدایی کار می توان به فیلم اشراف پیدا کرد.
وی ادامه داد: برای مثال «شهاب حسینی» در برخی پلان ها لباس های سختی را می پوشید و گنجاندن میکروفن در این لباس ها به سختی انجام می شد، اما با پیش بینی که انجام شد، کار خیلی خوب جلو رفت و باید خود را با شرایط تطبیق داد وامیدوارم برای «ساکن طبقه وسط» صداگذار و آهنگساز خوبی انتخاب شود.
صدابردار «شبانه روز» درباره تعاملش با صداگذارها گفت: مسئله مهم صداگذاران این است که دیالوگ و افکت خوب ظبط شود، چراکه پیدا کردن افکت کار سختی است و سعی می کنیم که صداهایی که نیاز دارند را بگیریم و گزارش را در قالب دفترچه برایشان بنویسیم و گاهی اختلاف سلیقه فقط بین ما شکل می گیرد. من همیشه سعی می کنم که صداگذار با حوصله را معرفی کنم که به زیبایی شناسی و دیالوگ ها اهمیت زیادی بدهد و من گزینه های خودم را پیشنهاد می کنم و در نهایت بستگی به تهیه کننده، توافق طرفین ونظر کارگردان دارد.
ارسال نظر