چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷

سینماپرس و گپی با یک کارگردان فیلم کوتاه

خبر«پویا نبی» از اتمام تصویربرداری«سایلنت»/اکران فیلم‌های «هنر و تجربه» می‌تواند با برنامه ریزی بهتری انجام شود

پویا نبی-کارگردان فیلم کوتاه

سینماپرس: پویا نبی کارگران فیلم کوتاه که فیلم «ماه عسل» به کارگردانی وی در فصل پاییز در گروه هنر و تجربه اکران شد در گفتگو با خبرنگار سینماپرس از پایان تصویربرداری فیلم جدیدش با نام «سایلنت» خبر داد و با اشاره به اکران فیلم های گروه هنر و تجربه اظهار داشت: اکران فیلم های هنر و تجربه می توانست با برنامه ریزی بهتری صورت بگیرد.

این فیلمساز در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: اکران فیلم های کوتاه در دو جنبه قابل بررسی است که یکی جنبه مثبت و دیگری جنبه منفی آن است.

این کارگردان در ادامه افزود: اینکه فیلم کوتاه پس از گذشت حدود ۱۰۰ سال از تاریخ سینمای ایران در سینماها اکران می شود به خودی خود اتفاقی خوب است چرا که مخاطبان علاقه مند می توانند فیلم های کوتاه را در سینما ببینند و فیلمساز نیز برای اولین بار با مخاطب روبرو می شود، در حالیکه پیش از این فیلم های کوتاه فقط در جشنواره ها، فرهنگسراها و محافل سینمایی اکران می شدند.

نبی با اشاره به نکته منفی این مسئله خاطرنشان کرد: از آنجا که روند اکران فیلم های کوتاه اتفاق تازه ای بود برنامه ریزی بهتری می توانست صورت بگیرد تا مخاطبان بیشتری به دیدن این فیلم ها می آمدند.

این کارگردان در ادامه خاطرنشان کرد: به غیر از یک سری اکران ها که شامل ساعات مناسبی می شدند دیگر اکران ها در ساعاتی از شبانه روز بودند که استقبال کمتری از آنها صورت می گرفت. به عنوان مثال اکرانی که در خانه هنرمندان برای این فیلم ها در نظر گرفته شده بود هربار که به آنجا سر می زدم حدود ۸۰ تا ۹۰ نفر بلیط خریده بودند و بیش از دو سوم سالن پر شده بود اما در سینماهای دیگر مثل سینما آزادی و کوروش اکران ها در ساعات نامناسبی بودند و مخاطبان کمتری به دیدن فیلم ها در این سینماها می رفت.

وی در ادامه این بحث اظهار داشت: مشکل بعدی که برای اکران این فیلم ها وجود داشت بحث تبلیغات است که بسیار ضعیف انجام شده بود.  هر چند من با نگاهی که به سایت هنر و تجربه داشتم متوجه شدم که خوشبختانه به نظر می رسد این مشکل را تا حدی رفع کرده اند و سانس فیلم ها در ساعاتی مناسب در نظر گرفته شده است.

کارگردان فیلم کوتاه «شبی که زمین ایستاد» در ادامه افزود: متأسفانه ۷۰ درصد اکران ها در سانس های مرده سینماها صورت می گرفت و این مسئله از ضعف های اکران گروه هنر و تجربه بود که امیدوارم با گذر از آزمون و خطاها جایگاه خود را در اکران فیلم ها پیدا کند چرا که این مشکل تنها شامل فیلم های کوتاه نمی شود و در این بخش ما شاهد اکران فیلم های تجربی و مستند هم هستیم.

این کارگردان خاطرنشان کرد: امیدوارم با در نظر گرفتن این مسائل فیلم «شبی که زمین ایستاد» در فصل بهار با اکران بهتری نمایش داده شود.

نبی با اشاره به وضعیت اقتصادی سینمای کوتاه ایران اظهار داشت: صد در صد مبلغ فروشی که فیلم های گروه هنر و تجربه دارند علیرغم سایر فیلم ها به تهیه کننده ها داده می شود و همین مسئله باعث شد فیلم های «پرویز» و «ماهی و گربه» به سود دهی نیز برسند و این رویه برای من نیز با سوددهی همراه بود، چرا که ساخت فیلم «ماه عسل» با هزینه یک میلیون تومان انجام شد اما دوستانی که فیلمشان با مبالغ بیشتری ساخته شده بود از این لحاظ مطمئناً به سوددهی نرسیدند.

نبی در ادامه از ساخت فیلمی جدید خبر داد: تصویربرداری فیلم کوتاه جدیدم را که «سایلنت» نام دارد به تازگی به پایان رسانده ام و در حال حاضر علیرضا علویان مشغول صداگذاری و بهزاد عبدی مشغول ساخت موسیقی متن آن هستند. فیلم قصه سه دوست قدیمی را روایت می کند که با هم دوران خوشی را سپری می کردند و پس از رفتن به دانشگاه و رسیدن به بلوغ اجتماعی شبی دور هم جمع شده و اتفاقات گذشته را مرور می کنند.

این کارگردان در پایان عوامل ساخت فیلم «سایلنت» را معرفی کرد: در این فیلم تمام تلاش ما بر این بود که از عوامل حرفه ای سینما استفاده کنیم. حسام محمودی، محمدرضا غفاری و ندا جرئیلی از بازیگران آن هستند و علیرضا برازنده به عنوان تصویربردار، بابک اردلان به عنوان صدابردار، آیدین ظریف طراح صحنه، علیرضا علویان به عنوان صداگذار، بهزاد عبدی ساخت موسیقی و سهراب خسروی در سمت تدوین گر از کسانی هستند که در ساخت این فیلم همکاری کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.