سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹

در نشست رسانه ای جشنواره فیلم کوتاه عنوان شد؛

درخواست کمک مدیر عامل سینمای جوان از وزارت ورزش و جوانان

نشست خبری فیلم کوتاه تهران

سینماپرس: فرید فرخنده کیش مدیر عامل انجمن سینمای جوان امروز در بخشی از نشست خبری سی و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: ای کاش وزارت ورزش و جوانان به جای اینکه تاکیدش بر رفتارهای ورزشی و رشد عضلات نوجوانان باشد به رشد فکری و پیشرفت آنها هم فکر می‌کرد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس نشست رسانه ای سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران ساعتی قبل با حضور فرید فرخنده کیش (مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران)، سهیلا عسگری (مدیر روابط عمومی) و... در محل انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد.

فرخنده کیش در ابتدای این نشست خبری با تأکید بر اینکه جشنواره فیلم کوتاه تهران در حال حاضر یکی از برترین جشنواره ها در قاره آسیا است اظهار داشت: ما در صدد هستیم تا هرچه سریعتر این جشنواره را به ۱۰ جشنواره برتر سینمای کوتاه در جهان تبدیل کنیم و حضور ۲ فیلم ما در اسکار نویده دهنده این آینده روشن برای سینمای کوتاه کشور است.

وی سپس با تأکید بر اینکه سینمای کوتاه و تجربی نیاز به حمایت ویژه دارد خاطرنشان کرد: خانه کتاب با حمایت مادی و معنوی قرار است کتابخانه های انجمن سینمای جوان را تجهیز کند و خوشبختانه این نهاد با همراهی بنیاد سینمایی فارابی توجه ویژه ای به جشنواره نشان داده اند؛ ما در جشنواره امسال یک تفاهم نامه با مدیرعامل خانه کتاب امضا خواهیم کرد و امیدواریم از این طریق بتوانیم تولید فیلم های اقتباسی را در کشورمان افزایش دهیم.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ادامه داد: ما در همین راستا برای منتقد فقید سینمای ایران «زاون قوکاسیان» مراسم بزرگداشت ویژه ای در نظر گرفتیم و قرار است روزی را با عنوان سینما و ادبیات و یا سینما و کتاب خوانی همزمان با برگزاری هفته کتاب داشته باشیم.

فرخنده کیش در بخش دیگری از این گفتگو افزود: جشنواره فیلم کوتاه با  همکاری صنوف و مجموعه های مرتبط در پردیس سینمایی چهارسو برگزار می شود جشنواره در یک بخش ملی و بین المللی صورت می گیرد. امسال در بخش ملی ۱۷۰۱ فیلم مستند، داستانی، انیمشین و تجربی از ۱۳۲۳ نفر متقاضی حضور داشت؛ علیرغم این که سعی کردیم بدعت گذار حرکتی باشیم که زمان ارسال آثار به جشنواره را تمدید نکنیم اما حجم چشمگیری از فیلم ها بعد از زمان مقرر به جشنواره ارسال شد.

 وی گفت: ما باید یک نظام سازماندهی شده برای کشف فیلم های موفق در هر دوره جشنواره و در طول سال داشته باشیم که متاسفانه تاکنون نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: علاوه بر تیم های داوری ملی و بین المللی یک تیم مستقل ۷ نفره داوری فیلم های کوتاه داستانی و تجربی را بر عهده خواهند داشت و از سوی دیگر ۳۲ نفر منتخب فیلمسازان سینمای کوتاه ۳ جایزه را برای حمایت از تولید آثار بعدی فیلمسازان حوزه فیلم کوتاه در مراسم اختتامیه تقدیم خواهند کرد. ضمن اینکه گروه سینمایی «هنر و تجربه» نیز جایزه جداگانه ای را در این جشنواره به فیلم برگزیده شان اهدا خواهند کرد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در ادامه خبر داد: ما از سال گذشته در کنفرانس short film شرکت داشتیم و همین باعث شد تا این کنفرانس همراه با سازمان یونسکو امسال حمایتی از فیلم های جشنواره داشته باشند.

وی سپس به آمار فیلم های بخش بین الملل جشنواره اشاره کرد و گفت: در بخش مسابقه بین الملل کشور فرانسه با ۱۲ فیلم رکوردار حضور در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه است و کشورهای آلمان با ۱۱ فیلم، آمریکا با ۶ فیلم و انگلستان و نروژ با ۵ فیلم در رتبه های بعدی قرار دارند.

