حسین سلطان محمدی منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد سریال «میکائیل» به کارگردانی سیروس مقدم اظهار داشت: داستان سریال «ميکائيل»، داستان خيلی نامتعارفی در گردونه چنين داستان هايی نيست و آنچه ماجرا را برای مخاطبان میلیونی صدا و سیما کنجکاو و جذاب می سازد، چگونگی نحوه روايت است، اوج و فرودهايی که بتوان هر شب در ساعت معين، به تماشای آن نشست.
وی گفت: در اين نمونه جديد از سيروس مقدم، ما با همان روش های تصويرپردازی مرسوم وی، بازيگران، شخصيت پردازی های آثار پليسی او مواجه هستيم.
سلطان محمدی در ادامه بیان داشت: فيلمبرداری با زاويه های معمولاً ناثابت، اعوجاجگونه، قابهای وارونه و در حال چرخش که بيشتر برای القای حس تنش، نگرانی و اضطراب از سوی کارگردان به بينننده به کار می رود يا داشتن قاب های بسته از صورت کاراکترها، تک چشم يا درشت نمايی از او واکنش های صورت، حرکت دست و انگشتان و... بخشی از روش های اين کارگردان برای ارائه حداکثر جزئيات يک داستان پرتنش پليسی و هيجان آفرين است.
وی در ادامه افزود: علاوه بر اين، در صحنه های موتورسواری سریال، چه در سطح معابر شهری و چه در سطح فضای طبيعی و بکر جغرافيای منطقه، باز هم اين قاب بندی تصويری ديده شده است. بازيگران فيلم نيز همه در نقش های تقريباً قبلی خود فرو رفته اند و همان واکنش های آشنای خود را نشان داده اند.
سلطان محمدی در ادامه یادآور شد: در داستان پردازی نيز موضوع قانون، پليس يکه و تنها، قهرمان منفی با پوشش انسان مظلوم و البته دراندازه جغرافيای ۶۰ کيلومتری، با يک وردست و پادوی مسلط به پيشبرد جريان خلاف و هدايتگر امور قاچاق، قتل، ترور، صحنه سازی، پاک کردن نشانه ها و اصطلاحاً يک پاک کننده، دراينجا نيز ديده می شود و البته تاکيد بسيار مقام بالادستی پليس که قانون بايد رعايت شود و مدرک برای جلب متهم نياز است.
وی ادامه داد: همچنين روش زندگی ساکنان محلی، سلطه فقر، فساد و نيز پدرخوانده موجود در منطقه و جالب تر از همه عنصری در خانواده اين پدرخوانده که طی سال ها زندگی با او (منظور، همسر اوست)، متوجه امور خلاف شوهرش نشده و اکنون در زمان افليجی، متوجه غصبی بودن خانه می شود و برای نمازخواندن به مسجد می رود.
حسین سلطان محمدی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: نکته جالب اين مجموعه که همچنان بايد تا انتها آن را ديد، گفته هايی است که از زبان مافوق پليس شنيديم و در آن بر سنگ زيرين آسياب بودن پليس اشاره داشته و سپس به اينکه اگر مردم به ظاهر با ما نيستند اما در باطن ما را قبول دارند و با ما هستند، تاحدودی به ارتباط پليس با مردم در جامعه عادی خودمان در سال های اخير اشاره داشته است.
ارسال نظر