رضا درستکار منتقد سینما در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم های سینمایی «متروپل» ساخته مسعود کیمیایی و «اشباح » ساخته داریوش مهرجویی گفت: در مجموع هر دو فیلم «اشباح » و «متروپل» رنگ و بویی از کهنگی دارند و دور بودن دو سینماگر خوش قریحه و خوب کشورمان از فضای موجود جامعه ، باعث شده است این دو فیلم ضرباتی اساسی ببینند، ضمن اینکه سوژه و موضوع هر دو فیلم نیز ، رنگ و بویی از کهنگی می دهند و این بزرگواران و عزیزان باید بدانند که سینما رشد کرده و آن ها نیز باید همراه با سینما رشد کنند.
وی افزود: به نظر من «متروپل» فیلمی نیست که مخاطب از تماشای آن لذت ببرد ؛ و بیشتر به نوعی ، یک حالت مایوس کننده دارد برای فیلمسازی که سینماگر خوش قریحه ای در سینمای ایران بوده است ! جای تعجب بسیارست که کیمیایی چرا اینگونه فیلم می سازد!؟
درستکار خاطر نشان کرد: مسعود کیمیایی فیلم سازی را کاملا بلد است و سینما را به دیگران یاد می دهد ، اما چرا آنقدر در «متروپل» زبان الکنی و سترون دارد، خدا داند و بس ! «متروپل» فیلمی نیست که تماشاگر جدی سینما را اقناع کند ؛ او در ساخته اخیرش دچار فراز و نشیب بسیاری شده است.
این منتقد و روزنامه نگار همچنین در مورد فیلم سینمایی «اشباح» ساخته داریوش مهرجویی نیز گفت: «اشباح» هم وضعیتی مشابه «متروپل» پیدا کرده ! و اصلا به نظرم در ادامه بد بیاری های داریوش مهرجویی است ؛ فیلمی که در مجموع می توان گفت در نیامده است ؛ و باز هم با توجه به سابقه کارگردانش ، جای تعجب دارد که چطور شده مهرجویی به این نوع و سبک فیلمسازی گرایش پیدا کرده است ؟!
درستکار تصریح کرد: به هر حال همه ما ، مهرجویی را هم فیلمساز خوش قریحه ای می دانیم ؛ او امتحانش را با ساخت آثار ارزشمند پس داده ، اما «اشباح» نه تنها شباهتی به هیچکدام از آثار قبلی داریوش مهرجویی ندارد ، بلکه در مجموع ، می توان گفت اثری ضعیف است.
این منتقد در مورد وجوه فنی و بازیگری «اشباح» نیز افزود: وقتی در کل، فیلمی در نمی آید ، پرداختن به جزئیات و ارکان دیگر آن ، محلی از اعراب ندارد ؛ و نمی خواهم و نمی توان در مورد وجوه فنی یا بازیگری کاری حرف زد بی آن که کلیت آن را در نظر نگیریم !
به نظر من در مجموع، «اشباح» هم مخاطب ما را اقناع نمی کند و چون از پایه ، این کار دچار اشکالاتی اساسی است ، باید به کلی گویی بسنده کنیم .
رضا درستکار در پایان این گفت وگو خاطرنشان کرد: اخیراً در جشنواره فیلم فجر شاهد بودیم که جوانان فیلمساز ، از این بزرگواران و استادان سینما جلو زده اند و دلیلش نیز کاملا روشن است. سینما رشد کرده ، و خود به خود زمینه قیاس بوجود آمده است . به طور مثال وقتی فیلمی مثل «خط ویژه» ساخته مصطفی کیایی را در جشنواره می بینیم که نشان از یک کارگردان خوش آتیه دارد ، دیگر تماشای آثاری چون «اشباح» یا «متروپل» برای مخاطب خاص تا حدی فاقد جذابیت می شود.
ارسال نظر