یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۲

ایوبی: شمقدری سازمان سینمایی در «سایه» تاسیس کرده است!؟

ایوبی

سه ماه از حضور حجت‌الله ایوبی بر ریاست سازمان سینمایی کشور می‌گذرد، خودش می‌گوید باید مدت حضور در سینما را ثانیه‌ای حساب کرد و نه روزانه! و همچنین از سازمان سینمایی در سایه‌ای نام می‌برد که توسط مدیریت پیشین تاسیس شده است، او همچنین از تلاش برای بازگشت اعتماد از دست رفته‌ی سینماگران به دولت در مدت حضورش سخن گفت.

به گزارش سینماپرس به نقل از ایسنا در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، را به بهانه‌ی سه ماه حضور این مدیر بر ریاست سازمان سینمایی‌ می‌خوانیم، گفت‌وگویی که به دلیل گرفتاری‌ها و جلسات مختلف این مدیر فقط فرصت به سوالات کلی رسید.

 

 

هر ثانیه در سینما خبری است

 

 

 

بیش از هشتاد روز در سازمان سینمایی حضور داشتید به غیر از بازگشایی خانه سینما، چه اقدامات عملی دیگری انجام داده‌اید؟

 

ایوبی: به نظرم باید مدت حضور را، ثانیه‌ای حساب کرد نه روزانه چون هر ثانیه‌ در سینما خبری است. در هشتاد و چند روز سپری شده از دوران مدیریت ما به نظرم مهمترین کاری که انجام شده، رفتاری است که با اهالی سینما صورت گرفته است و سعی کردیم اعتماد از دست رفته‌ی سینماگران را به دولت بازگردانیم که به نظرم برگشته است و این موضوع را مهم‌ترین کار می‌دانم چون کار دشواری است.

 

به هر حال ما با یک جامعه سینمایی متشتت و با گرفتاری‌های فراوان و درگیری‌های بی‌سابقه مواجه بودیم، جامعه سینمایی که در سال‌های اخیر پایش به سازمان سینمایی کاملا قطع شده بود، با شرایطی که مطرح کردم با توجه به حساسیت بالایی که جامعه سینمایی دارد، امروز می‌توانیم خرسند و امیدوار باشیم که این اعتماد از دست رفته به جامعه سینمایی فهیم‌، پرافتخار و بزرگ سینما بازگشته است که این کار کمی نیست. البته بخشی از این کار را مدیون فضای خوب و امید بخشی هستیم که به طور کلی دولت جدید با جامعه فرهیختگان و هنری بوجود آورده و روابط صمیمانه‌ای ایجاد شده است.

 

 

بازگشت اعتماد سینماگران کار آسانی نبود

 

 

بازگشت این اعتماد کار آسانی نبوده است به دلیل اینکه بخش زیادی از وقت ما در چند ماه حضورمان در سازمان سینمایی، صرف ملاقات‌های متعدد و مختلفی با صنوف سینمایی شده است، برخی صنوف را به دلیل مشکلات متعددی که داشتند چند بار دیدیم و با صنوف دیگر هم که سال‌ها بود با مدیریت سینمایی دیدار نکرده بودند‌،‌ ملاقات داشتیم بنابراین فکر می‌کنم بازگشایی خانه سینما یک پازل از مجموعه اقدامات رفتارهایی است که انجام پذیرفت تا به یک جامعه آسیب دیده و مساله‌دار از جهت عاطفی و روحی، فضای اعتماد برگردد. معتقدم همین که قشرهای مختلف آمدند و اعلام کردند که به همکاری علاقه‌مند هستند و دست‌شان به انجام کار می‌رود، خیلی خوب است.

 

اما به نظر می‌رسد، بازگشایی خانه‌ی سینما مهم‌ترین اقدام عملی‌تان بود؟

 

بازگشایی خانه سینما، یک پروژه بود که انجام شد.‌ همچنین این خانه 29 صنف دارد که صنوف انتخاباتشان در یک فضای آرام و با حضور حداکثری و بی‌سابقه در حال انجام است و این نشان می‌دهد؛ فضایی به وجود آمده که امید و انگیزه به جامعه سینمایی کشور بازگشته و اهالی سینما صنوف را جدی گرفتند و در انتخابات‌شان حضور جدی دارند.

