شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۵

نگاهی به آثار بخش نگاه نو فیلم فجر؛

جرأت فیلم اولی‌ها برای پرداختن به موضوعات سیاسی/ «روزگاری عشق و خیانت»؛ فیلمی متفاوت با رویکرد انقلاب اسلامی

فیلم روزگاری عشق و خیانت

در بخش فیلم اولی های جشنواره فیلم فجر امسال شاهد تنوع موضوعی هستیم و آثار این بخش از امیدهای و پدیده های جشنواره به شمار می‌روند. سعید آقاخانی، هومن سیدی، مهدی پاکدل و مهشید افشارزاده بازیگرانی هستند که به عنوان کارگردان در این بخش حاضر هستند. به نظر می‌رسد «روزگاری عشق و خیانت» که فیلم متفاوتی پیرامون انقلاب اسلامی است تنها اثر سیاسی در این بخش باشد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس،همواره سینما به نسل نو احتیاج داشته و دارد. همواره سینما نیاز به نیروهای جدید و تازه نفس دارد. برخی جوانان چنین جهشی می کنند که با فیلم های دوم و سوم خود تبدیل به قطبی در سینمای ایران می شوند. امید سینما به جوانان است و ما همه ساله در جشنواره  امید به موج نو داریم.

خوشبختانه جشنواره امسال در زمینه فیلم اولی ها با تنوع موضوعی و ژانر مواجه است. فیلم خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، دینی و معناگرا را می توان در این فهرست دید. خیلی از کارگردانان و عوامل سینما در جشنواره فیلم های اول حضور دارند و خود را در زمینه کارگردانی هم محک می زنند.

سعید آقاخانی، مهدی پاکدل، هومن سیدی  و مهشید افشارزاده بازیگرانی هستند که در جشنواره امسال فیلم دارند. از دیگر ویژگی جشنواره فیلم اولی های امسال وجود بازیگران قدر و تیم حرفه ای سینمای است.

 15 فیلم در بخش نگاه نو سی  و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارند.

در زیر نگاه کوتاه به این آثار کمتر شناخته شده انداخته ایم. به نظر می رسد رویکرد این بخش نیز بیشتر با موضوع اجتماعی باشد.

 

ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه

ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه

کارگردانی این فیلم بر عهده ابراهیم ابراهیمان است.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: ریحان و طاها مدتی است به واسطه یک آگهی در روزنامه مشغول پرستاری از پیرمردی به نام منوچهر آصف هستند. به زودی در خانه آصف حوادثی رخ می دهد که طاها و ریحان را دچار استیصال کرده و آنها را بر سر دوراهی تصمیم گیری قرار می دهد و ...

صابر ابر، نازنین بیاتی، پریوش نطریه ، رابعه مدنی، نقی سیف جمالی و سورن مناکچیان در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

وجود دو چهره جوان می تواند این فیلم را در جشنواره مطرح کند.

 

انارهای نارس

انارهای نارس

این فیلم در بخش مسابقه نیز راه یافت

کارگردانی این فیلم بر عهده مجید رضا مصطفوی است.

آناهیتا نعمتی، پژمان بازغی، مهران رجبی، قطب الدین صادقی، رابعه مدنی، شبنم معززی، مجید مشیری و ... در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

در خلاصه داستان این فیلم که متعلق به سینمای مستقل است، آمده است: آدمی که منتظر است هیچ نشانی ندارد ...هیچ نشان خاصی ... فقط با هر صدایی بر می گردد.

 

فیلم با دیگران

با دیگران

کارگردانی این فیلم بر عهده ناصر ضمیری است.

هنگامه قاضیانی، حسین محجوب، بابک حمیدیان، حمید رضا آذرنگ، و لیلا زارع در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

«با دیگران» داستان زنی به نام آرزو را روایت می کند که به دلیل سقط مکرر امید خود را به داشتن فرزند از دست داده است و زندگی مشترکش در شرایط بحرانی قرار دارد، اما دوست و همکار آرزو با اقدامی فداکارانه مسیر تازه ای در برابر زوج جوان قرار می دهد.

وجود بازیگران توانا می تواند این فیلم را در جشنواره مطرح کند.

 

پایان خدمت

پایان خدمت

کارگردانی این فیلم بر عهده حمید زرگرنژاد است.

سعید راد، جمشید مشایخی، علی اوسیوند، سعید داخ، رامسین کبریتی، محمد فیلی و ... در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

«پایان خدمت» ماجرای سربازی در روزهای پانی خدمتش و مشکلاتی که در جاده پیش رو دارد.او بر خلاف دستور مافوقش عمل می کند. مافوقی که با او رابطه ای صمیمانه و پدرانه دارد و ...

وجود بازیگرانی چون سعید راد و جمشید مشایخی می تواند از نکات مثبت این فیلم باشد.

 

فیلم پنج ستاره

پنج ستاره

کارگردانی این فیلم بر عهده مهشید افشارزاده است.

شهاب حسینی، همایون ارشادی، لیلا بلوکات، شیرین بینا، امید روحانی، بهناز جعفری و سحر قریشی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

این فیلم داستان دختری است که برای رفتن به دانشگاه دچار مشکلاتی می شود.