فرخنده کیش سپس خاطرنشان کرد: امسال بسیاری از کشورهای دنیا برای اولین بار در این جشنواره شرکت می کنند که مراکش، لیتوانی، نیوزلند، اندونزی، سنگاپور، عربستان سعودی، میانمار، برمه، برونئی و گینه بیسائو از جمله آن ها هستند.

وی در خصوص زمان نمایش فیلم ها عنوان کرد: نمایش فیلمها در پنج سالن از ۱۳:۴۵ تا ۲۲:۴۵ خواهد بود. امسال یک اصلاح کوچک داریم که تخصصی کردن نمایش‌ها است. داستانی، تجربی، انیمیشن، مستند و تجربی مستقل هر کدام به صورت جداگانه نمایش داده می‌شود.

این مدیر سینمایی  با اشاره به حضور اساتید سینمایی دکتر الستی، ‌ فکوری، اصلانی، صنعتی و تورج منصوری در جشنواره بیان کرد: در کنار استفاده از این اساتید سینمایی دو مهمان از کشور دانمارک داریم. با توجه به صرفه‌جویی که مورد نظر جشنواره است محدودیت دعوت داریم اما از شش فیلمساز خارجی دعوت کرده‌ایم که در صورت صدور ویزا میزبان آن‌ها خواهیم بود.

وی با اشاره به اهمیت بخش کودک و نوجوان افزود: ۷۵ فیلم کودک و نوجوان داریم که در سه روز اول جشنواره اکران خواهد شد؛ ضمن اینکه از این تعدادبه همراه یک نفر از خانواده‌شان برای حضور در جشنواره دعوت کرده‌ایم.

وی افزود: اگر امکان‌ داشته باشد مجموعه‌های متولی مثل وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پرورش و تربیت نوجوانان برای آینده فیلمسازی کشور باید متحد شوند و در این زمینه فعالیت کنند و امیدواریم از این فیلم‌هایی که در بخش کودک و نوجوان ساخته شده به عنوان ابزاری برای بررسی‌ و نگاه آسیب‌شناسانه این حوزه استفاده کرد.

فرخنده کیش گفت: شب المپیاد فیلم نوجوانان شب بیست و یکم آبان در پردیس چهارسو برگزار می‌شود و ای کاش وزارت ورزش و جوانان به جای اینکه تاکیدش بر رفتارهای ورزشی و رشد عضلات نوجوانان باشد و به رشد فکری و پیشرفت آنها هم فکر می‌کرد.

مدیر عامل سینمای جوان در خاتمه این نشست خبری افزود: امسال این جشنواره هیچ مراسم افتتاحیه ای ندارد و تنها مدیران سینمایی کشور با برخی از فیلمسازان یک روز قبل از برگزاری جشنواره به حرم مطهر امام راحل (ره) خواهند رفت تا با آرمان های آن عزیز سفر کرده تجدید بیعت داشته باشند؛ ضمن اینکه ۲۶ آبان ساعت ۶ عصر مراسم اختتامیه این جشنواره در حوزه هنری برگزار می شود.

