دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱

یک نشریه سینمایی بر روی باجه های مطبوعاتی

منتقدان سینما و بررسی دو فیلم جدید کیمیایی و مهرجویی/ «فیلم نگار» جدید منتشر شد

ماهنامه فیلم نگار شماره139

سینماپرس: در جدیدترین ماهنامه «فیلم‌نگار» شاهپور شهبازی، میلاد اکبرنژاد، علیرضا نراقی، نیوشا صدر، مهرزاد دانش، امیررضا نوری پرتو و ... به نقد دو فیلم سینمایی «متروپل» ساخته مسعود کیمیایی و «اشباح» به کارگردانی داریوش مهرجویی پرداخته‌اند.

بنابرگزارش سینماپرس، در شماره ۱۳۹ ماهنامه «فیلم‌نگار» موضوعات مختلفی از جمله سینمای ایران، سینمای جهان و نقد فیلم های روی پرده مورد بررسی قرار گرفته است.

در شرح صفحات این مجله آمده است:

سرمقاله

سينمای دينی/ قرآن ص ۶

سينمای ايران:  ۱۰ دقيقه اول ص ۸/  سكانس برگزيده ص ۱۰/  بانك فيلمنامه (خانه سينما) ص ۱۲/  اكران (بررسي فيلمهاي روي پرده)؛ اشباح، متروپل، پنجاه قدم آخر ص ۱۳/ پرونده دو فيلم (متروپل، اشباح) ص ۱۶/  عناصر روايي و سبكي در متروپل ص ۱۸/ پيشنهادهايي براي خوانش اشباح ص ۲۶/ تاملي بر روايت در فيلمنامه متروپل ص ۳۱/ مقايسه اشباح مهرجويي با نمايشنامه ايبسن از منظر نشانه شناسي فرهنگي ص ۳۳/ مولفه هاي ناتوراليستي در نمايشنامه اشباح ص ۳۶/ داستان متروپل ص ۴۰/ شخصيت پردازي فيلمنامه اشباح مهرجويي در مقايسه با نمايشنامه ايبسن ص ۴۱/ نوستالژي و نسبت آن با آثار متاخر كيميايي ص ۴۴/  ويژگي هاي نمايشنامه خوش ساخت در اشباح ص ۴۷/ پوشه پنجاه قدم آخر: شخصيت پردازي ص ۵۰/ نگاهي به فيلمنامه ص ۵۲/ تحليل جامعه شناسي فيلم زندگي مشترك آقاي محمودي و بانو ص ۵۴/ بن مايه: ويژگي هاي صحنه دراماتيك ص ۵۸

سينمای جهان: سناپس: لبه فردا، گوزديلا، مسابقه دشمني، ماليفيسنت، حلقه بلينگ، سرزمين يخ زده، هتر بزرگ بوداپست، فيلم لگو، عمليات آجيل، ثور: دنياي تاريك ص ۶۴/ عادات نوشتن: ۱۰ عادت نوشتن فيلمنامه نويسان بزرگ سينما ص ۷۱/ الگو: ۲۰ پيرنگ اصلي فيلمنامه ص ۷۵/ مانند استادان بنويسيم (ويليام فاكنر) ص ۷۹/ مكاشفات: سخنراني برايان هلگند در سمينار فيلمنامه نويسي بفتا ص ۸۴/ تجربه هاي پراكنده: بررسي نقش فيلمنامه نويس در چشم انداز نوين ديجيتال ص ۹۲

مستند و كوتاه: گفت وگوي ورنر هرتزوگ و جاشوآ اوپن هايمر ص ۹۶/ گفت و گو با مورگان نويل برنده اسكار ۲۰۱۴ ص ۱۰۱/ نگاهي به مستند بيست قدم تا ستاره شدن ص ۱۰۴/ يادداشتي بر مستند تصوير گم شده ص ۱۰۵