 

مهشید افشارزاده بازیگران دهه قبل سینمای ایران برای اولین اثرش از ترکیبی از بازیگران جوان و میان سال سینما ایران استفاده کرده است، باید منتظر ماند و دید این بازیگر دهه قبل سینما آیا در کارگردانی هم مثل بازیگری موفق است یا خیر.

 

 

چند متر مکعب عشق

کارگردانی این فیلم بر عهده جمشید محمودی است.

ساعد سهیلی، مسعود میرطاهری، علی استادی ، نادر فلاح و ... در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

 

روزگاری عشق و خیانت

 

روزگاری عشق و خیانت

کارگردانی این اثر بر عهده داود بیدل است. این فیلم به موضوع انقلاب اسلامی با رویکردی سیاسی می پردازد و یکی از متفاوت ترین فیلم های جشنواره امسال است.

میلاد کی مرام، همایون ارشادی، شهرزاد کمال زاده، نسرین مقانلو، سحر قریشی، حسن جوهرچی، جعفر دهقان، علی اوسیوند، آتش تقی پور و جمشیدهاشم پور در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: اتفاق غیر منتظره پروانه و دخترش آینه را غافلگیر می کند، گویا این اتفاق ریشه در گذشته پروانه دارد، گذشته را که سال ها از مواجه با آن هراس داشته است.

 

سیزده

سیزده

کارگردانی این فیلم بر عهده هومن سیدی است.

امیر جعفری، آزاد صمدی، ریما رامین فر، امیر جدیدی، نوید محمد زاده، یسنا میرطهماسب و ویشگا آسایش در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

فیلم سینمایی «سیزده» داستان پسر 13 ساله ای است در سن رشد، پدر و مادرش از هم جدا می شوند. او به دلیل تنهایی و عقده هایی که برایش به وجود آمده به جوان های بزرگتر از خودش پناه میبرد و این باعث تغییر و تحولی در وی می شود که هویت واقعی و اصلی او را تغییر می دهد. درست وقتی که این پسر باید به ثبات شخصیتی برسد با افرادی بر می خورد و باعث بروز اتفاقات در زندگیش می شود و ...

  

فردا

فردا

کارگردانی این فیلم بر عهده مهدی پاکدل و ایمان افشاریان است.

صادق صفایی، علی دهکردی، امیر رضا دلاوری، مجید آقا کریمی، سوده شرحی، محمد رضا علیمردانی، ستاره اسکندری و علیرضا شجاع نوری در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

این فیلم داستان دختری را روایت می کند که به عکاسی علاقه دارد و هماه مادرش راهی سفر عکاسی می شود که در این سفر اتفاقاتی برای او پیش می آید.

 

لامپ صد

لامپ 100

کارگردانی این اثر بر عهده سعید آقاخانی است

محسن تنابنده، ساره بیات، مسعود کرامتی، پوریا پورسرخ، نیما شاهرخ شاهی، حمید لولایی، جمال اجلالی و مهرداد صدیقیان در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

در این فیلم زندگی خانواده ای روایت می شود که پدر خانواده درگیر مصرف مواد مخدر است و همین امر مشکلاتی برای او و اطرافیانش به وجود می آورد.

 

ملبورن

ملبورن

کارگردانی این فیلم بر عهده نیما جاویدی است.

پیمان معادی، نگار جواهریان، روشنک گرامی، الهام کردا، ویدا جوان و پرستو مقدم در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

«ملبورن» مضمونی اجتماعی دارد و یکی از نقاط قوت آن حضور عوامل حرفه ای سینمایی است.

 

فیلم سینمایی ناخواسته

ناخواسته

کارگردانی این اثر بر عهده برزو نیک نژاد است.

مهتاب کرامتی، مهرداد صدیقیان، الناز حبیبی، مهدی فقیه، محمد سید زاده، ستاره اسکندری، فرهاد قائمیان و همایون ارشادی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

این فیلم یک اثر جاده ای است و مضمونی درام و عاشقانه دارد.

 

عاشق ها ایستاده می میرند

عاشق های ایستاده میمیرند

کارگردانی این اثر برعهده شهرام مسلخی است.

سروش صحت، پوریا پورسرخ و لعیا زنگنه در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: رضا (سروش صحت) رزمنده دوران جنگ تحمیلی است که اکنون به عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت است، او یک روز در حین کار متوجه گزارشی می شود که در حال پخش از تلویزیون است، در این گزارش همرزم کرد و ناجی او در دوران جنگ را می بیند که بر علیه صدام می جنگد. رضا دیدار همرزمش با او عازم کردستان عراق می شود و ...

 

فیلم سینمایی خانوم

خانوم

کارگردانی این فیلم برعهده تینا پاکروان است.

امین حیایی، شقایق فراهانی، سیامک انصاری، اشکان خطیبی، اندیشه فولادوند، پانته آ پناهی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

«خانوم» روایت سه زن، سه نقطه، از شمال تا جنوب است.

 

فرشته هابا

فرشته ها با هم می آیند

کارگردانی این اثر بر عهده حامد محمدی است.

«فرشته های با هم می آیند» درباره خانواده جوانی است که جواد عزتی، نازنین بیاتی، الهام کردا و رضا ناجی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «فرشته ها بیایند حتما باید منتظر اتفاقاتی باشد».