کارگردان فیلم سینمایی «آیینه های روبرو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: آشنایی با مطالعه و کتاب خوانی از ۲ جهت به فیلمنامه نویس و فیلمساز کمک می کند؛ اول آنکه مطالعه آثار متعدد نویسندگان ایران و جهان در واقع ذهن نویسنده یک فیلمنامه و کارگردانش را تمرین می دهد که خلاقانه تر و عمیق تر به نحوه روایت و اجرای قصه اش بپردازد و دوم آنکه در ادبیات کهن و معاصر، داستان هایی وجود دارد که با دقت و وسواس نویسنده اش در زمان خود نوشته شده اند و این قصه ها هم جذابیت لازم برای جذب مخاطب را دارند و هم قابلیت این را که در قالب تصویر روایت شوند و در واقع فیلمنامه هایی از آنها اقتباس شوند.
وی ادامه داد: این قصه ها می توانند منبع تمام نشدنی و فوق العاده ای برای نویسندگان فیلمنامه ها و کارگردانان به حساب بیایند و فکر می کنم مشخصاً در سینمایی مثل سینمای ایران که همیشه از کمبود قصه و فیلمنامه خوب رنج برده، نهایت سهل انگاری و کج سلیقکی برای فیلمسازان و فیلمنامه نویسان خواهد بود اگر که از کنار ادبیات به راحتی بگذرند و نادیده اش بگیرند!
آذربایجانی سپس با تأکید بر اینکه تحقیق و پژوهش که بخشی از آن قطعا به مطالعه کتاب های مربوط به موضوع مورد نظر فیلمنامه نویس و کارگردان اختصاص دارد هم لازمه پرورش دادن یک قصه است اظهار داشت: بدیهی است که هیچکس نمی تواند ادعا کند که درباره همه موضوعات دانش و اشراف کافی را دارد و تحقیق کتابخانه ای اولین و در دسترس ترین روش برای جمع آوری اطلاعات لازم برای خلق قصه است، اهمیت تحقیق کتابخانه ای وقتی که فیلمنامه قرار است مضمونی جامعه شناسانه، روانشناسانه یا تاریخی داشته باشد، صدچندان خواهد بود.
کارگردان فیلم سینمایی «فصل نرگس» خاطرنشان کرد: توصیه من به همه دوستانی که می خواهند فیلمنامه ای بنویسند و آن را بسازند این است که واقعاً از کتاب خواندن غافل نشوند. متاسفانه در سال های اخیر با در دسترس بودن جستجوگرهای اینترنتی مثل «گوگل» این تصور غلط برای بسیاری بوجود آمده است که با استفاده از این جستجوگرها به آسانی جواب همه سوال هایشان را می گیرند و نیازی به کتاب خواندن ندارند.
این فیلمساز در خاتمه این گفتگو با نقد این گونه افراد گفت: واقعیت این است که اگرچه این جستجوگرها در بسیاری از موارد مفید هستند، اما هنوز اطلاعاتی که از آنها می گیریم در بیشتر موارد عمق کافی و لازم را برای توضیح و شرح موضوعات مختلف ندارند و برای خلق یک قصه که عمیق و تاثیر گذار باشد، بتواند همه زوایای یک موضوع را به اندازه لازم پوشش دهد و ماندگار بشود، کماکان اولین منبع قابل اعتماد تحقیق یا الهام برای نویسنده و سازنده فیلم کتاب است.
ارسال نظر