جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۸

بیکاری گسترده اهالی سینما؛ دلایل و راهکارها/ ۱

نویدی: جایگزینی روابط به جای ضوابط باعث بیکاری بخشی از اهالی سینما شده است/ امیدی برای بهبود شرایط ندارم

مهین نویدی گریمور در نشست خبری فیلم سینمایی« هیس دخترها فریاد نمی زنند»

سینماپرس: مهین نویدی چهره پرداز سینمای کشور در رابطه با مسأله بیکاری گسترده اهالی سینما گفت: بی اهمیت شدن هنر و جایگزینی روابط به جای ضوابط باعث بیکاری بخشی از اهالی سینما شده است و این امر نیاز به برگزاری جلسات کارشناسی با حضور کارشناسان و صاحب نظران و آسیب شناسی های متعدد دارد تا مجدداً بتوان ضوابط را در روند تولید آثار سینمایی کشور جاری کرد.

برنده سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی برای فیلم سینمایی «ایران برگر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در سال های دور کارگردانان و تهیه کنندگان سینما بودند که وقتی یک هنرمند را برای حضور در فیلم شان انتخاب می کردند اطرافیان شان با وی تماس گرفته و از آن هنرمند به هر ترتیب که بود دعوت می کردند تا در آن پروژه حضور داشته باشد اما متأسفانه طی بیش از یک دهه اخیر دوستی ها و روابط جای این ضابطه را گرفته و آنقدر این وضعیت گسترش پیدا کرده که دیگر هنرمند مورد نظر فیلمساز کمتر برای حضور دعوت می شود و این برخی عوامل دفاتر تولید، دستیاران و سایر اطرافیان هستند که از نزدیکان و آشنایان خود برای حضور در پروژه ها دعوت می کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که بسیاری از این افراد که به عنوان هنرمند در رشته های مختلف مانند طراحی چهره پردازی، بازیگری و... وارد این پروژه ها می شوند هیچ گونه سابقه ای نداشته و بعضاً حتی سواد و مهارت کافی در زمینه کاری شان ندارند و همین امر باعث افت کیفیت آثار تولید شده سینمای ایران طی سال های اخیر شده است.

نویدی سپس با بیان اینکه این اتفاق باعث افت سطح سینمای کشور در جایگاه بین المللی می شود اظهار داشت: به عنوان مثال در مبحث چهره پردازی ما طی بیش از ۲ دهه گذشته توانسته بودیم در اندازه و استاندارهای بین المللی ظاهر شویم اما از زمانی که برخی افراد ناکاربلد وارد این رشته شده و جای گریم را به آرایش های ظاهری و بی هویت دادند اندازه و سطح چهره پردازی سینمایی ایران تا حدودی در جایگاه بین المللی به شدت سقوط کرد.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «هیس، دخترها فریاد نمی زنند» افزود: من واقعاً هیچ امیدی برای بهبود شرایط اسفناکی که اهالی برجسته سینمای کشور با آن درگیر هستند ندارم چرا که آنقدر این اتفاقات ناشایست در سینمای کشور ما گسترش پیدا کرده و آنقدر سطح و اندازه هنر تنزل یافته که نمی توان به راحتی این مشکلات را برطرف کرد؛ من بسیار افسوس می خوردم که چطور می شود در سینمای ما از استاد عبدالله اسکندری که طراح شناخته شده گریم در سطح جهان است به عنوان طراح چهره پردازی یاد کرد و در مقابل از یک شاگرد تازه کاری که هنوز معنای گریم را به درستی درک نکرده و فقط آرایشگری بلد است به خاطر ارزان تر تمام شدن فیلم دعوت کرد و به او هم عنوان طراح چهره پردازی داد!

وی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: قطعاً حل این معضلات نیاز به پیگیری مجدانه مسئولان سینمایی کشور دارد در غیر این صورت هنر در سینمای کشور ما بیش از این به قهقرا می رود و دیگر نمی توان به هیچ ترتیبی آن را اصلاح نمود؛ قطعاً انجام کارهایی مانند تأمین امنیت شغلی سینماگران که مانع ورود افراد غیر حرفه ای به عنوان سینماگر حرفه ای می شود می تواند بخشی از این مشکلات را برطرف نماید.

گفتنی است؛ مهین نویدی در سال ۱۳۶۴ به استخدام صدا و سیما درآمد. اولین کار وی مجموعه ی «امیرکبیر» می باشد او در سریال «هزار دستان» نیز فعالیت داشته تا سال ۱۳۷۰ با آقای اسکندری به عنوان مجری گریم فعالیت می کرده از سال ۱۳۷۰ به بعد طراح گریم چندین فیلم سینمایی بوده است. از جمله کارهای او می توان به «تیغ و ابریشم»، «ناصرالدین شاه اکتور سینما»، «ازدواج به سبک ایرانی»، «مهمان مامان»، «الو الو من جوجوام» و «بانو» اشاره کرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.