 

به غیر از مسایلی که مطرح کردم ما در همین دو، سه ماه اخیر سه رویداد سینمایی برگزار کردیم که می‌توان از جایزه شهید آوینی‌، جشنواره فیلم کوتاه تهران‌، جشنواره فیلم کودک‌ نام برد که برای برگزاری آنها، سه ماه وقت زیادی نیست.

 

به نظر می‌رسد برگزاری این جشنواره‌ها از دولت قبلی برنامه‌ریزی شده بود!

 

بله اما باید ما بودجه‌اش تامین می‌کردیم و ما باید فضا و مسیر جشنواره‌ها را به فضای جدیدی که در جامعه به وجود آمده بود‌، برمی‌گرداندیم بنابراین سه ماه وقت زیادی برای این کارها نبود.

 

 

علاوه بر برگزاری جشنواره‌ها، برگزاری کارگروه‌های سینمایی با موضوعات مرتبط با سینما که برخی از این کارگروه‌ها همچنان ادامه دارد از جمله اقدامات ما در مدت حضورمان در سازمان سینمایی است. چهار کارگروه بسیار خوب برگزار شد که خبرهای آن منتشر شد و کسانی که در این کارگروه‌ها حضور داشتند، معتقد بودند که چنین کارگروه‌هایی از زمان زنده‌یاد سیف‌الله داد تا کنون برگزار نشده است.

برگزاری این کارگروه‌ها علاوه برفضای تعامل و گفت‌وگو بین بخش‌های مختلف از جمله بخش‌های خصوصی، دولتی و گروه‌هایی که مدت‌ها بودند یکدیگر را ندیده بودند و بعضا تحمل یکدیگر را نداشتند، حداقل این حس بسیار خوب را پدید آورد‌ که همه اهالی سینما سوار بر یک کشتی هستند و این کشتی به سلامت می‌تواند از این اقیانوس طوفانی عبور بکند.

 

 

کارگروه انقلاب و دفاع مقدس هم برگزار می‌شود

 

 

 

علاوه بر کارگروه‌های برگزار شده گویا قرار است کارگروههای دیگری را نیز برگزار کنید؟

 

بله چند کارگروه دیگر آغاز خواهد شد، یک کارگروه در هفته‌ی جاری به نام کارگروه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می‌شود و ما از همه بزرگان و کارگردانان دعوت خواهیم کرد تا نحوه حمایت از این فیلم‌ها را بررسی کنند و درباره این دو موضوع مهم به نتایجی برسیم، کارگروه‌های دیگر با مولفه‌های "سینمای دینی" و "امید" با حضور صاحب‌نظران برگزار خواهد شد.

 

البته باید به انتخاب مدیران اشاره کنم این انتصاب‌ها، حوزه‌های گسترده‌ای بود که باید انجام می‌شد ‌که یک پروسه زمان‌بر بود چون اکثریت قریب به اتفاق کسانی که امکان همکاری‌ با ما داشتند را دیدیم که این روند نیز وقت فراوانی از ما گرفت و فکر می‌کنم مجموعه‌ انتخاب‌های که انجام شد‌، همه اهالی سینما تایید می‌کنند که انتخاب‌های معقولی بوده است و افراد خوب، امین و علاقه‌مند به سینما را انتخاب کردیم.

 

 

تلاش برای کوچک‌تر و عملیاتی‌تر کردن سازمان سینمایی

 

 

اصلاح ساختار سازمان سینمایی به کجا رسید؟

 

سعی کردیم ساختار سازمان را کوچک‌تر‌، چابک‌تر و عملیاتی بکنیم و قرار است این ساختار در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نهایی شود؛ در عین حال قصد داریم برخی انتخاب‌های باقی مانده در حوزه‌ی مدیریت را براساس همین ساختار جدید انجام بدهیم.

 

علاوه بر بحث دیجیتال کردن سینماها اقدام عملی شما تا جشنواره‌ی فیلم فجر چیست؟

 

جشنواره‌ی فیلم فجر اگرچه در زمان خودش یعنی بهمن ماه انجام می‌شود اما از ماه‌های قبل و در همین هشتاد و پنج روز سپری شده اقداماتش آغاز شد و در راستای برگزاری آن جلسات متعددی داشتیم و داریم.

