رئیسیان در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «زمانی که می خواستم فیلم «چهل سالگی» را بسازم به همه مراجع ممکن حمایتی اعم از بنیاد سینمای فارابی، موسسه رسانه های تصویری، سازمان سوره حوزه هنری و شهرداری تهران مراجعه کردم و از سوی هر کدام از این مراکز حمایت های شفاهی مطرح شد.»
نویسنده فیلم «گزارش یک قتل» بیان داشت: « زمان اجرا و عملیات مربوط به تولید فیلم آن چنان زمانبر شده بود که عملا دیگر نفعی برای من و فیلم وجود نداشت. در همین بحبوحه با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به قرار داد مکتوب با امضا و مهر قائم مقام وقت سازمان رسیدیم که البته آقای رضاداد و حیدریان تمایل داشتند این اتفاق در آن سازمان بیافتد، چرا که فیلم منطبق با اهداف آن سازمان بود.»
کارگردان فیلم «ایستگاه متروک» در ادامه گلایه های خود افزود: «در این میان یکی دو نفر از مدیران رده میانی آن دوره سعی کردند تا جلوی عملی شدن این موضوع را بگیرند و علی رغم داشتن قرارداد مکتوب سازمان فرهنگی هنری از انجام این تعهد امتناع کردند.»
این کارگردان و تهیه کننده اظهار داشت: «پس از آن من پیگیر مسئله شدم به طوری که شهردار در آن زمان نامه ای برای سازمان نوشتند و باز هم توسط آقای نوریان و دیگر دوستان سازمان مورد امنتاع قرار گرفتم و نکته جالب اینجاست که بعدها سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و همان موسسه ذیربط رایت فرهنگی این فیلم را خریداری کرد.»
رئیسیان کارگردان فیلم «ریحانه» در ادامه افزود: «من به عنوان یک هنرمند تمام پیگیری های لازم در جهت احقاق حقم را انجام دادم و سرانجام سال گذشته همان سازمان مجبور به پرداخت خسارت هم شد. حبیب کاشانی در شورای شهر و آقای خوراکیان در سازمان فرهنگی به شکایت من رسیدگی کردند که در نهایت مدیران پیشین سازمان برای عدم انجام تعهدات، مقصر شناخته شدند.»
وی ضمن بیان اینکه تنها صلاح دفاعی یک هنرمند، اثرش است، اظهار داشت: «هنرمندان اگر وابستگی های خاص مدیران را نداشته باشند خیلی تنها هستند. در همان شرایط ۴ فیلم دیگر مبالغ کلانی از سازمان دریافت کردند و تنها قراردادی که هرگز اجرایی نشد قرار داد فیلم «چهل سالگی» من بود؛ این سوال بزرگی نیست! من این را برای اولین بار مطرح کردم که بگویم چگونه ۲ نفر از مدیران وقت سازمان در اثر القائات دیگران مقابل یک هنرمند ایستادند.»
وی در پایان خاطر نشان کرد: «این افراد جدیدی که وارد عرصه مدیریت فرهنگی شهرداری می شوند باید فارغ از مسائل آشنایی و نزدیکی و دوری با هنرمندان پیرامون کل سینما در انطباق با اهدافشان کار کنند و خاطرات تلخ گذشته را تکرار نکنند.»
شاین ذکر است روز گذشته سینماپرس همزمان با انتشار خبری از تغییر اعضای هیأت مدیره موسسه تصویر شهر و تحلیلی کوتاه از حضور علیرضا رضاداد مشاور عالی و فعلی رئیس سازمان سینمایی در آن مجموعه نوشت: در دوران حضور وی ایجاد برخی تعهدات بی پشتوانه در قبال سینماگران از جمله در خصوص تولید فیلم «چهل سالگی» علیرضا رئیسیان که به رسانه ها نیز کشیده شد برای مدیران وقت موسسه مشکل ساز شده بود.
ارسال نظر