شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

«رگ خواب» فیلمی عاشقانه، اجتماعی، با تصاویری باورپذیر و ملموس از استیصال یک زن در جامعه لاابالی

رگ خواب

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «رگ خواب» جدیدترین ساخته سینمایی حمید نعمت الله گفت: «رگ خواب» ساخته سینماگر با ذوق حمید نعمت الله، فیلمی عاشقانه، اجتماعی و اثری تأثیرگذار با تصاویری عمیق و باورپذیر و ملموس از استیصال و درماندگی یک زن در جامعه لاابالی امروز است. داستانی با نشانه های اجتماعی و انسانی از زندگی روزمره اجتماعی، فیلمی با چیدمانی به نسبت درست، عناصر قصه و فیلمنامه و پرداخت مناسب و قابل درک و شناسایی شخصیت ها و دارای هدفی روشن و مشخص برای سیر حرکت شخصیت اصلی و قصه فیلم.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: رگ خواب آدم ها و زندگی های به خواب رفته، در خواب مانده و به خواب زده به زبان سینما و بیان هنری و تصویری با صدای همایون شجریان در ساخته خوب نعمت الله می توان به نظاره و قضاوت نشست.

وی ادامه داد: «رگ خواب» داستان زنی به نام مینا است که برای ساخته شدن و تولد دوباره باید از مرحله فروپاشی خود و زندگی اش با عصای عشق عبور کرده تا به وادی آگاهی و خودباوری برسد. او در گذر از این دالان هزارتو با مردی همراه می شود که با عینکی دیگر به عشق و زندگی می نگرد. حاصل این همراهی تولد مینایی جدید است. «رگ خواب» که در تداوم سینمای آشنای نعمت الله و آدم ها و زندگی هایی که می شناسد ساخته شده سازنده اش را در کارگردانی و تولید یک فیلم سینمایی دیدنی رو به جلو نشان می دهد.

آذین سپس با بیان اینکه این فیلم عاشقانه گرچه مینای خود را برای تبدیل شدن به مینای زندگی از سخت ترین ایستگاه های زندگی می گذراند و چه بسا فراز و فرودهای شخصیت محوری فیلم خوشایند و مطلوب نگاه بعضی نباشد اظهار داشت: ولی مینا برای تولد دوباره باید فرو ریزد و همیشه فروپاشی دورانی سخت و دردآور است. فیلم لطیف و عاشقانه «رگ خواب» نمایش فروپاشی، شرح فراق و در ادامه زندگی آگاهانه یک زن در جامعه مردسالار و اثری قابل توجه در کارنامه سینمایی نعمت الله و فیلمی خوب در میان تولیدات اندک دیدنی سینمای ایران است.

وی در ادامه تأکید کرد: بازی های خوب به ویژه بازی لیلا حاتمی، فیلمنامه پرداخت شده، موسیقی مطلوب، فضاسازی های سینمایی و روایت باورپذیر و جذاب و کارگردانی قوی از امتیازات اصلی این اثر سینمایی است. «رگ خواب» در میان تولیدات شاخص سینمای ایران یک اثر ممتاز اجتماعی و خانوادگی تلقی می شود.

این منتقد سینما در خاتمه این گفتگو افزود: پایان‌بندی فیلم مسیر حرکت مینا از ورود به رابطه و اوج‌گیری تا فرود و رسیدن به وضعیت بحرانی را به‌درستی تکمیل می‌کند و نوعی گذر و بلوغ حسی را در او ایجاد می‌کند. «رگ خواب» در سینمای ایران اثری است که می تواند بسیاری از مخاطبان جدی سینما را که از تماشای فیلم های کلیشه ای با داستان ها و سوژه های کهنه و نخ نما شده در رنج هستند سیراب کرده و امید جدی در دل های ایشان برای آینده روشن سینمای کشور به وجود آورد.

گفتنی است؛ بازیگران این اثر سینمایی عبارتند از: لیلا حاتمی، کوروش تهامی، الهام کردا، لیلا موسوی، حسین عرفانیان، خسرو بامداد، بامداد نعمت‌اله و حمیدرضا آذرنگ.

سایر عوامل: نویسنده: معصومه بیات، مجری طرح: سهند ترابی، مدیر فیلمبرداری: فرشاد محمدی، دستیاران فیلمبردار: سعید براتی، حسن لشکری، مهدی براتی، سجاد براتی، امیر نامنی، صدابردار: بابک اردلان، دستیاران صدا: امیر عاشق حسینی، بردیا اردلان، طراح صحنه: محمدرضا میرزا محمدی، دستیاران صحنه: بابک تکریم سیف‌آبادی، سعید بیات، طراح لباس: آزاده قوام، دستیار لباس: فاطمه امیری، تدوین: مهدی سعدی، طراح گریم: سهند ترابی، دستیار گریم: لیلا ثانی، مهدی صیاد، ناظر فنی پس از تولید: وحید قطبی‌زاده، جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: سینا قویدل

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.