چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶

اختصاصی سینماپرس

۹ سوال مهم و سرنوشت‌ساز کمیسیون فرهنگی مجلس از وزیر ارشاد درباره وضعیت پرابهام سینمای کشور

مجلس شورای اسلامی*

سینماپرس: حجت الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کارگروه هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: ابهامات زیادی در رابطه با مسئله سینما در کشور وجود دارد که ما در قالب ۹ سوأل، آن ها را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرسیده ایم و امیدواریم هرچه زودتر پاسخ این سوألات برای ما روشن شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تمامی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به غیر از آقایان علی مطهری، شجاعی و جعفرپور این نامه را که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده است، امضا کرده اند.

وی ادامه داد: سوألاتی که در رابطه با مسئله سینما مطرح شد همگی جزو مهمترین اشکالات در عرصه سینماست که اگر  آقای جنتی  به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آنها پاسخ دهند زمینه بسیار خوبی برای رفع ابهامات در رابطه با این هنر مهم و حساس فراهم خواهد شد.

حجت الاسلام پژمانفر مضمون سوألات مطروحه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را بدین گونه برای خبرنگار سینماپرس توضیح داد:

۱- پازل سازمان سینمایی برای رفع توقیف فیلم های مسئله دار و اکران آن به صورت سریالی در حال تکمیل است و فیلم هایی که توقیفی است و اکران هر کدام از آن ها برای نظام هزینه هایی را ایجاد می کند در دستور کار قرار گرفته است. علت این امر چیست؟

۲- سازمان سینمایی هنوز در سیکل معیوب تصویب و ارائه پروانه ساخت و ارائه مجوز پروانه نمایش باقی مانده است و هیچ فکری برای این سیکل معیوب صورت نمی گیرد. چرا؟

۳- بسیاری از هنرمندان خود را موظف به ارائه فیلمنامه کامل نمی دانند و یا فیلمنامه ای ارائه می دهند و می روند فیلم دیگری می سازند؛ نسبت به این امر چه تدبیری وجود دارد؟

۴- حضور مدیران ارشاد و سازمان سینمایی سر صحنه فیلم هایی که کارگردانان آن ها با ساخت فیلم هایی با موضوع فتنه پیش از این عناد خود را در آثارشان به نظام به وضوح نمایش داده اند چه مفهومی دارد؟

۵- گروه «هنر و تجربه» با هدف کمک به سینمای ایران تأسیس شد اما عملاً می بینیم این گروه شرایط اکران فیلم های مسئله دار را فراهم می کند و از قانون آیین نامه شورای صنفی نمایش هم تبعیتی نمی کند علت چیست؟

۶- اکران فیلم های متعدد خارجی و فیلم هایی با موضوعات حساسیت برانگیز در زیر سوأل بردن دفاع مقدس چه توجیهی دارد؟

۷- ارائه مجوز نمایش به فیلم هایی که با ارائه تصاویر غلط از خانواده های مذهبی و سنتی که پازل غرب را در تخریب جامعه ایرانی و اسلامی تکمیل می کنند به چه علت است؟

۸- چرا کسانی که فیلم هایشان به هر دلیل برای اکران مناسب شناخته نشده با ارائه مجوز ساخت برای فیلم های دیگر مورد تشویق سازمان سینمایی قرار می گیرند؟ چرا پرونده کاری این کارگردانان مورد بررسی قرار نمی گیرد؟

۹- با توجه به اینکه سالانه صدها میلیارد تومان آثار سینمایی کشور به طور قاچاق تکثیر وتوزیع می شود و ضربه بزرگی بر تهیه کنندگان قانونی آثار سینمایی وارد می گردد علت سازمان سینمایی در این خصوص چیست؟

لازم به ذکر است حجت الاسلام والمسلین پژمانفر به عنوان نماینده سوأل کننده و مرتضی آقاتهرانی، محمدرضا آشتیانی فر، احمد سالک، سیدعلی طاهری، بیژن نوباوه وطن، سیدمرتضی حسینی، لاله افتخاری و مفید کیایی نژاد از امضا کنندگان این نامه به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

در عین حال یک منبع موثق از وصول این نامه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارجاع و بررسی آن در سازمان سینمایی خبر داد؛ حال باید دید پاسخ به پرسش های متعدد نمایندگان ملت از چه طریقی صورت خواهد گرفت، اینکه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با پاسخ مکتوب یا حضوری وزیر ارشاد در کمیسیون قانع می شوند و یا اینکه موضوع به صحن علنی و یا بکار گیری ابزارهای دیگر همچون استیضاح وزیر کشیده خواهد شد یا خیر از سوالاتی است که افکار عمومی و رسانه های گروهی در انتظار آن خواهند بود.

