یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵

جبار آذین و نقد شفاهی فیلم در حال اکران

ملاقلی پور «قندون جهیزیه» را باانرژی مثبت و نگاهی شفاف به مشکلات جامعه ساخته است

فیلم سینمایی« قندون جهیزیه »

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما در نقد فیلم سینمایی «قندون جهیزیه» که این روزها در حال اکران است، اظهار داشت:علی ملاقلی پور با دستانی پر، نگاهی شفاف به جامعه و انرژی مثبت و زنده وارد عرصه سینمای حرفه ای ایران شده و می تواند علاوه بر زنده نگه داشتن یاد و آثار شادروان رسول ملاقلی پور در آینده جایگاه شایسته را در سینمای ایران به خود اختصاص دهد.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نخستین ساخته سینمایی علی ملاقلی پور یک فیلم اجتماعی قصه گو است. این موضوع نشانگر دغدغه و توجه او به اوضاع اجتماعی کشور و مناسبات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در جامعه است؛ ضمن اینکه ویژگی قصه گویی، نمایانگر علاقه و سلیقه درست این فیلمساز جوان و شناخت خوب ذائقه تماشاگر ایرانی است که به آثار قصه گو علاقمند است.

وی ادامه داد: ملاقلی پور سینما را نزد پدر مرحومش که از فعالان سینمای کشور و احیاء کنندگان سینمای دفاع مقدس بودند آموخت و امروزه با تلفیق دانش مطالعاتی و سینمایی خود با تجارب اجرایی در سینما و همچنین زندگی دلسوزانه و آگاهانه با مردم، توانسته در جایگاه فیلمسازی پر انرژی و خلاق که به ابزار سینما تسلط دارد و دیالوگ با مردم را بلد است در سینمای ایران جلوه کند.

این منتقد پیشکسوت سینما تاکید کرد: «قندون جهیزیه» نقد و آسیب شناسی مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور در قالب قصه ساده و صمیمی زندگی یک زوج جوان به نام های «عطا» و «معصومه» است که در میان کشمکش های معیشتی و اقتصادی گرفتار آمده اند و تلاش می کنند با حفظ شخصیت و معرفت و داشته های انسانی، اخلاقی و دینی خود در قبال مشکلات بایستند و به رغم سختی ها و معضلات ناخواسته اجتماعی زندگی سلامت خود را ادامه دهند.

وی افزود: فیلمساز موضوع تلخ فیلم خود را با چاشنی طنز و بدون شعار و اغراق و سیاه نمایی به مثابه نمایش یک زندگی برای ایجاد امید و تکامل انسانی به نصویر کشیده است .

وی در ادامه توضیحات خود اظهار داشت: بررسی تاثیر معضلات اقتصادی و فقر و تنگ دستی در زندگی انسانها و نگرش و مواجه نسل جوان با مشکلات زندگی، نگاه به نقش و تاثیرات رسانه هایی چون سینما، تلویزیون، ماهواره و اینترنت در میان خانواده ها و ضرورت فرهنگ سازی میان مالک و مستاجر بخشی از موضوع های فیلم جمع و جور و صمیمی «قندون جهیزیه» است.

آذین با اشاره به بازی ها و کارگردانی این فیلم سینمایی تصریح کرد: بازی های متفاوت و خوب صابر ابر و نگار جواهریان و همچنین حضور اکبر عبدی، فیلمبرداری شایان توجه مسعود سلامی، صحنه سازی و قاب بندی های مطلوب سینمایی، کارگردانی هوشیارانه علی ملاقلی پور به ویژه در صحنه های مرتبط با مجتمع مسکونی و آمدن صاحب خانه، بستن خیابان توسط برادر عطا و همچنین توجه به جزییات در فیلمنامه و در کنار آن مشاوره موثر بهرام توکلی از امتیازهای اثر سینمایی «قندون جهیزیه» است.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: ملاقلی پور با دستانی پر و نگاهی شفاف به جامعه و فردا و نیز انرژی مثبت و زنده وارد عرصه سینمای حرفه ای ایران شده و می تواند علاوه بر زنده نگه داشتن یاد و آثار شادروان رسول ملاقلی پور در آینده جایگاه شایسته را در سینمای ایران به خود اختصاص دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.