هیات برگزار کننده جشنواره‌ی فیلم فجر از کسانی که سابقه طولانی دارند، تشکیل شده است تا نخستین جشنواره‌ی فیلم فجر دولت تدبیر و امید برگزار شود. فکر می‌کنم همه زمینه‌های برای برگزاری جشنواره‌ی فجر خوب، فراهم است. اما متاسفانه در این هشتاد و چند روز گذشته ما جزو یکی از معاونت‌های پر مشکل وزارت ارشاد بودیم، هستیم و با کمال تاسف گویی برخی دوستان می‌خواهند وقت و انرژی ما را صرف حاشیه‌ها بکنند.

 

 

عده‌ای دوست ندارند سینمای ایران سروسامان بگیرد

 

 

خبرها و بحث‌هایی که مطرح می‌شود، نشان می‌دهد که ظاهرا عده‌ای دوست ندارند سینمای ایران سروسامان بگیرد و تلاش آنها بر این است که سازمان سینمایی که عده‌ای انسان شریف با انگیزه برای خدمت به سینمای ایران جمع شده‌اند را به حاشیه بکشاند. اما آنها مطمئن باشند که اینجا انسان‌های با تدبیر‌، علاقه‌مند و محکمی بر صندلی‌هایشان نشسته‌اند و اجازه نمی‌دهند وقت مدیریت سینمایی کشور صرف حاشیه‌ها شود بنابراین ما در مسیر واقعی خودمان حرکت می‌کنیم، مثلا همین اقدام عملی دیجیتال کردن سالن‌های سینما یک آرزو برای سینمای کشور است و کار کمی نیست، فکر می‌کنم این کار می‌تواند کمک بزرگی باشد.

 

 

خیلی دوست نداریم کارهای نکرده را مطرح کنیم

 

 

 

از برنامه‌های عملیاتی دیگرتان بگویید؟

 

چند برنامه داریم که به موقع اعلام می‌کنیم، خیلی دوست نداریم کارهای نکرده را مطرح کنیم. تمایل داریم کارهای انجام شده را اعلام کنیم.

برای آشتی مردم با سینما یکی از عوامل موثر، ساخت فیلم‌های خوب است بنابراین امیدواریم با رفتن به سمت سینمای دیجیتال به این آشتی کمکی بکنیم، البته بخشی هم کارهای فرهنگی آموزشی و استفاده از ظرفیت دستگاه‌های دیگر است که در حال برنامه‌ریزی است.

 

البته یکی دیگر از کارهایی که شروع شده تعاملاتی است که با سازمان امور مالیاتی کشور برای مالیاتی که سالن‌های سینما می‌دهند، داشتیم و همچنین تعامل با شهرداری تهران، سازمان صدا و سیما و حوزه هنری است. گمان می‌کنم سازمان صدا و سیما ،‌ حوزه هنری و شهرداری ، سه رکنی هستند که ما باید با تعامل یکدیگر برخی مشکلات را حل کنیم.

 

 

مدیریت پیشین حقیقتا تمام نشده است و آن گذشته ادامه دارد

 

 

 

قبل از اینکه در سینما به عنوان مدیر حضور مستقیمی داشته باشید،پیش بینی اینقدر حاشیه را داشتید؟

 

پیش از حضورم، مطمئن بودم کار فرهنگی هنری در کشور به خصوص در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخش‌های هنری آن حاشیه‌هایی به دنبال دارد. البته در جریان حاشیه‌های گذشته بودم و می‌دانستم بخشی از این اتفاقات در اختیار مدیر نیست و بیرون از مجموعه اتفاق می‌افتد.

مثلا بحث بسته بودن خانه سینما را بنده همیشه با تاسف پیگیری می‌کردم و در گذشته و در حد مسئولیت‌هایتم ، تلاش کردم در حد خودم این اتفاقات نیفتد. بنابراین با حاشیه‌ها آشنا بودم اما حقیقتش چیزی که نمی‌دانستم این بود که من تصور می‌کردم اینجا یک مدیریتی داشته و این مدیریت تمام شده است و کارها به مدیر بعدی سپرده می‌شود اما الان فهمیدم مدیریت و نگاهی که براینجا حاکم بوده است و آن مدیریت حقیقتا تمام نشده است و آن گذشته ادامه دارد.