علی جنتی وزیر ارشاد طی روزهای اخیر دومین کارت زرد خود را در صحن علنی مجلش از نمایندگان گرفت.

نظرات

  • محمد ۱۳۹۴/۰۳/۲۸ - ۱۰:۱۴
    2 3
    باسلام تیم مدیریت حاضر در سازمان سینمایی کشور همان طور که هیچ طرح وبرنامه ای برای اجراومدیریت نداشته اند برنامه ی اجرایی جدید ی را هم نتوانستند طراحی وتدوین واجرا کنند کسانی که نمی توانند بدون پول کارکنند حتما برنامه ای هم ندارند آقای فرخنده کیش با کاسه و.... شهر به شهر می گردد تا با پول مردم در شهرداری ها وادارات پول دار محترمانه سکل معیوب چرخه امور را در حد تبلیغات ..... به حرکت در آورد غافل از اینکه تا زمانی این پول ها در جای مدیریت صحیح هزینه نشود روزگار مدیریت سینما بدتر از این خواهد بود
  • رضا ۱۳۹۴/۰۳/۲۹ - ۱۰:۴۰
    1 2
    درچرخه مدیریت کلان سینما که همه اهل علم، معتقدند سینما زیرمجموعه هنر و هنر زیرمجموعه فرهنگ است اگر در سیاست های کلان کسی به فکر رفاه و معیشت سینماگران نباشد حکایت گرسنه دین و ایمان ندارد یقه سینما هنر و فرهنگ جامعه اسلامی را خواهد گرفت، همانطوریکه اکنون عده ای با هرترفندی برای بدست آوردن پول هنرمندی را فدای رفاهی می کنند که گاه دربستر بی عدالتی بدست آورده اند درماهی هستیم که مرتب برای سینماگران اخطارهای پیامکی می آید که اگر چنین نکنید یا نقص پرونده را کامل نکنید بیمه تامین اجتماعی شما که حداقل فاکتور و مقدمه ای برای سایر خدمات رفاهی است قطع میشود و چه بسا بیمه عده ای هم قطع شد. وقتی صندوق اعتباری هنرمندان پای آدمهایی را به صندوق باز می کند که متولی حمایت از آنها مراجع دیگر است طبعا بودجه کم می آید و باید دست به کار ریزش شد و اینجاست که بی عدالتی ها رخ می دهد آن هم درشرایطی که مدیران کلان سینما نتوانسته اند چاره ای برای امنیت شغلی و بیکاری و کم کاری و هزینه بیکاری درسینما داشته باشند. اینکه ازمبادی غیرسینمایی بودجه ترزیق میشود و عده ای خاص برسرسفره سینما می نشینند که مبنای رشد و توسعه نیست اینکه فلان بانک پولش ازکجا می آید که خرج جیب عده ای میشود جای سوال دارد وشبهه برانگیزاست و بسیاری از مسایل ریشه ای سینما همچنان دربن بست راه حل ها باقی مانده اما مراسم و سوردادن به بهانه های مختلف حتی از شاعران نامی مایه بگذاریم ولی حرفهای پند و اندرز گونه این حافظان شعر و ادب ازاین گوش وارد میشوند و از گوش دیگر بیرون می روند جامعه فرهنگی هنری سینمایی ما نیازمند طرحی نو است تا بتواند با رویکردهای عدالت محور به جامعه هنر و سینما نگاه کند و اختلاف طبقاتی میان این جامعه ازبین برداشته شود... ما به نورسبز عدالت چشم دوخته ایم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.