این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «ناردون» یک فیلم طنز اجتماعی سالم است و استقبال از آن نمایشگر و گویای این نکته است که تماشاگر علاقمند به آثار اجتماعی و طنز از فیلم های سالم و خوش ساخت که به سلیقه و فرهنگ مردم احترام می گذارند حمایت می کند. فریدون حسن پور نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون که ساختار هنری آثار سینمایی و تلویزیونی اش او را آشنا و مسلط بر درام نویسی و شخصیت پردازی و ملودرام سازی نشان می دهد علیرغم کارگردانی ۵ فیلم سینمایی متوسط با ساختن ۲ مجموعه تلویزیونی خانوادگی و اجتماعی به شهرت رسیده و مطرح شده است.
وی ادامه داد: فیلم های سینمایی «تعطیلات تابستانی»، «دارا و ندار»، «مزرعه آفتابگردان»، «وقتی همه خواب بودند» و فیلم جدید در حال نمایش او با آنکه حاوی تصاویر و فضاسازی های به نسبت مناسب هستند ولی در تمام آن ها حتی تاحدودی در «ناردون» عناصر درست گزینش و چینش شده درام، داستان سرایی قاعده مند، پردازش معقول شخصیت ها و نمایش کشمکش های آن ها و نقاط اوج و فرود و گره گشایی های فیلمنامه برتری فیلمنامه نویسی حسن پور را نسبت به کارگردانی او نشان می دهد.
آذین سپس با بیان اینکه این نقاط قوت و کسب تجربه بیشتر در تصویرسازی از عوامل اصلی توفیق اجتماعی سریال های «از یاد رفته» و «گذر از رنج ها» ساخته های تلویزیونی او بودند اظهار داشت: در واقع کارهای این سینماگر از نظر فیلمنامه قوی تر از اجرا و کارگردانی آن ها است. تجربه ساخت ۲ مجموعه اخیر که به دلیل استحکام و جذابیت متن و تا حدی کارگردانی، سریال «از یاد رفته» با استقبال بیشتر مردم روبرو شد در ساخت فیلم «ناردون» به کمک حسن پور آمده است.
این منتقد خاطرنشان کرد: به این گونه که فیلم جدیدش در مقایسه با ساخته های پیشین سینمایی او قابلیت های تصویری و سینمایی بیشتر دارد و فیلمساز کوشیده برای اغلب مضامین داستانی و عملکردهای کاراکترهای داستان فیلم معادل تصویری و سینمایی طراحی و اجرا کند؛ همین امر به باورپذیری شخصیت ها، زندگی، برخوردها و چالش های آن ها کمک کرده و حاصل کار فیلمی جمع و جور و تماشایی شده است.
وی افزود: سوژه جدید و زاویه نگاه تازه و پرداخت مناسب موضوعات که در بطن و متن درام آن طنز را هم جاری ساخته باعث شده تا نگرش های مادی به امور زندگی علیرغم تسلط ظاهری در مفاهیم انسانی، معنوی و اخلاقی که چارچوب قصه فیلم را تشکیل داده مغلوب باورهای معنوی شود. انتخاب موضوع و همزمانی عزا و عروسی با لحاظ ارتباط معنایی شرعی، اجتماعی و فرهنگی آن «ناردون» را متفاوت و متمایز از درام های معمول و فیلم های طنز سینمای ایران جلوه می دهد.
آذین تأکید کرد: بازی های اغلب بازیگران گرچه در حد توانایی های آن ها نیست ولی در مجموع سیروس گرجستانی، امین حیایی و لیلا اوتادی از شخصیت فیلم دور نشده و در ارائه چهره های آشنا از آن ها موفق بوده اند. کارگردانی پخته و پر تحرک، تعدد و تنوع نماها و غنای آرایشی و هنری تصاویر لحاظ سنت های بومی و تصاویر چشم نواز از مناظر طبیعی و هدایت هوشیارانه عوامل فنی و هنری در نمایش و عرضه باورپذیری آدم ها و زندگی مناسبات و باورهای شان نشانگر پیشرفت فریدون حسن پور در ساختن آثار سینمایی است.
وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: «ناردون» در بازگویی داستان جذاب خود در قالب یک اثر سینمایی نزدیک به استاندارد موفق است و سازنده اش را در سینما در حال ارتقای دانش و تجربه سینمایی و ایستادن در کنار کارگردان های آثار دیدنی اجتماعی نشان می دهد.
گفتنی است؛ در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است: خرج عروسی بیشتر است یا عزا، بهتر است عزا رو تو عروسی و عروسی رو تو عزا گرفت که خرجش کمتر شود. ..
عوامل اصلی تولید این فیلم عبارتند از: نویسنده و کارگردان: فریدون حسن پور، تهیه کننده: منصور سهراب پور، مدیر فیلمبرداری: ابراهیم غفوری، تدوین: مهدی حسینی وند، ابراهیم شیبانی، موسیقی: بهزاد عبدی، مدیر تولید: حسن باقریان، طراح چهره پردازی: شهرام خلج، طراح صحنه و لباس: حسن روح پروری، صدابردار: حسین تقوی، صداگذار: حسین مهدوی، عکاس: محمدرضا اصفهانی
بازیگران: امین حیایی، سیروس گرجستانی، مهران غفوریان، مهران رجبی، شهرام قاعدی، امیر نوری، لیلا اوتادی، علی مسعودی و...
نظرات