نظرات

  • اذري ۱۳۹۴/۰۸/۱۲ - ۱۴:۳۲
    8 1
    سلام، دوست خبرنگار سينما پرس مطمين هستيد كل نشست را پوشش داديد؟ اين نشست جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران بود يا هفته فيلم و عكس يك دهستانراز يك شهرستان؟كلا همين؟پوستر جشنواره كو؟داورها كي هستن؟تيزر جشنواره چي شد؟ كارگاه هاي اموزشي؟ جلسات نقد و بررسي اثار؟ بخش جني بين الملل چي شد؟برگزاري همزمان چه شد؟انتشار كتاب هاي فرهنگي همزمان با جشنواره چي شد؟برنامه ها و پوشش رسانه اي جشنواره چي شد؟اي واي بر اقاي دبير و يارانش......اي واي بر ريس سازمان سينمايي كشور اي واي
  • استان البرز ۱۳۹۴/۰۸/۱۲ - ۱۶:۵۶
    6 2
    فیلم های ما قلع و قمع شد!جشنواره ای که شش روز از 9'صبح تا 11 شب بود شده 5 روز از ساعت 3 تا 10 یعتی نمایش از تصف کمتره این در حالی است که جشنواره فیلم تهران تنها امید ماست و ما از شهرستان می امدیم کلی کار میدیدیم حالا تا دو بیکاریم و 4 .5ساعت جشنواره .... حیف نیست تو رو خدا؟
  • مهران ۱۳۹۴/۰۸/۱۷ - ۰۹:۴۶
    1 0
    با درود سپاس از محموعه تلاش گران سينما پرس .... واقع امر با وحود گسترش روز افزون مراكز اموزشي وتوليدي سينمايي خاصه كوتاه هنوز نقطه اميد امال وتكيه گاه حوانان شهرستاني به سينماي حوان مي باشد وبا وحود تمام ضعف ها ومشكلات در ادوار مختلف نيت وقصد مديران اين مركز در جهت حمايت وكمك به چرخه توليد واموزش فيلم كوتاه بوده حال بعضي از مديران داراي برنامه وهدف مشخص وبلند مدت بوده وتعدادي صرفا جهت حفظ وضع موجود تلاش كرده اند بي شك صداقت وسعي تلاش همه قابل احترام وتشكر است ... مهمتر از همه بايد نگاه مديران فرا دستي خاصه وزارت محترم ارشاد .كميسون فرهنگي مجلس ووزارت خانه هاي مرتبط با حوانان درك درست واصولي از شرايط فرهنگي وهنري جامعه ونياز وخواسته برحق انان وتامين اعتبارات وامكانات وتحهيزات وپشتيباني نرم افزاري وسخت افزاري اين مركز كه داراي سابقه وپيشينه درخشان مي باشد است وگرنه اينكه يك زمان اعتبار بدهند وضع خوب باشد ودرعدم پرداخت ركود دلسردي حاكم شود فكر كنم هيچ مديري توانايي اداره همجنين مركزي را نخواهد داشت كار كرد دفاتر در شهرستانها تنها توليد فيلم يا اموزش سينما نيست يكي از مراكز فعال و تاثير گزار در جريانات فرهنگي وهنري هر شهر مي باشد به طوري كه شاخص فرهنگي واعتبار هنري ان شهر محسوب مي شود بيايد بدور از تنگ نظري با نگاهي صادقانه و كارشناسانه به فكر حمايت وهدايت اينگونه مراكز باشيم ... اقاي ميرزاخاني ارتباطات وروابط خوبي با نهاد رياست جمهوري داشت مستقيما پول هاي زيادي اورد جان تازه در رگ هاي انجمن بخشي وبحق خوب كار كرد شرايط ان زمان هم خوب بود اقاي ايل بيگي هم از اعبارات به جا مانده ان دوران انجمن را داره نمو د وحال به اقاي فرخنده كيش مانده با كلي خواسته وتوقع وانتظار كه ان هم به حق است وحساب خالي بدون پول ... به اعتقاد من با توكل به حضرت حق ومدد ازاو تكيه برذتوان وانديشه پويا وخلاق جوان فيلمساز ورويكرد مقاومتي مي شود بر مشكلات پيروز شد ..
  • سید یاسر ۱۳۹۴/۱۰/۱۰ - ۰۰:۳۳
    1 0
    با نظر بالا ( آقا مهران) کاملا موافقم، آقای میرزاخانی با ارتباط با نهاد ریاست جمهوری وقت بودجه های بسیار خوبی جذب کرده بودند و همین طور قیمت بالای نفت در آن زمان، و این بودجه با عددی قابل توجه به آقای ایل بیگی (فردی متخصص در روابط عمومی !!‌) رسید و ایشان به دلیل اینکه متخصص روابط عمومی هستند با خرج های هدفمند سعی در نشان دادن مدیریت خود کردند ( مدیریت مبتنی بر پول و نه مدیریت استراتژیک و در خدمت مجموعه و نظام) و سپس با شرایط مقاومتی حاضر کشور، خزانه ای خالی و بدون سکه را به مدیریت بعدی تحویل دادند !‌ بسیار مطلب به جایی از آقای مهران بود و سینماپرس می تواند این موضوع را مورد بررسی و موشکافی قرار دهد ... البته اگر بتواند حقایق را بیرون بکشد ! اعداد و ارقام واقعی را پیدا کند!‌:-)

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.