دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵

سینما و تلویزیون و نحوه روایت آثار تاریخی و مذهبی/ ۷

حقیقی: ساخت آثار مذهبی ارزشمند نیازمند به وجود آمدن یک بیان واحد میان علمای دینی است/ فیلمنامه های مذهبی به شدت دچار مشکل است

گفتگو با سیاوش حقیقی

سینماپرس: سیاوش حقیقی تهیه کننده سینما و کارشناس فرهنگی همزمان با ماه محرم و ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) درباره چگونگی روایت آثار تاریخی و مذهبی در سینما و تلویزیون گفت: ساخت آثار مذهبی ارزشمند نیازمند به وجود آمدن یک بیان واحد میان علمای دینی است چرا که تا زمانی که اختلاف نظر میان علمای دینی و مراجع عظام تقلید وجود داشته باشد فیلمسازان نمی توانند با فراغ بال مبادرت به ساخت فیلم های شان کنند چرا که شاید یک فیلم مورد توجه برخی از ایشان قرار بگیرد اما برخی دیگر با آن دچار زاویه و مشکل باشند.

دبیر سابق جشنواره فیلم شهر در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از بزرگترین اختلافاتی که طی سال های اخیر باعث جنجال برای تولید آثار سینمایی و تلویزیونی در رابطه با بزرگان دین شده این است که آیا می توان چهره غیر معصومین (ع) را در آثار تاریخی و مذهبی نشان داد یا خیر؟؛ برخی از علمای دینی با نشان دادن چهره غیر معصومین (ع) مشکلی نداشتند اما برخی دیگر همچنان با این مسأله دچار مشکل هستند و از این رو است که فیلم هایی مانند «رستاخیز» بلاتکلیف مانده و یا سریال هایی مانند «مختارنامه» علیرغم استفاده از بازیگر مجبور به نورانی کردن چهره نقش حضرت ابوالفضل عباس (ع) شده اند و یا حتی سریال هایی مانند «امام حسین (ع)» نتوانستند مراحل تولیدشان را تکمیل کنند.

وی ادامه داد: معتقدم ما نیازمند یک نظریه و یک بیان واحد برای تولید آثار دینی و مذهبی از سوی علمای اعلام و مراجع عظام تقلید هستیم و اگر این اتفاق محقق شود می توانیم مبادرت به ساخت آثار زیادی در این حوزه بکنیم که به راستی نیاز اصلی امروز جامعه معتقد ما است.

حقیقی خاطرنشان کرد: چند دستگی و وجود نظرات مختلف در تولید آثار مذهبی چه از سوی علمای دینی و چه از سمت و سوی هنرمندان و حتی مردم اتفاق خوبی نیست و ما نه تنها در این زمینه که در همه زمینه های دیگر باید به یک وحدت کلمه در کشور برسیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «تابستان طولانی» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه فیلمنامه های تاریخی و مذهبی ما به شدت دچار مشکل است اظهار داشت: ما منابع بسیار غنی و پرباری داریم که برای نگارش فیلمنامه های تاریخی و مذهبی می توانیم از آن ها بهره مند شویم اما متأسفانه در اغلب مواقع شاهد آن هستیم علاوه بر آنکه کارشناسان متعددی برای نگارش فیلمنامه این قبیل آثار حضور داشته اند ماحصل فیلمنامه ها چندان خوب از آب درنیامده است.

وی افزود: یک اثر تاریخی و مذهبی برای ماندگاری در میان مردم نیازمند آن است که اولاً به صورت دلی و با عشق و ارادت قلبی به ائمه معصومین (ع) ساخته شود و از سوی دیگر بهره وافری از تحقیقات و تألیفات عالمان بزرگ دینی همچون علامه جعفری، علامه حسن زاده آملی و... داشته باشد که سال های سال زندگی خود را صرف تحقیق در رابطه با زندگی معصومین (ع) و بزرگان دین کرده اند و منابع بسیار غنی از خود به جای گذاشته اند.

حقیقی تصریح کرد: اگر چنین اتفاقاتی در کنار یکدیگر رخ بدهد ما می توانیم شاهد تولید سریال ها و فیلم های ماندگاری در رابطه با زندگی گهربار بزرگان دینی داشته باشیم؛ معتقدم سریال هایی مانند «امام علی (ع)» اگر توانستند نزد مخاطبان به ماندگاری برسند به دلیل آن بوده که همه این موارد را رعایت کرده و سعی در تخطی از اصول و عقاید نداشته اند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «مادری» در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: فیلمسازان و فیلمنامه نویسان آثار تاریخی و مذهبی باید این نکته مهم را مد نظر داشته باشند که نباید اعتقادات و نظرات شخصی خود را در این قبیل آثار مستتر کنند و باید به حقایق وقایع تاریخی پایبند باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.