دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳

نقد شفاهی مجموعه‌های روی آنتن/

آذین: «میکائیل» یک سریال پلیسی دیدنی و کلیشه‌شکن است

سریال میکائیل به کارگردانی سیروس مقدم

سینماپرس: یک مدرس سینما گفت: آثار پلیسی سیما و سینما تاکنون در حوزه مضمون و محتوا یا به بزرگنمایی بخش های حادثه پردازی و کلیشه های رایج آثار جنایی- پلیسی بسنده کرده اند اما سریال «میکائیل»؛ راوی حرف های تازه تری در فرم ، محتوا و پرداخت آثار پلیسی است.

جبار آذین، منتقد و مدرس سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد مجموعه تلویزیونی «میکائیل» ساخته سیروس مقدم اظهار داشت: مجموعه پلیسی- اجتماعی «میکائیل» نوشته سعید نعمت الله و ساخته سیروس مقدم قابلیت ها، امکانات و ظرفیت های ساخت آثار پلیسی جذاب را در سینما و تلویزیون گسترش داده است.

وی تصریح کرد: نگاه تازه و متفاوت فکری، عملکرد شخصیت های گوناگون به ویژه کاراکتر پلیس با حفظ سنت ها، تکیه بر آرمان ها که در دو سوی جبهه های حق و باطل صف آرایی کرده اند، همچنین انسان هایی که به رنگ خاکستری در جاده تکامل زندگی در آمد و شد هستند؛ به اضافه پرداخت قوی دراماتیک فیلمنامه، ساخت حرفه ای و جذاب هنری سریال «میکائیل» را در میان آثار پلیسی و اجتماعی کشور متمایز و برجسته کرده است.

این مدرس سینما گفت: آثار پلیسی سیما و سینما تاکنون در حوزه مضمون و محتوا یا به بزرگنمایی بخش های حادثه پردازی و کلیشه های رایج آثار جنایی- پلیسی بسنده کرده اند یا با مطلق انگاشتن انسان های مثبت و منفی، صرفاً چند ماجرای سطحی را در آوردگاه دزد و پلیس روایت کرده اند اما سریال «میکائیل»؛ راوی حرف های تازه تری در فرم، محتوا و پرداخت آثار پلیسی است.

 آذین در ادامه افزود: مجموعه تلویزیونی «میکائیل»، داستان و حوادث خود را با تمرکز در ماجراها، رخدادها، جدال های خیر و شر در میان خانواده ها و محافل اجتماعی بازگو می کند.

وی ادامه داد: در سریال «میکائیل» با چیدمان دقیق، ظریف، عمیق و باورپذیر آدم ها، ماجراها، پیوند با زندگی خانوادگی و اجتماعی آن ها به وسیله هنر نویسنده و کارگردان از مرز کلیشه ها گذشته و اثری دیدنی را شکل داده است.

این منتقد سینما در ادامه یادآور شد: گزینش خوب بازیگران توانای مجموعه و بازی های مناسب آن ها در ایفای نقش کاراکترهای پرداخت شده و قوی، «میکائیل» را در حیطه آثار پلیسی متمایز کرده است.

وی تصریح کرد: توجه به موضوع های اجتماعی، انتخاب مکانی تازه و بدیع برای پرداخت قصه ها یعنی جزیره قشم و اهمیت دادن به مسائل زندگی، خانوادگی و آئین ها از جمله امتیازهای ساخته جدید سیروس مقدم است.

آذین گفت: سریال «میکائیل» با ارائه چهره های واقعی از ابعاد وجودی، عملکرد پلیس و خلافکاری شخصیت هایی منطبق با واقعیت و در عین حال تماشایی را بازآفرینی کرده است و با آسیب شناسی معضل مواد مخدر و قاچاقچیان؛ تصاویر قابل بحث و نقد از منظر اجتماعی به وجود آورده است.

این منتقد در ادامه بیان داشت: «میکائیل» صرفاً یک مجموعه پلیسی موفق نیست بلکه یک اثر روانشناختی، جامع شناسانه و هنرمندانه از سیروس مقدم، حمید نعمت الله و رسانه ملی است.

وی گفت: «میکائیل» تیپ خوشگل، بدون احساس و خشن کلیشه ای پلیس در آثار پلیسی را در هم شکسته و سیمایی زنده، انسانی و پویا از او ارائه کرده است.

جبار آذین در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: علاوه بر تصویر برداری خوب این مجموعه باید از بازی های تاثیرگذار کامبیز دیرباز، کامران تفتی، علیرضا خمسه، متین ستوده و بهنوش طباطبایی هم به نیکی یاد کرد.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.