چهارشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۰

نقد شفاهی فیلم های نوروزی در گفتگو با آذین:

فقدان باور ایمانی محکم و استوار و در حقیقت خداباوری، چالش «یک روز بخصوص»

یک روز به خصوص

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران نوروزی فیلم سینمایی «یک روز به خصوص» به کارگردانی همایون اسعدیان گفت: فیلم جدید همایون اسعدیان یک درام تماشایی سینمایی با فیلمنامه ای منسجم، بازی هایی پذیرفتنی و کارگردانی حرفه ای است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «یک روز به خصوص» شرح سینمایی سقوط تدریجی اخلاقی یک انسان در موقعیتی ویژه است. حامد روزنامه نگار که از روی فعالیت های یک گروه اقتصادی قاچاق دارو پرده بر می دارد برای درمان خواهرش به ناچار دست یاری خواهی خود را به سوی همان گروه دراز می کند و این اوج فروپاشی یک انسان باورمند است.

آذین ادامه داد: آنچه حامد را در موقعیتی چنین دشوار قرار داده و در تنگنای جبر و اختیار سرگردان ساخته شرایط نامبارکی است که سوداگران، بی اخلاق ها و بی تفاوت های جامعه برای او و امثال او ساخته اند. حامد ناگزیر می شود برای نجات زندگی یک انسان (خواهرش) باورها و آرمان هایش را در معرض تاراج دروغ و ریا قرار دهد. آنچه حامد انجام می دهد رخداد محتمل زندگی هر انسان دیگر هم می تواند باشد و در واقع فقر و تنگدستی قادر است سلاخ آرمان ها شود.

این منتقد سینما با بیان اینکه جبر حاکم بر داستان فیلم همایون اسعدیان و قصه زندگی حامد و خواهرش قدرت انتخاب فرزانه را از حامد می گیرد و او را به زانو در می آورد و از فیلم «یک روز به خصوص» یک تراژدی غم انگیز بشری می سازد اظهار داشت: عقب نشینی و سقوط گام به گام حامد گرچه در جهت رسیدن به امیال و خواسته های شخصی و جاه طلبی و دنیاخواهی نیست و او برای نجات یک زندگی به ناچار باورهایش را برای فروش در ویترین می گذارد اما در این میان چیزی کم است، چیزی که جای آن در فیلم  اسعدیان و عمق باور حامد خالی است و آن باور ایمانی محکم و استوار و در حقیقت خداباوری است.

وی تأکید کرد: حامد با آنکه انسانی اخلاق گرا و درستکار است برای کمک به دیگری تن به آرمان فروشی می دهد ولی از یاد برده است که این اتفاق می تواند آزمایشی برای ایستادگی و باروری ایمان مذهبی اش و امتحانی جهت سلامت و سربلند بیرون آمدن خواهرش از بستر بیماری باشد و خدا هرگز بنده اش را تنها نمی گذارد.

آذین در خاتمه گفت: این نکته همان مسأله ای است که اسعدیان در «یک روز به خصوص» آن را نادیده گرفته است و خود او غمگنانه همراه قهرمان سرگردان در فیلم قابل تأمل به جای مقاومت و توکل به خدا که گره گشای حقیقی است گرچه به قیمت نجات جان انسان اما تسلیم و سقوط شده اند غافل از این نکته که آنکس که جان می بخشد و جان می گیرد کسی دیگر است.

گفتنی است؛   در خلاصه داستان «یک روز بخصوص» که فیلمی اجتماعی است، آمده: حامد باید برای عمل قلب خواهرش دست به یک انتخاب بزند، انتخابی که در آینده مسیرهای متفاوتی را پیش روی او قرار داده است.

در این فیلم مصطفی زمانی، فرهاد اصلانی، پریناز ایزدیار، محسن کیایی، شیرین آقا کاشی، شیرین یزدان بخش با معرفی افسانه کمالی، مجتبی پیرزاده، بازیگر خردسال:ایلیا نصر الهی حضور دارند.

پس از تجربه همکاری مصطفی زمانی و پریناز ایزدیار در مجموعه نمایش خانگی «شهرزاد» این دو بازیگر بار دیگر در فیلم «یک روز بخصوص» با یکدیگر همبازی شدند.

همچنین فرهاد اصلانی پس از هشت سال  جلوی دوربین همایون اسعدیان رفته است.  این بازیگر سینما پیش از این در مجموعه موفق «راه بی پایان» با این کارگردان همکاری داشته است.

عوامل تولید این فیلم عبارتند از تهیه کننده و کارگردان:همایون اسعدیان، نویسندگان: همایون اسعدیان و مجید قیصری، مجری طرح: مازیار میری، مدیر فیلمبرداری:علی قاضی، تدوین:مازیار میری، دستیار تدوین:علی گورانی، موسیقی: علیرضا کهن دیری.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.