چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

آذین: «پدر آن دیگری» در میان خلاء آثار آموزشی و تربیتی اتفاق مبارکی در سینمای ایران است

فیلم سینمایی پدر آن دیگری

سینماپرس: جبار آذین منتقد سینما همزمان با آغاز اکران فیلم سینمایی «پدر آن دیگری» جدیدترین ساخته یدالله صمدی گفت: در زمانه ای که سینمای ایران از فقدان فیلم های خانوادگی با رویکرد آموزشی و تربیتی رنج می برد تولید این فیلم اتفاق مبارکی در سینمای کشور محسوب می شود.

این منتقد سینما در نقد شفاهی خود پیرامون این فیلم افزود: یدالله صمدی سینماگر حرفه ای کشور است که آلبومی متنوع و دیدنی از آثار سینمایی دارد و سریال خوش ساخت «شوق پرواز» توانایی خوب او را در تلویزیون هم به تماشا گذاشت پس از ۷ سال دوری از سینما با فیلم متفاوت و ارزشمند «پدر آن دیگری» بازگشتی مناسب، قابل تامل و تاثیرگذار به میدان هنر هفتم داشته است و در اثر دیدنی و خانوادگی اجتماعی خود علیرغم نزدیکی های ساختاری با آثار داستانی تلویزیونی از زاویه و نگاهی تازه به موضوعی انسان مدار و اخلاق گرا، تحلیل وارانه هزارتوی شخصیت انسان ها را مد نظر قرار داده و با محوریت مقوله آموزش و پرورش در قالب شخصیت یک کودک ۶ ساله و نشاندن آن در کانون خیر فیلمنامه و فیلم خود، خانواده ها را به تامل، تعمق و تفکر در این خصوص دعوت کرده است.

آذین با تاکید بر اینکه وظیفه اصلی سینما سال هاست که در کشور ما مغفول واقع شده و این فیلم وظیفه اصلی سینما و سینماگر را به خوبی به یاد همگان آورده است اظهار داشت: فیلم تماشایی صمدی علاوه بر امتیازهای فراوان داستانی، موضوعی، محتوایی و انسجام نسبی ساختار و توفیق سرگرم سازی مخاطب که وظیفه اصلی سینما است موفق شده راوی تاثیرگذار حرف های مهم و موثر در پردازش شخصیت ها از زوایای روانشناسی کودک، خانواده و جامعه باشد و یکی از بهترین آثار روان پردازانه سینمایی را در سینمای کشور به ظهور برساند.

وی سپس خاطرنشان کرد: شخصیت پردازی باورپذیر شهاب با بازی گیری هنرمندانه از ایفاگر نقش او و بازی های به نسبت پذیرفتنی بازیگرانی چون هنگامه قاضیانی و حسین یاری و روانی و صمیمیت و سلامت قصه در حین ارائه پیچیدگی های درونی و بیرونی کاراکترها به لحاظ بایدها و نبایدهاهای شکل گیری و قوام خانواده پرده از روی کوتاهی ها و غفلت های برخی والدین و مظلومیت و معصومیت کودکان بر می دارد و با زدن تلنگر به وجدان و شعور مخاطب خانواده ها را به بازنگری در خصوص توجه، مراقبت، آموزش، تربیت و مناسبات انسان دوستانه و آگاهانه به فرزندان شان تشویق می کند.

این مدرس دانشگاه افزود: ساخته متفکرانه صمدی در مجموع اثر موفق و تاثیرگذاری در حوزه سینمای خانوادگی و کودک محور ایران و فیلمی خوب و بامحتوا در کارنامه هنری پرامتیاز صمدی است؛ او فیلمنامه «پدر آن دیگری» را بر اساس رمانی با همین نام نوشته پرینوش صنیعی اقتباس کرده و با وفاداری به مضامین و خطوط داستانی آن فیلم خود را ساخته است که از این منظر در میان آثار اقتباسی سینمای ایران جایگاه بسیار مناسبی دارد.

آذین با اشاره به برخی نکات منفی این اثر سینمایی متذکر شد: فیلم صمدی در کنار نقاط قوت خود اشکال هایی هم دارد از جمله اینکه طولانی بودن زمان روایت قصه در فیلم فراتر از ظرفیت پرداخت موضوعی آن بوده و در کمرنگ شدن ساختار سینمایی و محتوایی آن تاثیر منفی گذاشته است.

وی در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: پوشاندن ضعف پرداخت دراماتیک فیلمنامه و داستان کودکی شهاب با ایجاد چندین داستانک کم مایه مانند داستان فرشته چندان موفق نبوده است؛ با این حال فیلم آموزشی صمدی به عنوان یک اثر خانوادگی و اجتماعی که مناسبات نادرست با کودکان را مورد آسیب شناسی قرار داده از بینش هنری خوبی برخوردار است و می تواند برای خانواده های ایرانی که شاید سال های درازی است نتوانستند در سینما فیلم خوبی را به تماشا بنشینند اتفاق مبارکی باشد.

نظرات

  • سامان ۱۳۹۴/۰۸/۰۷ - ۱۸:۴۱
    2 0
    فیلم پدر آن دیگری عالی بود ... به نظر من این فیلم یک اتفاق است در سینمای بدون اتفاق این روزها . اونقدر تاثیر گذار بود که چند بار اشکم را سرازیر کرد و در پایان با شوقی عجیب از سالن بیرون آمدم . درود بر یدالله صمدی با این فیلم حرفه ای و نجیب که به ما هدیه داد .

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.