یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴

کتابخانه سینماپرس

«بنیان‌های نظری و عملی موسیقی فیلم» به ویترین کتابفروشی‌ها آمد

کتاب بنیان‌های نظری و عملی موسیقی فیلم

سینماپرس: کتاب «بنیان های نظری و عملی موسیقی فیلم» اولین اثر مستقل در حوزه موسیقی فیلم کشورهای اسلامی محسوب می شود، مباحث این کتاب از موضوعات نظری مرتبط به دیدگاه اندیشمند مسلمان در حوزه درام و موسیقی آغاز می‌شود.

به گزارش سینماپرس کتاب «بنیان های نظری و عملی موسیقی فیلم» اولین اثر مستقل در حوزه موسیقی فیلم کشورهای اسلامی محسوب می شود، مباحث این کتاب از موضوعات نظری مرتبط به دیدگاه اندیشمند مسلمان در حوزه درام و موسیقی آغاز می شود و به ارایه راهکارهای فنی و سپس بررسی تحلیلی موسیقی فیلم در مصر می رسد در ادامه با مطالعه موردی به شیوه تطبیقی درباره دو فیلم مطرح در حوزه اسلامی و مسیحی به پایان می رسد. این کتاب بیشتر موسیقی آهنگسازان مصری تبار را مورد بررسی قرار داده است.

«یکی از مهمترین اتفاقات زندگی عبدالوهاب ملاقات با احمد شووقی در سال ۱۹۲۴ است. این اتفاق در کازینوی اسکندریه که ارکستر عبدالوهاب اجرا می کرد، رخ داد. در این زمان محمد عبدالوهاب نوجوانی بیش نبود. ملاقات با احمد شووقی آغازی در زندگی این جوان بود. در ادامه راه احمد شووقی با حمایت های گوناگونش همچون گرفتن معلم فرانسه برای عبدالوهاب و معرفی او به هنرمندان و سیاستمداران زمینه را برای رشد وی آماده کرد.» بخشی از کتاب «بنیان های نظری و عملی موسیقی فیلم» نوشته محمدرضا آزاده فر، صادق رشیدی و حمیدرضا رضایی را از نظر گذراندید. کتابی که شیوه آهنگسازی برخی از آهنگسازان سینمای مسلمان را بیان کرده است.

در بخشی از کتاب آمده: «موریس ژار موزیسین موسیقی فیلم «محمد رسول الله (ص)» را بر اساس فواصلی ساخته است که قبلا در فیلم لارنس عربستان ساخته بود. اما اینک در فیلم «محمد رسول الله (ص)» این تم به دنیای موسیقی ایرانی و به ویژه فواصل حال و هوای گوشه هایی از همایون، نزدیک تر است. این موسیقی شاید ناب ترین شکل تبلور و تجلی معنویت و نازل شدن وحی در لحظه ای باشد که پیامبر (ص) با آن مواجه بودند.»

کتاب «بنیان های نظری و عملی موسیقی فیلم» تولید مرکز پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است که در قطع رقعی و در شمارگان ۲۵۰۰ نسخه توسط سوره مهر منتشر شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.