 

 

 

تاسیس یک سازمان سینمایی در سایه توسط مدیریت پیشین

 

 

 

منظور صریح شما این است که همچنان مدیریت قبلی تاثیر دارد؟

 

به تازگی به این جمع‌بندی رسیده‌ام که مدیریت پیشین یک سازمان سینمایی در سایه‌ای تاسیس کرده‌ و بخشی از مشکلات فعلی ما به این سازمان سینمایی تازه تاسیس برمی‌گردد؛ که امکانات دارد،‌ پول دارد‌، ساختمان دارد‌، بنیاد تاسیس می‌کند‌ و رسانه هم دارد.

 

البته ما خوشحال می‌شدیم اگر این سازمان سینمایی در سایه، بنایش برهمکاری بود چون در فرهنگ وجود رقیب معنی ندارد به دلیل اینکه آنقدر سقف کار بلند و باز است که هیچ کس رقیب دیگری نیست ولی ظاهرا سازمان سینمایی در سایه احساس می‌کند، لازمه بودنش تضعیف سازمان سینمای اصلی است.

برگردیم به سوال شما بنده این موضوع را پیش‌بینی نمی‌کردم و الان فکر می‌کنم دارد حاشیه‌های فراوانی ایجاد می‌کند که انرژی و وقت مجموعه ما را می‌گیرد. از طرف دیگر به کسانی که دغدغه سینمای انقلاب‌، دفاع مقدس و ارزشی را دارند، این اطمینان را می‌دهم که همه این دغدغه‌ها را بنده در بالاترین سطح دارم و مطمئن باشند که جایگاه ویژه‌ای در سازمان سینمایی کشور داشته و دارند اما آنهایی که می‌خواهند از این نام‌های بسیار خوب و مقدس برای منافع سیاسی‌، حزبی‌ و یا بدترش منافع مالی و شخصی استفاده کنند، بدانند که من به آنها اجازه نخواهم داد، یعنی مطمئن باشند که اجازه نمی‌دهم و تا آخر ایستاده‌ام.

 

 

هرجا که لازم باشد باز هم توضیح خواهم داد

 

 

دو حاشیه‌ای که در هفته‌های اخیر سازمان سینمایی را به تیتر خبرها آورده است‌، بنیاد سینمای مقاومت و جشنواره افق نو است، درباره‌ی این دو حاشیه بگویید!

 

به تازگی مجلس شورای اسلامی بودیم و اعضای کمیسیون فرهنگی که در مقطع فعلی با آنها در اوج تفاهم هستیم سوالاتی داشت و وقتی به آنها پاسخ دادیم قانع شدند. من به آنها با اسناد و مدارک توضیح دادم و مفصل هم توضیح دادم و هرجا که لازم باشد باز هم توضیح خواهم داد.

 

سرانجام جشنواره‌ی افق نو چه شد؟

 

با آقای نادر طالب زاده جلسه‌ای داشتیم و ایشان در آن جلسه متقاعد شدند جشنواره افق نو، یک جشنواره سینمایی نیست بلکه یک جشنواره‌ای است که به نوعی می‌تواند رسانه‌ای، علمی‌، سیاسی‌ و پژوهشی باشد برای کسانی که با سیاست‌های سلطه‌گرایانه آمریکا مخالف هستند و تنها ارتباط این جشنواره با سینما این است که چند کارگردان هم حضور داشته باشند، البته کارگردان‌هایی که با خودشان فیلم نمی‌آورند. بنابراین این که می‌گویند جشنواره‌ای بوده و سازمان سینمایی جلوی آن را گرفته است، درست نیست.

 

 

 

در ماجرای جشنواره‌ی افق نو مغلطه می‌بینم

 

 

روزی که ما در سازمان سینمایی حضور پیدا کردیم با مطالبه‌ی آقای طالب زاده مواجه شدیم و مطالبه ایشان برگزاری جشنواره نبود چون قبل از آمدن ما جشنواره توسط خود آقای طالب‌زاده که نامه‌هایش را هم به خود ایشان دادیم در سازمان سینمایی با مدیریت قبلی به حالت تعلیق درآمده بود.

