سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰

همراه با نقد جدیدترین فیلم های اکران شده در گروه «هنر و تجربه» مطرح شد؛

آذین: گروه سینمایی «هنر و تجربه» به دلایل غیرکارشناسی، آشفته و نابسامان بودن، لطمه های فراوان بر پیکره سینمای کشور و به ویژه سینمای بدنه زده است

جبار آذین*

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۳ فیلم سینمایی «تابو» به کارگردانی خسرو معصومی، «چهارشنبه» به کارگردانی سروش محمدزاده و «نیمرخ ها» به کارگردانی زنده یاد ایرج کریمی در گروه سینمایی «هنر و تجربه» گفت: این ۳ فیلم یک سر و گردن بالاتر از سایر فیلم های اکران شده در این گروه سینمایی هستند.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: گروه سینمایی «هنر و تجربه» به دلایل غیرکارشناسی، آشفته و نابسامان بودن و... لطمه های فراوان بر پیکره سینمای کشور و به ویژه سینمای بدنه زده و جماعتی از فیلمسازان جوان کشور را به سوی تولید آثار روشنفکرانه خارجی پسند سوق داده است؛ این گروه سینمایی از منظر طرفداران خود که اغلب آن ها یا در سینما دارای منافع اقتصادی هستند و یا فیلم های ضعیف و غیر استانداردشان در این گروه به نمایش در می آید جایگاه و ویترینی برای عرضه فیلم هایی است که امکان نمایش عمومی را ندارد و از همین منظر است که برخی از فیلم های غیر متعارف که در ساختار و فرم و محتوا حرف هایی غیر متعارف دارند در این گروه سینمایی به نمایش در می آیند. با آنکه در میان فیلم های اکران این گروه گاه آثار حرفه ای و قابل اعتنا هم به چشم می خورد ولی اکثریت با فیلم های ضعیف و متوسط و آماتوری است. اکران ۳ فیلم جدید در این گروه سینمایی که هر کدام از دریچه ای قابلیت تماشا و توجه را دارند انگیزه پرداختن اجمالی به آن ها شده است.

وی ادامه داد: «تابو» ساخته فیلمساز با سواد و اجتماعی کشور خسرو معصومی با تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی تولید شده و اثری با مضمون و قصه ای غیرمتعارف است؛ گرچه چارچوب قصه فیلم تکراری است اما طرح مقوله عشق از زوایای انتخاب و اجبار و ارائه آن در فضا و مکانی قابل باور فیلم «تابو» را دیدنی کرده است. «تابو» روایتی متفاوت از عشقی نافرجام و ازدواجی نافرخنده است. ساخته معصومی اثری خوش ساخت و همراه با بازی های خوب الناز شاکردوست، جمال جلالی و هادی دیباجی، کارگردانی حرفه ای و موسیقی دلنشین علیزاده و موضوعی حساس است که توجه همه جانبه به سوژه آن از لحاظ دینی و اجتماعی نیاز به کار کارشناسی بیشتر داشته است. گرچه معصومی در طرح مسأله عشق های نافرجام قصه فیلم موفق است ولی در تحلیل جامع علت ها و انگیزه های فردی و اجتماعی و فرهنگی موضوع اثرش کم کار است با این حال عاشقانه غیرمتعارف «تابو» دیدنی است.

این منتقد سینما در رابطه با یکی دیگر از آثار سینمایی اکران شده در این گروه سینمایی اظهار داشت: «چهارشنبه» نخستین ساخته سروش محمدزاده که از نظر ساختار سینمایی و موضوعی قابل توجه است گرچه امکان نمایش گسترده و عمومی را داشته اما در میان فیلم های گروه «هنر و تجربه» به نمایش درآمده است. قصاص یا بخشش قاتل پدر یک خانواده هسته اصلی قصه فیلم «چهارشنبه» است که به دلیل حساسیت موضوع جای کارشناسی فقهی و شرعی و لحاظ نگرش های تخصصی لازم به مسأله قصاص در فیلم خالی است.

وی افزود: بازی های خوب شهاب حسینی، نسیم ادبی و هستی مهدوی و شخصیت پردازی های به نسبت باورپذیر اصلی فیلم و کارگردانی جمع و جور از امتیازهای «چهارشنبه» محسوب می شود لیکن داستان پرداخت نشده و مضمون کارشناسی نشده آن به فیلم لطمه زده است. پایان فیلم هم می توانست در همان مکان زندگی شخصیت های اصلی رخ دهد زیرا تأثیرگذاری آن را بیشتر می کرد. در هر صورت محمدزاده در مجموع علاقمند و مستعد وارد سینما شده و می تواند آتیه خوبی داشته باشد به شرط آنکه در انتخاب و نگارش فیلمنامه های بعدی خود روی ساختار محکم و اصولی و منسجم آن ها و فیلم هایش دقت بیشتری مبذول دارد.

آذین در خاتمه با اشاره به آخرین ساخته زنده یاد ایرج کریمی گفت: سومین فیلم قابل اعتنای روی پرده این گروه سینمایی ساخته متفاوت و تماشایی زنده یاد ایرج کریمی نویسنده شهیر سینمایی و کارگردان متفکر سینما است. عشق و مرگ و زندگی و دوستی مضامین اصلی فیلم کریمی را تشکیل می دهند که از زوایا و دیدگاه های مختلف روایت و بازگو شده اند. «نیمرخ ها» اثری تأثیرگذار و شخصیت محور و شاید شخصی ترین فیلم سازنده اش است. تعامل عشق و نفرت و دوستی و دشمنی کشمکش های محوری فیلم را در میان شخصیت های آن شکل داده و خوب هم پرداخت شده است. فیلم ملموس، گرم و البته تلخ زنده یاد کریمی به نوعی نمایشگر افکار و ذهنیت شخصی و نظرگاه های این هنرمند به زندگی و هستی است و بابک حمیدیان و رویا نونهالی با بازی های خوب و هدایت درست کارگردان در کنار فیلمبرداری مناسب و فضاسازی های درست به آخرین ساخته سینمایی این سینماگر فقید جان و روح بخشیده اند. «نیمرخ ها» نیمرخ جماعتی از مردم پیرامون زندگی ایرج کریمی و از منظر نگاه او به مقوله های عشق و دوستی و انسان است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.