پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

«چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»؛ فیلمی اجتماعی به دور از سیاه نمایی‌های رایج

فیلم سینمایی«چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»

سینماپرس: یک منتقد سینما همزمان با آغاز اکران فیلم سینمایی «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» گفت: اولین ساخته سینمایی وحید جلیلوند فیلمی اجتماعی است که برخلاف اغلب ساخته های سال های اخیر سینمای کشور به دور از سیاه نمایی های رایج و مرسوم ساخته شده و از این رو اثری درخشان در سینمای ماست.

جبار آذین در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» نخستین ساخته سینمایی وحید جلیلوند بی گمان از منظر روایت و پرداخت و نوآوری در فرم و محتوا و نگاه سلامت اجتماعی، آغازگر نوعی تحول در سینمای اجتماعی ایران است؛ سینمایی که در چند سال اخیر به دلیل توجه به فیلمسازان کشور به ویژه کارگردانان جوان به تحرک افتاده ولی به علت نداشتن سمت و سوی هدفمند و سازنده به سوی بزرگنمایی، تلخ اندیشی و سیاه نمایی رفته است.

وی با تأکید بر اینکه فیلم خوش پرداخت و با محتوای جلیلوند گویای این نکته مهم و ارزشمند است که می توان فیلم اجتماعی خوب ساخت اظهار داشت: جلیلوند نشان داد که می توان بدون لودگی و تمسخر فرهنگ جامعه، سیاه نمایی، کج اندیشی و دادن شعار و ادای روشنفکر مآبانه، مسائل و مشکلات اجتماعی و اقتصادی جامعه را آسیب شناسی کرد، تأثیرگذار بود و به توفیق اجتماعی هم رسید.

آذین سپس خاطرنشان کرد: فیلم انتقادی - اجتماعی «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» روایتی از زندگی انسان های دردمند و گرفتار است که با فراخوان آگهی یک رنج کشیده دیگر گرد هم می آیند تا مخاطب با دیدن آن ها از عمق رنج ها و غم هایشان به خود آید و مسئولانی که هنوز پایبند تعهد و تدین هستند برای رفع مشکلات مردم به حرکت درآیند.

این مدرس سینمای کشور ادامه داد: قهرمان اصلی فیلم جلیلوند، لوطی و عیار و پهلوان و حتی رابین هود هم نیست؛ او یک انسان معمولی است که شاید مانند بعضی ها می توانست خوبی ها را به دلیل نامرادی هایش به یقین تبدیل کند و یا به پوچی برسد؛ اما او اینگونه نیست و نشده است؛ جلال که زخم خورده است با تمام بضاعت مالی خود به یاری زخم خورده ها می آید.

وی با اشاره به داستان «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» گفت: این فیلم با طرح رنجنامه زندگی جلال و ورود به بخشی از زندگی زن جوانی که پیشتر نامزد جلال بوده و امروز سخت گرفتار است و دختری که برای نجات همسرش تکاپو می کند تماشاگر را به لایه های مختلف زندگی اجتماعی و خانوادگی آن ها می برد و عاقلانه و عاشقانه و دردمند، آسیب ها را به رخ می کشد تا خوب دیده شوند و خوب ها برای درمان آن همت کنند!

آذین در ادامه افزود: وحید جلیلوند با بهره گیری از سوژه نو، پرداختی متفاوت و استفاده از ساختاری بدیع و فضاسازی های بکر و همچنین پردازش خوب شخصیت ها و بازی گیری مناسب از بازیگرانش به ویژه سحر احمدپور که بسیار در این فیلم خوش درخشیده و همچنین نیکی کریمی، امیر آقایی، شاهرخ فروتنیان، برزو ارجمند و آفرین عبیسی اثری ارزشمند ساخته و راهی تازه در مقابل سازندگان متعهد آثار اجتماعی قرار داده است.

این منتقد پیشکسوت سینما در خاتمه این نقد شفاهی متذکر شد: «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» فیلمی است که مشکلات را می داند اما شعار نمی دهد، سیاه نمایی نمی کند و نقادانه و سازنده مسائل را رصد کرده و به نمایش می گذارد. جلیلوند در نخستین گام سینمایی خود چند گام به جلو برداشته است. این اثر فیلمی خوب و محکم برای جلیلوند در سینما و اثری دلنشین و تحول آفرین در سینمای اجتماعی ایران است که می تواند مخاطبان زیادی را به سالن های سینما بکشاند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.