جشنواره افق نو قرار بود در ماه سپتامبر برگزار شود اما گویا آقای طالب‌زاده با آقای شمقدری مکاتبه داشتند که الان آمادگی لازم را برای برگزاری این جشنواره ندارند که نامه‌هایش هم موجود است و درخواست ایشان این بود که هزینه‌های مقدماتی انجام شده، پرداخت شود. گویا آقای شمقدری از مدیر کل مجامع و جشنواره‌های سازمان سینمایی خواستند تا گزارشی تهیه و ارایه کنند. این گزارش تیرماه سال جاری به رئیس وقت سازمان سینمایی ارائه شده مبنی بر اینکه این جشنواره موجب وهن نظام جمهوری اسلامی ایران است و به دلیل ضعف اجرایی و هزینه‌های گزاف و... برگزاری آن توصیه نمی‌شود.

 

این گزارشی است که در سازمان سینمایی قبل از ما تهیه شده است و به همین دلیل این جشنواره در گذشته متوقف شده است. درخواستی هم که آقای طالب‌زاده از بنده داشتند این بود که هزینه‌های انجام شده را پرداخت بکنم. بنده بعدا از طریق رسانه‌ها شنیدم که ما جلوی جشنواره را گرفته‌ایم و بعدتر گفتند وزارت امور خارجه جلوی کار را گرفته است؛ بنابراین ما تفهیم اتهام نشدیم که، چه کسی جلوی چه چیزی را گرفته است؟ !

 

با توضیحاتی که اشاره کردم، من یک مغلطه‌ای را در ماجرای جشنواره افق نو می‌بینم. البته باید تاکید کنم که سوابق ما روشن است مشخص است هر حرکتی که بتواند برعلیه رژیم اشغال‌گر قدس باشد و واقعا همایش واقعی باشد، ما از آن حمایت می‌کنیم. بنابراین در کارگروهی که با بزرگان دلسوز نظام جمهوری اسلامی خواهیم داشت بررسی خواهیم کرد که چه تدبیری می‌توانیم برای برگزاری جشنواره‌های خوب با این محتوا بی‌اندیشیم.

 

درباره‌ی حواشی لغو مجوز بنیاد سینمایی مقاومت هم توضیح بدهید!

 

در مورد موسسه مقاومت هم همین مغلطه عجیب و غریب را شاهد بودیم. رئیس پیشین سازمان سینمایی،معاون ایشان و یکی دیگر از مدیران آقای شمقدری، این موسسه را تاسیس کردند و به نظرم خیلی هم کار خوبی کردند و بنده از طرفداران نهادهای مدنی هستم چون هم تئوری‌پردازش هستم و هم در عمل در وزارت کشور ثابت کرده‌ام که طرفدار چنین نهادهایی هستم.

 

 

حقیقت را وارونه جلوه می‌دهند

 

 

اما در وزارت ارشاد یک هیاتی وجود دارد به عنوان هیات نظارت بر نهادهای فرهنگی هنری، در هیات نظارت این موضوع مطرح شد و بنده هم به عنوان یکی از اعضای هیات نظارت در آن جلسه حضور داشتم. در گذشته هم جناب آقای محمدی از مسئولان هیات‌های نظارت گویا به مسوولان وقت گزارش داده‌ و اعلام کردند که اساسنامه این موسسه روال منطقی و قانونی‌اش را سپری نکرده است و با عجله تصویب شده است و ایشان می‌گفتند در همان جلسه خیلی‌ها مخالف بوده و اعتقاد داشتند باید مراحل قانونی‌اش سپری شود و از دید آنها اساسنامه دارای اشکالاتی است. بنابراین هیات نظارت اعلام کرده که یک چنین چیزی امکان‌پذیر نیست و باید یک نهاد بالادستی مثل مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب می‌کردند و این آقایان که اسمشان را گذاشته‌اند به عنوان هیات امنا آنها باید این روند را می‌پذیرفتند و از آن طریق اقدام می‌کردند. در نتیجه در هیات نظارت تصمیم به لغو گرفته نشده است و اعلام شده است که اساسنامه چند اشکال دارد و این اشکالات باید برطرف شود به همین سادگی. اما چون قرار است حاشیه درست شود، حقیقت را وارونه جلوه می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.