فيلمنامه كامل: رودخانه مرموز ص ۱۰۷/ يادداشت مترجم ص ۱۴۵/ سكانس طلايي ص ۱۴۶/ قرائت فيلمنامه از منظرهاي گوناگون (منتقد مخاطب و نظريه پرداز) ص ۱۴۷/ نگاهي به رويكرد فيلمنامه به امكانات ژانر جنايی - معمايی ص ۱۵۳/ نقطه اوج ص ۱۵۵/ نگاهی به فيلمنامه ص ۱۵۸/ گفت و گو با برايان هلگلند ص ۱۵۹

ماهنامه فیلم نگار شماره139

بر اساس این گزارش در مجله اخیر میتوانید مطالب ذیل را مطالعه کنید:

حفره ها و مکاشفات متن

حسین مهکام: مدتی با دوستی بحثی جدی داشتیم درباره این که از میان دو گزینه زیر چه کسی فیلمنامه نویس تر است؟ یک: کسی که شش ماه به یک داستان فکر می کند و بعد می نشیند و بسیار مهندسی شده فیلمنامه اش را می نویسد. دو: کسی که می نشیند پشت میز و در سه شبانه روز یک فیلمنامه را از ابتدا تا انتها می نگارد و خلاص. ...

پرونده دو فيلم (متروپل، اشباح)

چراغهای رنگی جهان اخلاق

شاهپور شهبازی: متروپل سینماست، هامون سینماست، باشو غریبه کوچک سینماست. ناخدا خورشید سینماست. طعم گیلاس سینماست. جدایی نادر از سیمین سینماست. اما سینما کیمیایی نیست. سینما مهرجویی نیست. سینما بیضایی و تقوایی و کیارستمی نیست. سینما نادری و فرهای نیست. سینما چشم نیست. چشمهاست. صدا نیست صداهاست. دهان نیست دهان هاست.

متروپل را بر پرده سفید کاغذ می بینم دیدن متن اما، چشم آگاه عدالت جو می طلبد. ...

خواندن اشباح به سنه یک هزار و سیصد و نود و سه

میلاد اکبرنژاد: اشباح ایبنس یک نمایشنامه سه پرده ای است. البته واضح است که آن چه ما امروز از یک ساختار سه پرده ای مراد می کنیم و کاربرد آن را در نحوروایی بسیاری فیلم ها در می یابیم. ...

دلزده از خوبی های دلنشینی که بدی های تو می شود!

علیرضا نراقی: پیش از تبیین و چینش ارکان داستانی در یک فیلمنامه و شروع پرده اول پدیده ای به نام ورودیه وجود دارد چیزی که نوعی رویارویی و رویکرد فیلمنامه نویس به جهان ذاستانی را بیان می کند و ...

ما همه اشباحیم

نیوشا صدر: در اشباح مهرجویی اغلب شخصیت ها با وجود  قرار گرفتن در برخی موقعیت های مشابه هم چنان بر نگرش پیشین خود باقی می مانند. سارا تمام عمر با همسری فاسد و دور از پسرش زندگی می کند و زندگی رزا نیز به خاطر حفظ آبرو و پنهان ماندن هویت پدر واقعی اش از دست می رود و ...

عطف بماسبق

مهرزاد دانش: بررسی فیلمنامه منروپل حکایتی تکراری است و از معدود مواردی است که به سادگی عطف بماسبق می شود. آثار کیمیایی مخصوصا چندین کار آخرش اگرچه متعلق به سینمای قصه گو هستند اما در آن ها رعایت قواعد قصه گویی انجام نشده است. ...

همه این شبح های دوست نداشتنی

امیررضا نوری پرتو: داریوش مهرجویی از اندک فیلمنامه نویسان و کارگردانان تاریخ سینمای ایران است که در کارنامه کاری اش می توان فیلم هایی را پیدا کرد که اقتباسی هستند. از گاو و آقای هالو و دایره مینا و لیلا و درخت گلابی گرفته که از داستان های ایرانی و بومی برداشت شده اند تا پستچی  و سارا و پری و حتی بانو. ...

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.